Uzina Ford de la Craiova: bună pentru modele mici și motoare foarte mici
- Cristian Ionescu
- 15 iunie 2011, 16:54
Pe lângă monovolumul B-Max, a cărui lansare a fost amânată pentru începutul anului viitor, constructorul american Ford va mai fabrica în România încă un model de clasă mică.
Insolitul monovolum B-Max rămâne în cărţi, dar prozaicul vehicul utilitar Trans Connect iese din planurile Ford pentru uzina de la Craiova. Locul său va fi luat, în viitorul apropiat, de un al doilea model subcompact. Producătorul auto american Ford va transforma fabrica pe care o deţine în Oltenia într-o unitate specializată în asamblarea de modele mici şi motoare foarte mici.
Noua strategie oferă oportunitatea controlării mai eficiente a costurilor de producţie, prin utilizarea unor componente şi platforme comune pentru maşini cu dimensiuni apropiate.
Fiesta, o variantă
Alături de deja cunoscutul B-Max – cu o caroserie care elimină stâlpul central şi portiere spate glisante –, model care va intra în producţia de masă abia în primăvara viitoare – Ford va mai construi la Craiova un autoturism de segment B, cel mai probabil Fiesta. Deocamdată, producătorul s-a ferit să înainteze o dată exactă pentru lansarea celui de al doilea proiect.
Identitatea celuilalt model Ford alocat uzinei din Oltenia ar putea fi dezvăluită la toamnă, în timpul Salonului auto de la Frankfurt – prilejul indicat de producător pentru oferirea unor detalii suplimentare pe această temă.
Ford a reconfirmat, ieri, că va produce la Craiova noul motor EcoBoost de un litru (1.0) şi un consum redus de combustibil, începând din 2012. Unitatea cu trei cilindri va fi utilizată de mai multe modele Ford, inclusiv BMax. Monovolumul subcompact B-Max, care va fi fabricat la uzina Ford din Craiova, a fost prezentat, într-o versiune-concept, în deschiderea celei de-a 81-a ediţii a Salonului auto de la Geneva.
Oficialii Ford au precizat că modelul de serie va fi dacă nu identic, măcar foarte asemănător prototipului expus primăvara trecută. Ford B-Max, dezvoltat pe platforma autoturismului de clasă mică Fiesta, va fi cel mai compact vehicul din seria de monovolume comercializate de producătorul american, cu o lungime care va depăşi uşor patru metri.
Celelalte monovolume Ford sunt, în ordinea crescătoare a dimensiunilor: C-Max, S-Max şi Galaxy.
Opel Meriva, un concurent la fel de ingenios
Ford B-Max va concura cu modele similare ca arhitectură, dimensiuni şi destinaţie precum Honda Jazz, Kia Venga, Hyundai ix20 şi, mai ales, Opel Meriva – un alt monovolum aparte, graţie celebrelor sale portiere spate cu deschidere spre înapoi, soluţie constructivă care mai este utilizată actualmente doar de limuzinele Rolls-Royce.
Ford şi-a propus să investească 675 de milioane de euro pentru retehnologizarea fabricii de la Craiova, care ar putea produce – la capacitate maximă – 300.000 de autoturisme pe an.
LA MIJLOC
Dacia, între Fordurile olteneşti şi chinezăriile bulgăreşti
Dacia îşi vede ameninţată poziţia dominantă pe care o deţine, momentan, în această parte a Europei. Pe termen scurt şi mediu, alţi doi producători auto care au investit în apropiere, unul american – Ford, altul chinez – Great Wall, plănuiesc startul unei ofensive serioase în clasa mică. Ford are capacitatea de a produce 300.000 de maşini mici pe an în fabrica de la Craiova. Great Wall vizează asamblarea unui număr iniţial de 50.000 de autoturisme low-cost într-o uzină pe care o operează alături de partenerul local Litex Motors în Bulgaria.
Dacă cele două maşini de segment B pe care Ford le va construi la vest de Olt – B-Max şi, probabil, o versiune a gamei Fiesta – nu ar trebui, teoretic, să concureze direct cu modelele din portofoliul Dacia, "chinezăria" numită Voleex C10, viitorul cel mai ieftin autoturism asamblat în Europa, la 6.400 de euro, are potenţialul de a fi mai mult decât o curiozitate răsărită la sud de Dunăre.
Voleexul va fi mai ieftin cu doar 100 de euro decât Loganul, însă va costa cu 900 de euro mai puţin decât Sandero, modelul cu care, de altfel, se poate compara. Autoturismul chinezesc este un hatchback de 3,8 metri lungime, ceva mai mic decât Dacia în două volume (4 metri), dar cu un portbagaj uşor mai încăpător (330 de litri faţă de 320).