„Autobiografia lui Ceauşescu”, primită cu entuziasm la Cannes
- Adam Popescu
- 19 mai 2010, 18:55
Filmul lui Andrei Ujică a avut parte de o receptare entuziastă la Cannes. Publicul a apreciat ritmul alert, originalitatea structurii şi subtilitatea montajului, iar cele trei ore au trecut pe nesimţite
Lungmetrajul„Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu”, de Andrei Ujică, a avut ieri premiera la Cannes: presa l-a urmărit de dimineaţă, începând cu ora 11.00, la sala Soixantieme, iar intrarea echipei pe covorul roşu figura în caietul festivalului în jurul orei 19.00. Pelicula a fost prezentată în selecţia oficială, în afara competiţiei (în aceeaşi secţiune în care au rulat şi filmele lui Woody Allen şi Oliver Stone).
La proiecţia pentru presă mai rămăseseră locuri libere, dar jurnaliştii care au fost prezenţi şi au aplaudat la final erau de primă mână, reprezentând publicaţii precum „Variety”, „L.A. Times”, „Le Monde”, „Liberation” şi „New York Times”.
Un film artistic cu personaje reale
„Autobiografia lui Nicolae Ceauşescu” reprezintă ultima parte a unei trilogii, completând „Videograme dintr-o Revoluţie” şi „Rupt de prezent”. Alex Leo Şerban preciza că nu poate fi încadrat nici ca „documentar”, nici ca „docudramă”, constituind de fapt un film artistic cu personaje reale.
În primul rând, această precizare e confirmată de non-linearitatea tramei lungmetrajului; ac ţiunea este înrămată de secvenţe din procesul cuplului prezidenţial şi structurată de parcă ar fi vorba de memorii sau de diaristică. Perspectiva lui Ceauşescu compune punctul de fugă. Spectatorului nu i se pune la dispoziţie nicio cârjă informaţională: nici un voice-over nu elucidează iden titatea celor care apar în imaginile de arhivă, nici un subtitlu nu indică locurile în care ajung Nicolae şi Elena Ceauşescu.
N-ar fi fost cazul - doar dictatorul îi cunoştea pe cei cu care inter acţionase. În al doilea rând, Ujică face jocul postmodernist al lui Jean-François Lyotard: miza nu e Istoria, ci o micro-naraţiune, restituirea unui anumit punct de vedere cu atât mai paradoxal cu cât îi aparţine protagonistului care umple aproape toate cadrele.
De aceea, regizorul, după ce a urmărit mii de ore de materiale despre cuplul prezidenţial, a recurs la un amalgam: combină imagini „oficiale” (Ceauşescu la congres, în vizită în China sau Coreea de Nord etc.) cu unele mult mai personale, de la vânătoare, din vacanţe la munte şi la mare şi, acelea care au făcut deliciul publicului, de la un meci de volei.
Episodul „Dubcek”, cel mai controversat din regimul Ceauşescu, constituie una dintre pietrele unghiulare ale lungmetrajului. Nu în ultimul rând, dictatorul iese remarcabil de complex din filmul lui Ujică.
Corespondenţă din Cannes OASPEŢII POSTULUI B1
Discuţii aprinse la „Cinemas”
Astăzi, criticul Florin Barbu va trece în revistă, alături de invitaţii săi, ecourile de după premiera documentarulului „Autobiografia lui Ceauşescu”, filmul lui Andrei Ujică.
În fiecare seară, de la ora 23.30, emisiunea „Cinemas” ne invită la discuţii despre peliculele sau actorii care au cele mai mari şanse la trofeele prestigiosului festival. Tot pentru pasionaţi, site-ul cinemas.ro le stă la dispoziţie cu ştiri despre competiţie, poveştile vedetelor sau cronici. (Anca Simionescu)
Mai multe informaţii despre Festivalul de Film de la Cannes aflaţi pe cinemas.ro şi din secţiunea Cannes 2010.