Muzica, în comă: vânzări de 10 ori mai mici

Muzica, în comă: vânzări de 10 ori mai mici

Cu zece ani în urmă, succesul unui album începea de la 50.000 de exemplare vândute. Acum, discul de aur se ia cu numai 5.000 de copii.

Imaginea clasică a casei de discuri care bagă artiştii în studio şi vinde apoi zeci de mii de CD-uri începe să apună. Vânzările în România au scăzut dramatic, astfel că se poate obţine un disc de aur pentru numai 5.000 de exemplare vândute, în timp ce în anul 2000 limita minimă de vânzări era de 50.000.

Nu mai contează vânzările la raft

„Din 2002 au început să scadă vânzările. Trăim o tranziţie dureroasă pentru că estimez că în următorii cinci ani tot comerţul de muzică se mută pe on-line. Acum toţi fac piraterie”, rezumă situaţia Radu Baron, directorul RBA Music.

Dacă lansarea unui album era pe vremuri un eveniment îndelung pregătit, urmat de concerte de promovare pentru stimularea vânzărilor, astăzi produsul dis cografic a devenit pentru artişti o simplă carte de vizită, o demonstraţie a valorii.

Tendinţa este de a se concentra pe lansarea de single-uri promovate intens pe TV şi pe radio. O singură piesă de succes îţi poate asigura concerte şi angajamente pentru un an întreg. Vânzarea albumului nu mai are aproape nicio importanţă, ceea ce reduce foarte mult rolul casei de discuri. „Ne vom adapta, nu vom dispărea”, speră Savina Cenuşe, PR la Cat Music.

Un download costă în România mai mult decât afară

„Declinul a început cu modificările proaste aduse Legii 8. Au modificat legea, aşa cum au cerut casele de discuri străine. Au distrus reţeaua de distribuire a muzicii româneşti. Am ajuns să plătim milioane de euro pentru muzica din import”, susţine Radu Baron (RBA Music).

De exemplu, preţul de download al unei melodii MP3 este de 2,14 euro pe două site-uri legale din România, în condiţiile în care occidentalii plătesc în medie un dolar/melodie şi primesc şi reduceri pentru achiziţionarea unui album întreg.

Roton a început un proiect on-line, www.musicnonstop.ro, dar vânzările preconizate la finalului anului 2009, de 200.000 de euro, nu au fost atinse. Nu se poate compara cu produsul celor de la universal.com, creat în parteneriat cu Sony Music şi Abu Dhabi Media Company - VEVO, cel mai cuprinzător catalog musical on-line. Un singur promo al Christinei Aguillera pentru albumul „Bionic” a adunat un million de vizualizări în numai câteva ore.

Şi Cat Music s-a reorientat, vânzând în străinătate muzică românească. „Avem contracte în regim de streaming sau download legal cu celebrele magazine iTunes, AmazonMP3, dar nu sunt accesibile pe teritoriul nostru”, a declarat Savina Cenuşe.

Roton, scoasă în stradă, dar nu se predă

SC Roton SRL şi-a încheiat un întreg ciclu de viaţă. S-au dus vremurile când la Roton mişunau 150 de angajaţi, s-a terminat cu filalele de la Cluj, Iaşi, Timişoara şi când se încheia anul cu 1,5 milioane de albume vândute, cum a fost în 2008, de exemplu.

La Iaşi, Roton a fost aruncată la propriu în stradă, pentru restanţe la plata chiriei pe un sediu de 891 mp. „Trăim într-o perioadă a schimbărilor”, a motivat acest moment Cătălin Muraru, manager Roton. „Industria muzicală internaţională a produsului fizic a scăzut cu aproximativ 12%”, a completat acesta.

Roton încă produce albume: în martie, anul acesta, au scos primul disc Inna - „Hot”, apoi „Morena” a lui Tom Boxer şi DVD-ul „Ducu Bertzi şi Florian Pittiş în concert”. Pe stand-by se află albumele Akcent, Play&Win, Florin Chilian, iar în iulie va fi lansat DVD-ul „Iris”, filmat exclusiv în concert.

