Piloţii europeni fac istorie: niciun avion prăbuşit în 2010

Piloţii europeni fac istorie: niciun avion prăbuşit în 2010

Specialiştii români în aviaţie spun că lipsa accidentelor aviatice se datorează tehnologiei şi norocului.

Companiile aeriene din Europa, cele care se ocupă doar de transportul civililor, nu au avut anul trecut niciun accident grav, soldat cu victime omeneşti. Reprezentanţii Agenţiei Europeane de Securitate Aeriană, cei care au întocmit raportul, spun că e o premieră în istoria aviaţie europene.

În lume, în 2010, la companii de pe celalte continente au fost înregistrate 47 de accidente mortale. Specialiştii români în aviaţie spun că statisticile pozitive se datorează faptului că, în ultimii ani, s-au investit foarte mulţi bani în creşterea siguranţei aeriene, iar tehnologia a avansat foarte mult.

"Acum, totul e computerizat, pilotul nu mai conduce avionul, ci doar supervizează sistemul. Cred că avionul ar putea ateriza chiar şi singur", e de părere Dragoş Stoicescu, pilot de avioane. Pilotajul mai ţine şi de noroc Aviatorii mai cred că, pe lângă îndemânarea piloţilor în transportul aerian, mai ai nevoie şi de noroc. "Îmi amintesc de un Boeing 747 care a decolat de pe Aeroportul din New York, căruia i-a intrat un stol de păsări la motoare şi a distrus tot. Faptul că avionul a reuşit să aterizeze perfect i se datorează pilotului, iar incidentul a fost un ghinion teribil care i se poate întâmpla oricui. Dacă un stol de păsări nu se întâlneşte cu avionul, îl putem numi un noroc al pilotului ", a adăugat Dragoş Stoicescu.

Cu toate accidentele care s-au întâmplat în ultimii 20 de ani, specialişti spun că aviaţia e cel mai sigur mijloc de transport. "Când vorbim de un accident de avion, tot timpul numărul victimelor depăşeşte 150 de oameni. Însă, dacă facem o comparaţie cu celelalte sisteme de transport, per total e foarte clar că sunt mult mai puţine victime în urma catastrofelor aviatice", a mai spus Dragoş Stoicescu.

Controale mai riguroase

Sorin Stoicescu, specialist în aviaţie, crede că lipsa accidentelor este de fapt o stare de normalitate care se datorează măsurilor care au fost luate în această industrie."Au crescut măsurile de siguranţă pe care le-au luat companiile, se fac controale mult mai riguroase, iar în ultima perioadă toată lumea a fost preocupată în special de acest aspect. În plus, datorită concurenţei s-a îmbunătăţit confortul pasagerilor şi s-a acordat o atenţie sporită la regularitate, în sensul să se respecte orele de pe bilet, atât la decolare, cât şi la aterizare", a declarat specialistul Sorin Stoicescu.

ISTORIA CATASTR0FELOR

Cei mai negri ani ai aviaţiei civile

  • 1996. Pe 12 noiembrie, un Boeing 747 saudit a intrat în coliziune cu un Iliuşin 76 kazah. Au murit 349 de oameni. Pe 23 noiembrie, un Boeing 767 etiopian a fost deturnat de piraţi. A rămas fără carburant şi s-a prăbuşit în mare. Au murit 125 de persoane.
  • 2002. Pe 4 mai, un avion cu 149 de pasageri s-a prăbuşit în Nigeria. La 7 mai, o aeronavă chineză s-a prăbuşit în mare, în apropiere de Dalian. 112 persoane au decedat. Pe 25 mai, 225 de pasageri care călătoreau cu un Boeing al unei companii taiwaneze au murit după ce avionul s-a prăbuşit în mare.
  • 2005. La 16 august, un avion a căzut într-o zonă muntoasă din Venezuela şi şi-au pierdut viaţa 160 de persoane. Aeronava aparţinea unei companii columbiene. La câteva zile, un Boeing a căzut în Grecia şi au decedat 121 de oameni.
  • 2009. Un Airbus A330 s-a prăbuşit în mare şi a dus la moartea a 228 de pasageri. În acelaşi an, o altă castrofă, parcă trasă la indigo, a făcut să-şi piardă viaţa 152 de oameni. Anul negru a continuat: un Tupolev al Caspian Airlines s-a prăbuşit în nordul Iranului şi şi-au pierdut viaţa 168 de persoane.
  • 2010. Un avion Air India s-a prăbuşit în Mangalore. Bilanţul: 158 de morţi şi 8 supraveţuitori.
  • România. Cel mai grav accident din istorie a avut loc în 1995. Aeronava Bucureşti - Bruxelles s-a prăbuşit lângă Baloteşti şi şi-au pierdut viaţa 61 de oameni.

Ne puteți urmări și pe Google News