PROTECȚIA CONSUMATORULUI: "Nu am primit banii pentru cărţi vândute pe Internet"
- Marian Păv ăla şc
- 29 iulie 2011, 00:26
ATENŢIONARE Mulţi români sunt păcăliţi atât în momentul în care cumpără produse online, cât şi atunci când îşi scot obiecte personale la vânzare electronică.
Vânzarea sau cumpărarea de diverse produse pe internet se dovedeşte a fi foarte riscantă. De această realitate se lovesc tot mai mulţi români care aleg să răspundă unor anunţuri de pe site- uri sau forumuri. Păcălit cu o pereche de adidaşi de 100 de euro Unul dintre aceste cazuri este cel al lui Radu M. din Timişoara, care a ales să-şi cumpere o pereche de adidaşi. "Era postat un anunţ al unui băiat care vindea în călţăminte. Avea modele care nu prea se găsesc nici în magazinele de reprezentanţă din România. Avea şi preţuri bune, în jur de 100 de euro. Aşa că am fost interesat. Am cerut poze, mi-a arătat adidaşii chiar şi pe camera web. Mi-a trimis un colet. Ca să iau de la poştă coletul a trebuit să-l plătesc. Deci nu aveam nicio şansă să ştiu ce îmi trimite şi apoi să cer returnarea sa", ne povesteşte Radu. "Am desfăcut pachetul, însă nu era ce am comandat. Era un model asemănător, dar nu era ce voiam eu şi era mult mai ieftin decât ce plătisem eu, cel mult 40 de euro. L-am sunat şi mi-a spus că nu are ce să facă, nu mai avea modelul ăla, însă mi-a dat unul la fel de bun. Garantează el. Ba chiar avea tupeul să-mi spună că, pentru această încurcătură, la a doua comandă îmi face reducere", ne-a mai explicat Radu. A rămas fără toate volumele din Istoria Religiilor de Eliade Nu doar cei care cumpără produse din lumea virtuală sunt păgubiţi, ci şi cei care scot obiecte personale la vânzare. "Mi-am scos la vânzare mai multe cărţi. Printre care şi Istoria Credinţelor şi Ideilor Religioase a lui Mircea Eliade. Toate volumele. Persoana care le dorea părea serioasă. Pe site apărea că a mai cumpărat un produs şi l-a plătit. Aşa că am avut încredere. Am trimis cărţile, dar nu am primit banii", ne-a explicat Elena. Un alt caz asemănător care a ajuns de altfel şi în faţa procurorilor este cel al lui Andrei Cristian Florea din Reşiţa. În ultimul an, tânărul a reuşit să păcălească mai multe persoane prin intermediul unor anunţuri postate pe internet. Acesta se oferea să cumpere anumite produse scoase la vânzare sau chiar la schimb cu altele. Tânărul de 21 de ani însă cerea să plătească prin transfer bancar după ce primeşte produsul, pentru a nu fi păcălit. De fapt, el era autorul ţepelor. Mai mulţi braşoveni înşelaţi au decis să facă reclamaţie la poliţie. Prejudiciul declarat de aceştia se ridică la 3.000 de lei. Andrei Cristian Florea a fost prins de poliţiştii din Braşov şi în acest moment e acuzat de înşelăciune. Plângerea la Poliţie, singura cale de recuperare a pagubei De altfel, în toate aceste cazuri, în care se fac "afaceri" pe internet cu alte persoane fizice, singura şansă de recuperare a pagubei este un drum până la Poliţie. "Dacă produsul este achiziţio nat de pe o platformă de licitaţii online, răspunsul depinde de calitatea celui care vinde. În cazul în care vânzătorul este un comerciant - persoană fizică sau juridică - consumatorul are posibilitatea de a solicita înlocuirea pro dusului cu unul care să fie conform. În cazul în care înlocuirea nu este posibilă, se poate solicita restituirea contravalorii produsului. Dacă vânzătorul nu are calitatea de comerciant, contractul este unul civil şi nu i se aplică regulile privind protecţia consumatorilor", ne-a explicat Mihai Titichi, avocat şi expert al Centrului European al Consumatorilor din România. Alegeţi site-uri cu protocol securizat Experţii de la Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor au următoarele sfaturi pentru cei care doresc să-şi facă cumpărături de pe internet:
- Niciodată nu oferiţi codul PIN;
- Aveţi grijă ca site-urile să aibă protocol securizat. Mai exact, url-ul de tip https:// înseamna protocol securizat, iar http:// e necriptat;
- Este preferabil să cumpăraţi produse de la companii cunoscute sau cu care aţi mai avut contacte comerciale înainte sau despre care nu există comentarii negative ale altor clienţi pe forumurile de discuţii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor;
- Evitaţi operatorii economici care nu afişează date de contact complete (adresă, telefon, cod unic de identificare fiscală etc.) şi care se rezumă la o adresă de e-mail;
- Dacă bunurile sunt expediate din străinătate, fiţi atenţi la taxele poştale şi alte costuri pe care comerciantul nu le afişeaza/calculează, cum ar fi taxele vamale şi TVA.