Două atribuiri, patru contestaţii pe autostrada Timişoara-Lugoj

Două atribuiri, patru contestaţii pe autostrada Timişoara-Lugoj

25 de kilometri de pe autostrada care leagă Timişoara de Lugoj aşteaptă încă desemnarea unui constructor, după ce atribuirea contractului de construcţie a fost contestată a doua oară. Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, a declarat, într-un interviu pentru "Evenimentul zilei" şi "Capital", că lucrările la tronsoanele atribuite în acest an de pe Coridorul IV paneuropean vor începe în luna octombrie.

Două încercări a avut Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) de a atribui contractul de proiectare şi construcţie a tronsonului doi de pe autostrada Timişoara-Lugoj. De fiecare dată, decizia a fost contestată la Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor (CNSC).

Pe 12 aprilie, Compania de Autostrăzi anunţa că tronsonul doi de pe autostrada Timişoara- Lugoj va fi proiectat şi construit de către asocierea Tirrena Scavi SpA – Societa Italiana per Condotte d’Acqua SpA – Cossi Costruzioni SpA, pentru 445,6 milioane de lei (circa 106 milioane de euro). Pe 21 şi 22 aprilie, două contestaţii erau depuse la CNSC de către Tehnologica Radion şi asocierea din care făceau parte şi francezii de la Colas, asociere descalificată. Tehnologica Radion a semnalat probleme la oferta depusă de italienii de la Cossi. Pe 30 mai, CNSC a emis o decizie prin care a recomandat CNADNR "respectarea întocmai a documentaţiei de atribuire" şi a legislaţiei de achiziţii publice şi a obligat insituţia să reevalueze ofertele pentru proiectarea şi construcţia tronsonului de autostradă şi să clarifice problemele din oferta italienilor.

Potrivit unor surse din cadrul CNADNR, asocierea italiană a fost desemnată câştigătoare şi a doua oară. La CNSC au fost depuse ulterior, pe 17, respectiv 20 iunie, două noi contestaţii.

Boagiu vrea contract semnat până la finalul lunii

"Noi sperăm ca pe acest tronson să avem foarte curând rezultatul. S-a făcut o nouă contestaţie de către Colas, care vroia să-i dăm o pălărie de bani pentru că respira aer românesc, şi Tehnologica Radion. Dacă mă uit pe listele de contestatari anteriori, regăsesc unele nume care se tot repetă", ne-a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, într-un interviu. Boagiu vrea ca semnarea contractului să aibă loc până la finalul acestei luni. Francezii de la Colas au căzut în dizgraţie după ce ministerul a reziliat contractul pentru autostrada Cernavodă- Medgidia.

AUTOSTRADĂ PANEUROPEANĂ

Lucrările la Coridorul IV, în octombrie

Anca Boagiu, ministrul transporturilor şi infrastructurii, a declarat, într-un interviu pentru "Evenimentul zilei" şi "Capital", că lucrările la tronsoanele atribuite în acest an de pe Coridorul IV paneuropean vor începe în luna octombrie. De asemenea, oficialul de la Transporturi a spus că se discută cu reprezentanţii Comisiei Europene despre posibilitatea introducerii autostrăzii care leagă Piteştiul de Sibiu pe exerciţiul bugetar 2014-2020.

EVZ: Când vor începe lucrările propriu-zise pe Coridorul IV? Anca Boagiu: Toate contractele pe Coridorul IV sunt realizate în baza contractului FIDIC, proiectare şi execuţie. Prevederea din contract este ca patru luni să se facă proiectarea, iar imediat după să se înceapă construcţia. Estimăm că, în octombrie, încep deja lucrările pe tronsoanele de autostrăzi de pe Coridorul IV.

Care este stadiul proiectelor Comarnic- Braşov şi Sibiu-Piteşti? Pentru Comarnic-Braşov sunt în lucru documentele. Se revizuiesc în această perioadă împreună cu experţi financiari internaţionali şi speranţa mea este ca, până la finalul anului, să avem lansată această licitaţie. Noi ne-am gândit să lansăm Piteşti-Sibiu în parteneriat public privat. Este un proiect de circa trei miliarde de euro după estimările noastre. Purtăm simultan discuţii şi cu Comisia Europeană pentru a vedea dacă este un proiect acceptabil pentru a fi introdus în următorul exerciţiu financiar, 2014-2020. Ne-am gândit şi la această variantă, pentru că ar fi mai ieftină.

În afară de Colas, ce alte companii au mai fost penalizate de CNADNR? Au fost mai multe penalităţi aplicate constructorilor. La CNADNR, ele se ridică, din septembrie şi până acum, la 43 de milioane de euro, la care se se adaugă suma pe care am câştigat-o în urma unui arbitraj internaţional de 2,14 milioane de euro împotriva firmei Secol. Printre firmele penalizate au fost: FCC, Astaldi, Porr, Alpine, Tirrena Scavi, Colas, Egis. Nu ne-am făcut o ţintă din a le da penalităţi, dar atât timp cât avem clauze contractuale pe care trebuie să le respectăm şi noi şi ei, atunci când nu se întâmplă acest lucru unul dintre noi plăteşte. Firmele erau până acum obişnuite să plătească necon diţionat administraţia. Ei bine, lucrurile nu stau chiar aşa.

Preşedintele Traian Băsescu declara, în mai, ca România are un miliard de euro fonduri europene blocate în instanţă. Câţi bani europeni are Ministerul Transporturilor blocati în procese? Avem circa 200 de milioane de euro blocaţi în instanţă, dar în ei intră şi cei 120 de milioane de la digul de larg pe care i-am transferat către alte lucrări de dragaj şi de amenajare în Portul Constanţa şi mai avem un blocaj tot în Portul Constanţa la dezvoltarea capacităţii feroviare şi fluvio-martime şi introducerea sistemului RTMS (sistemul european de semnalizare si protectie a trenurilor - n.r.) în transportul feroviar. Una este de 25 milioane euro şi cealaltă este de 43 milioane euro.

DECIZIE

Taxa pe autostradă, o normalitate

Odată că finalizarea Coridorului IV paneuropean Nădlac- Constanţa, va fi introdusă şi taxa pe autostradă. "Autostrăzile, când vor fi finalizate, vor fi taxate. În toată Europa circulăm pe autostrăzi şi plătim pentru că le utilizăm. Este nevoie să avem în spate resurse financiare şi pentru întreţinerea acestora", a declarat Anca Boagiu, ministrul transporturilor, într-un interviu pentru "Capital" şi "Evenimentul zilei".

Cât va fi această taxă nu se ştie deocamdată, deoarece este încă în lucru studiul pe care îl realizează experţii Comisiei Europene şi cei din cadrul programului de asistenţă JASPERS. "Vom avea un sistem de taxare care să ne asigure o infrastructură care să dea confort celor care o utilizează", a declarat ministrul. Întrebată dacă taxa se va aplica şi pe autostrăzile deja construite, respectiv pe Bucureşti- Piteşti şi Bucureşti-Constanţa, şefa de la Transporturi a declarat că "se taxează întregul coridor. Nu poţi să mergi pe porţiuni cu taxă şi pe porţiuni fară taxă". CITIŢI ŞI:

  • Opt constructori români au de încasat peste jumătate din totalul banilor datorați de CNADNR
  • Boagiu explică absorbţia proastă din Transporturi: A fost un program cu ghinion
  • Au fost semnate acordurile pentru conexiunea autostrăzilor între România şi Ungaria
  • Este oficial: Autostrăzile românești se vor lega cu cele ungurești. Din 2013

Ne puteți urmări și pe Google News