Cum educi şi cum susţii un copil supradotat

Cum educi şi cum susţii un copil supradotat

Educaţia de excelenţă are propriile reguli, care trebuie cunoscute atât de profesori, cât şi de părinţi. Copiii trebuie ghidaţi spre performanţă din familie.

Doar 2% dintre copiii unei generaţii au IQ-ul peste 130, abilităţi mult mai dezvoltate decât colegii lor şi note foarte mari, obţinute fără prea mult efort.

Capacităţile lor se pot pierde dacă adulţii responsabili de educaţia lor nu ştiu să recunoască şi să le cultive inteligenţa. Cei mai în măsură să identifice aceşti copii sunt pedagogii, părinţii, psihologii şcolari. Instrumentele cele mai uzuale ce permit depistarea supradotaţilor sunt testele psihologice.

O altă opţiune o constituie testele de acumulare-învăţare. Acestea nu măsoară abilităţile, dar se folosesc în completarea testelor de inteligenţă de tip IQ. La aceste două tipuri de teste se mai adaugă şi testele de creativitate vizuală sau verbală.

Pentru stabilirea stilurilor optime de învăţare şi educare, se mai testează şi abilităţile vizual-spaţiale, auditiv-secvenţiale, kinestetice sau senzitive ale copiilor.

"Principalele semne după care pot fi identificaţi copiii supradotaţi sunt înclinaţiile spre anumite arte, preocupările spre domenii deosebite, notele şcolare mari şi calităţile morale", explică psihologul Armand Veleanovici.

Părinţii trebuie să le vorbească de la egal la egal

Pentru dezvoltarea unui copil foarte inteligent, la fel ca în cazul celor cu capacităţi intelectuale medii, familia are cea mai mare influenţă.

"Părinţii au tendinţa de a-i proteja prea mult, de a-i dădăci. În cazul copiilor supradotaţi, la fel ca în cazul tuturor copiilor, este important să fie trataţi de la egal la egal. Chiar dacă sunt mici, nu înseamnă că sunt proşti. De la noile generaţii de copii avem de învăţat", spune Alexandru Bordea, specialist în tehnici de învăţare rapidă.

Mediul în care trăieşte un copil îi influenţează decisiv dezvoltarea intelectuală.

"Pentru a crea un mediu prielnic dezvoltării copilului şi pentru a fi un exemplu demn de urmat, părinţii ar trebui să citească mult, să meargă la sală, să aibă grijă de ei şi nu să fie preocupaţi doar de copil. Este important să fie sinceri cu copiii, să le expună problemele pe care le au, să discute cu ei. De exemplu, este mai indicat ca un părinte care are probleme la serviciu să explice copilului ce se întâmplă ,decât să îi ascundă motivele supărării lui", a mai spus Alexandru Bordea.

Evitaţi să-i suprasolicitaţi şi lăudaţi-i pentru reuşite

Specialiştii spun că un copil supradotat are aceleaşi nevoi ca unul normal, şi trebuie să facă activităţile specifice copilăriei: să se joace, să se plimbe, să facă sport, să îşi facă prieteni etc.

Chiar dacă el vede că, prin cunoştinţele şi abilităţile pe care le deţine, este superior colegilor lui, are nevoie totuşi de încurajare şi susţinere din partea celor din jur. Este indicat ca părinţii să îl laude pentru performanţe, pentru a-i creşte stima de sine şi încrederea în propria persoană. Recompensele sunt foarte indicate, şi nu trebuie să fie cadouri consistente sau scumpe, ci mici atenţii care să-l bucure.

Un program supra-aglomerat îi poate aduce frustrări

Când realizează că au un copil supradotat, părinţii tind să-l suprasolicite, dându-i lecţii suplimentare şi îndreptându-l spre diverse activităţi care să-i stimuleze intelectul. Specialiştii atrag însă atenţia că nu toţi reuşesc să facă faţă unui program încărcat şi există riscul de a le provoca frustrări şi neîmpliniri dacă simt că nu se ridică la aşteptările familiei.

Alegeţi profesori potriviţi

De asemenea, un aspect foarte important este ca elevul supradotat să se înţeleagă foarte bine cu profesorii cu care lucrează. Dacă urmează cursuri suplimentare, este indicat ca părinţii să caute dascăli care să nu fie doar foarte buni profesionişti, ci să se şi potrivească personalităţii copilului.

Pentru a face performanţă sub îndrumarea unui specialist, este esenţial ca cel mic să interacţioneze uşor cu mentorul.

"Principalele semne după care pot fi identificaţi copiii supradotaţi sunt înclinaţiile spre anumite arte, preocupările spre domenii deosebite, notele şcolare mari şi calităţile morale.“ ARMAND VELEANOVICI, psiholog

ŞCOALĂ DE VARĂ

Cursuri pentru profesorii copiilor inteligenţi

IRSCA Gifted Education şi Inspectoratul Şcolar al Sectorului 6 organizează "Şcoală de vară pentru educaţia de excelenţă". Cursurile se desfăşoară în perioada 29 august – 3 septembrie şi se adresează cadrelor didactice, trainerilor, specialiştilor si formatorilor, tuturor celor care lucrează cu tineri şi copii supradotaţi.

În cadrul acestei şcoli de vară profesorii pot învăţa cum să pregătească o lecţie pentru copiii supradotaţi, cum să stimuleze potenţialul cel mai înalt cognitiv şi creativ descoperind tainele psihismului uman, dezvoltarea comunicării în beneficiul copiilor, evaluarea inteligenţelor multiple şi cunoaşterea copilului.

Pe tot parcursul şcolii, va exista un stand permanent pentru informaţii legate de o nouă selecţie a copiilor pentru Şcoala de Excelenţă 2012, singura şcoală dedicată copiilor cu abilităţi înalte din România. Înscrierile se mai pot face până pe 15 august, completând un formular pe site-ul www.giftededu.org.

Costurile de înscriere sunt de 100 lei pentru cadrele didactice şi 150 de lei pentru ceilalţi participanţi. Se acordă reduceri pentru mai mulţi participanţi din cadrul aceleiaşi instituţii, iar profesorii din scolile partener în Programul de Inovaţie Didactică beneficiază de gratuitate.

Cursurile Şcolii de Vară se vor desfăşura timp de 5 zile, între orele 9.30 - 16.30, la Şcoala 167, Sala de Festivităţi, Calea Crângaşi 140, (fosta Şcoală 202), sector 6, Bucureşti.

În anul 2010, a fost lansat primul Program Pilot de Inovaţie Didactică, dezvoltat în parteneriat cu Inspectoratul Şcolar Sector 6 Bucureşti, în care sunt implicate 21 de şcoli şi peste 1.000 de copii.

În cadrul acestui proiect s-a deschis Şcoala de Excelenţă pentru peste 40 de copii cu abilităţi înalte, ca urmare a selecţiei realizate în cadrul Proiectului Pilot de Testare a Inteligenţei copiilor la nivel internaţional.

O concluzie a proiectului este că 63% dintre cei 835 de copii participanţi la testarea internaţională au obţinut scoruri ce îi situează în primii 5% – 10 % dintre copiii de aceeaşi vârstă, ceea ce indică un intelect de nivel superior sau capacităţi intelectuale peste medie. CITIȚI ȘI:

  • Doar 3% dintre copiii supradotaţi reuşesc în viaţă
  • Geniul de 12 ani care visează la un Microsoft românesc

Ne puteți urmări și pe Google News