Corneliu Birtok Băneasă, tânărul din Deva premiat pentru mai multe invenţii în domeniul admisiilor auto, nu ţine neapărat să-şi vândă invenţiile marilor producători auto. Este tentat, mai degrabă, de ideea înfiinţării unei linii de fabricaţie proprii, la Deva, unde să producă singur filtrele şi dispozitivele dinamice de transfer ale aerului.
Corneliu Birtok Băneasă a obţinut medalia de aur la Salonul Internaţional de Inventică de la Geneva, desfăşurat între 21 şi 25 aprilie, după ce a prezentat un dispozitiv dinamic de transfer al aerului, care eficientizează admisia aerului în filtru şi apoi în cilindrii motorului. Succesul vine după ce, anul trecut, la acelaşi salon, Corneliu a obţinut o medalie de argint pentru filtrul de aer supra-aspirat inversat. Tânărul de 32 de ani are deja la activ medalii de aur şi premii speciale obţinute la alte saloane internaţionale, numărul total al distincţiilor sale ajungând la 20. În portofoliu deţine peste 80 de modele de filtre de aer. Dispozitivele fac orice motor să consume cu 10, 20, unele chiar cu 30% mai puţin combustibil şi să câştige cai – putere. Corneliu Birtok Băneasă a terminat şcoala postliceală a Liceului Auto din Deva (denumit acum oficial „Colegiul Tehnic Transilvania). A făcut liceul la seral, la o altă unitate de învăţământ din Deva, după care a urmat şcoala postliceală de la Colegiul Transilvania, devenind specialist în transporturi. În prezent, Birtok este student în anul 4 la Facultatea de Inginerie din Hunedoara, la secția mecanică auto. Povestea ideii În 1999 şi-a cumpărat o Dacie, iar filtrul de aer îl călca pe nervi. „E o Dacie din 1977, iar filtrul de aer mă enerva cel mai tare pentru că era mic, avea o admisie îngustă, şi mai era şi negru, iar vara se încălzea prea mult. Aşa se face că puterea motorului, pe vreme caldă, scădea cu 20%, cel puţin. M-am enervat şi mi-am propus să fac eu unul. L-am făcut şi am tot urmărit comportamentul maşinii vreo doi ani. E vorba de un filtru supra-aspirat, prima mea invenţie. Apoi am tot perfecţionat şi adaptat ideea. Am început să montez filtre făcute de mine pe maşini de-ale prietenilor şi, până acum, niciunul nu a raportat vreo problemă. În 2005, într-o vacanţă în Italia, am proiectat 80 de modele de filtre, împărţite pe şase categorii, după cursul fluxului de aer, după dimensiuni, după poziţia în care se montează. Apoi, în 2008 – 2009, a venit filtrul supraaspirat inversat, care inversează total cursul fluxului de aer. Acum am venit cu dispozitivul acesta cu care am luat aur la Geneva", povesteşte tânărul inventator. Cum funcţionează invenția Conform lui Corneliu Birtok, mai toate filtrele de aer existente acum, presupun un traseu al aerului cuprins între 40 şi 150 de centimetri, iar frecarea aerului scade viteza cu care acesta intră în cilindri. Problema este accentuată şi de variaţiile de viteză ale maşinii în sine. Filtrele inventate de tânărul Devean scrutează, practic, traseul aerului din afară spre cilindri, iar astfel aerul intră mai repede şi mai constant în motor. „Am pus filtre la peste 100 de maşini, cu motoare dintre cele mai variate, de la Dacia, Tico, Opel şi Volkswagen până la Nissan 350 Z. Acum lucrez să adaptez un filtru pentru un Corvette de 6.000 de cm cubi. Cred că niciunul dintre amicii mei, dacă aveau probleme din cauza filtrelor, nu le ţineau şi acum. Sunt unii care le au de şase ani. Mulţi vin şi-mi spun că nu mai trebuie să apese aşa de tare pe acceleraţie pentru a obţine aceeaşi putere pentru o pantă sau o plecare de pe loc. Cei care conduc sportiv, cu o medie pe undeva la 4.000 de ture pe minut, nu obţin scăderi sesizabile de consum. La un condus normal însă, economia este, în medie de 15%, iar puterea creşte în medie cu 8 – 10 CP", precizează Corneliu Birtok. Planuri pentru anul acesta Deocamdată ignorat de producătorii auto, Corneliu Birtok are de gând să înceapă să producă pe cont propriu filtrele sale, chiar la Deva. Tânărul spune că le-a prezentat, sumar, ideile sale celor de la Ferrari. Aceştia i-au răspuns că l-au introdus în baza lor de date şi că s-ar putea să-l contacteze. Nemţii de la BMW s-au arătat şi ei interesaţi de invenţiile tânărului, dar i-au scris clar, în răspunsul transmis, că ar face bine să şi le breveteze, înainte să le prezinte detaliat în aşa fel încât să beneficieze financiar de pe urma lor. Până să ajungă la colaborări cu marii producători auto, Corneliu Birtok şi câţiva prieteni de-ai săi din Braşov au de gând să înfiinţeze o linie de producţie la Deva. „Costul unui filtru ajunge şi la 600 – 700 de lei. Dacă am produce constant şi organizat, am putea reduce costul la 100 de lei pe bucată. Cu 100.000 de euro am putea înfiinţa la Deva o linie de producţie, pe care doi oameni ar putea monta cel puţin 100 de filtre pe zi. Cele mai importante invenţii sunt deja brevetate sau în curs de brevetare. Vrem să le omologăm să obţinem certificate de conformitate TUV sau RAR, după care să le putem distribui în orice magazin de piese auto. Amicii mei din Braşov sunt şi ei tineri entuziaşti, doar cu banii stăm mai rău, dar sper că o vom scoate la capăt", conchide tânărul inventator.