Băncile şi firmele mici: o nouă relaţie de afaceri

Băncile şi firmele mici: o nouă relaţie de afaceri

Relaţia dintre instituţiile de creditare şi IMM-uri s-a schimbat. În prezent, ambele părţi caută soluţii la probleme şi fac planuri pentru a le pune în practică.

La începutul lui 2008, când un bancher întreba un patron al unui IMM cu cifra de afaceri sub un milion de euro care sunt criteriile după care alege o bancă, invariabil, răspunsul era: "Dacă îmi aprobi creditul în 24 de ore şi nu mă întrebi ce fac cu banii, cu tine lucrez". La începutul lui 2011, răs­punsul la aceeaşi întrebare era: "Lucrez cu cine e mai ieftin şi cine îmi cere mai puţine garanţii". Lucrurile par să se schimbe acum, la final de 2011. IMM-urile de talie mică, dar şi băncile încep sa înţeleagă că o relaţie de afaceri nu înseamnă doar produsul oferit (în principal un credit) sau preţul şi garanţiile. Băncile şi companiile de talie mică par să intre într-o nouă etapă a legăturii lor de afaceri şi au început să meargă împreună în direcţia găsirii unor soluţii la probleme specifice şi mai complexe, în funcţie de contextul în care se găseşte partenerul băncii. Bancherii responsabili de segmentul de IMM-uri de talie mică numesc asta "relationship banking" şi par să aibă un plan concret pentru a pune în practică asta. Teste "de laborator" Una dintre băncile de top 10 din România a testat conceptul pe mai mult de 1.000 de clienţi de tip IMM de talie mică. "Relationship banking nu este un concept eteric, imaterial", spune Ana Cernat, director executiv Small Business Banking de la Bancpost. "Acest concept este construit pe o structură concretă, dată de un pachet de tran­zac­ţionare în trei dimensiuni, în funcţie de tipul de client, pe care un IMM de talie mică îl poate utiliza în activităţile de zi cu zi. Punctul central al acestui pachet de tranzacţionare este reprezentat de soluţia de on-line banking, Fastbanking, oferită gratuit în pachetul de tranzacţionare. Cercetările noastre arată că pentru micul întreprinzator român, on-line bankingul este un element esenţial în activitatea sa. Avem un trafic intens între orele 9 şi 11, de luni până joi, cu un vârf de logări în ziua de luni. Clienţii IMM de talie mică accesează Fastbanking pentru a consulta situaţia conturilor (peste 90% din clienţi), pentru verificarea transferurilor (peste 80% din clienţi) şi pentru a face diverse plăţi (peste 75% din clienţi)", completează directorul Bancpost. Relaţie pe termen lung Într-adevăr, pachetul de tranzacţionare în trei dimensiuni de la Bancpost pare să aibă ingredientele necesare pentru a susţine conceptul de relationship banking. IMM-ul de talie mică primeşte în acest pachet (am luat ca exemplu pachetul Premium, adresat companiilor cu clienţi şi furnizori locali şi externi, cu un volum semnificativ de încasări şi care, în afara produselor tran­zacţionale, au produse de creditare în valută şi operaţiuni de export-import) o selecţie specifică de produse de tranzacţionare la costuri preferenţiale sau zero. Pachetul de tranzacţionare de la Bancpost are costuri zero de administrare pentru Contul Dinamic în RON, pentru contul curent în EUR sau USD sau pentru cardul de debit Visa Business. Pachetul mai cuprinde la costuri pre­fe­ren­ţiale produse de tip convenţii salarii, scrisori de garanţie, rate de schimb negociate, precum şi faci­lităţi pentru subscrierea la beneficiile oferite prin contul Personal Banking pentru acţionarii companiei. Este în continuare criză, iar luminiţa de la capătul tunelului nu se vede prea bine. Chiar şi aşa, nici băncile, nici întreprinzătorii mici nu aruncă prosopul. E un semn că afacerile merg mai departe, mai încet, e drept, însă merg mai departe. Iar acest lucru este esenţial pentru segmentul de IMM-uri de talie mică, segment ce implică în activităţi economice 60% din forţa de muncă din sectorul privat din România. CITIŢI ŞI:

  • Cum va ajuta IMM-urile noul "card Kogălniceanu"
  • IMM-urile primesc bani pentru reclamă pe net

Ne puteți urmări și pe Google News