Medie foarte slabă: cinci-şase albume produse pe an

Casele de discuri au ales să nu mai facă publice vânzările albumelor, considerând că aceste date sunt confidenţiale, aşa că acuzaţiile competitorilor din piaţă curg neîntrerupt.

„Vei primi cifre mărite din partea concurenţei. Vânzările pe suport fizic au scăzut cam de 10 ori”, a spus Radu Baron şi toţi spun unii despre alţii acelaşi lucru: cifrele lor sunt curate, ale celorlalţi sunt false.

Media ProMusic este singura casă care mai listează tirajele: câte 10.000 de albume vândute cu „Primăvara începe cu tine” - Holograf, „The Power of Shower” - Dan Bălan şi Cutiuţa Muzicală volumele 7 şi 8, şi câte 7.000 de exemplare la „Un Crăciun cu Ştefan Bănică” - Ştefan Bănică, „35” - Horia Brenciu şi „Iubeşte-mă azi, iubeşte-mă mâine” - Andra.

RBA are în lucru cinci albume, dar „încă nu lansăm nimic”, iar Media ProMusic urmează să lanseze pe suport fizic cel puţin şase formaţii: „Probabil că până la sfârşitul anului vor mai apărea câteva”, afirmă Dana Adam.

7.000 de CD-uri a vândut anul trecut Ştefan Bănică jr. cu albumul „Un Crăciun cu Ştefan Bănică” PACHETUL PRESĂ-MUZICĂ

Folosirea ziarului ca „vehicul”, mai sigură pentru vânzări

Artiştii au devenit tot mai reticenţi faţă de sistemul de distribuţie clasic, în magazinele de specialitate. Albumele se vând acum la pachet cu ziarele. Spre exemplu, Puya şi-a lansat alături de GSP albumul „Românisme - Partea a II-a”, care conţine 13 piese noi, vândut la un preţ de 9 lei.

La fel a procedat trupa Paraziţii şi, mai târziu, BUG Mafia, care şi-a lansat albumul „Viaţa noastră - vol. II” la pachet cu GSP, la preţul de 7 lei. „Am acceptat pentru că magazinele nu mai există practic, iar preţurile albumelor nu mai sunt accesibile”, a explicat la momentul respectiv Tataie, într-un interviu pentru Divercity Cafe. INTERNAŢIONAL

Producţiile străine - un model de urmat

Într-un top realizat de Billboard.com la finalul anului 2009, cei mai buni 14 artişti din Billboard nu au coborat în Top 10 pentru mai bine de o lună. Pe lângă prestaţie şi vânzările albumelor menţionate mai jos, se ţine cont şi de download-urile single- urilor de pe iTunes.

1. Taylor Swift - 1.500.00, albumul „Fearless” 2. Beyonce - 6.300.000, albumul „I am... Sasha Fierce” 3. Lady Gaga - 10.000.000, „The Fame” 4. The Black Eyed Peas - 4.000.000, albumul „The E.N.D.” 5. Milley Cyrus - 371.000, albumul „Breakout” 6. Kanye West - 2..966.000, albumul „Graduation” 7. Britney Spears - cariera ei înseamnă 85 de millioane de albume vândute în lume 8. T.I. - 568.000, albumul „Paper Trail” 9. Nickelback - 30.000.000, albume vândute din 1996 până-n prezent 10. Kings of leon - 1.254.486 , albumul „Only by the night” 12. Katy Perry - 2.000.000, albumul „One of the boys” 13. FLO Rida - 636.000 în prima săptămână, pentru albumul „R.O.O.T.S.”, din 2009 14. Kelly Clarkson - 4.500.000, albumul „Thankful”

Ne puteți urmări și pe Google News