Specialist NASA, pentru EVZ: "Văd avioane cu motor pe aripi sau fuselaj". Plus avionul hibrid
- Dan Arsenie
- 24 aprilie 2011, 15:37
Avioanele viitorului vor zbura mai încet, vor avea motoare mai mici şi mai eficiente şi vor fi mult mai puţin gălăgioase. În ceea ce priveşte designul, s-ar putea să vedem aripi legate şi motoare cocoţate pe fuselaj.
Richard Wahls, specialist al NASA în aeronautică şi liderului programului prin care agenţia spaţială americană caută cele mai bune variante pentru aviaţia de pasageri a viitorului, prezintă, într-un interviu acordat EVZ, principalele trăsături ale avionului viitorului.
Explicaţiile, oferite prin email, vin după ce patru echipe (GE Aviation, Northrop Grumman, Boeing şi Massachusetts Institute of Technology) au propus propriile variante de avioane ale viitorului, care ar urma să fie date în folosinţă în 2030-2035. Avioanele propuse sunt în galeria de mai sus, iar AICI găseşti detaliile lor tehnice.
Evz.ro: Care sunt marile diferenţe între avioanele de astăzi şi cele de peste trei generaţii? Richard Wahls: Avioanele viitorului vor economisi mult mai multă energie şi vor fi semnificativ mai ecologice şi mai silenţioase. Aceste scopuri vor fi îndeplinite prin fabricarea de avioane cu o structură formată din materiare mai uşoare, dar mai puternice.
Aripile vor avea, probabil, o anvergură mai mare. Totodată, se vor concepe echipamente (unele sunt deja testate - n.r.) pentru a reduce frecarea dintre aer şi suprafaţa avionului.
Sistemele de propulsie vor fi mult mai eficiente şi vor folosi combustibili alternativi, produşi din surse regenerabile şi, posibil, va incorpora baterii pentru a obţine un sistem hibrid, asemănător celui care este folosit în maşinile de astăzi.
Pasagerul de rând nu va observa, probabil, aceste noile tehnologii. Oricum, cum preţul combustibilului continuă să creasă iar reglementările de zgomot şi poluare sunt din ce în ce mai stricte, am putea vedea industria aviatică abandonând conceptul "tube-and-wing" pentru configuraţii alternative, cu aripi legate între ele în mod direct, de exemplu. Cele mai originale dintre configuraţii sunt cele cu motoarele instalate deasupra avionului, pentru a folosi aparatul în vederea diminuării nivelului de zgomot de la sol.
Ce ne puteţi spune despre viteza avioanelor viitorului? Există o luptă pentru viteze mai mari sau viteza e sacrificată pentru o aviaţie mai "verde"? În studiul NASA, fiecare dintre echipe a conceput avioane cu viteze inferioare celor de astăzi (de exemplu, un avion al viitorului cu o capacitate asemănătoare unui Boeing 737 va zbura un pic mai încet decât un 737 - n.r.). Echipele au folosit aceste viteze deoarece numai aşa ar fi putut îndeplini pragurile de poluare pe care noi le-am propus şi credem că vor exista în 2030. Totuşi, odată cu avansul tehnologic, ţinta este de a avea avioane mai ecologice fără a sacrifica viteza cu care suntem obişnuiţi astăzi.
Ce combustibili vor folosi avioanele în 2030? Cred că vom vedea multe avioane care încă vor folosi combustibilul convenţional (kerosen - n.r.), dar cred că numărul avioanelor care vor folosi combustibili din surse regenerabile nu va fi de neglijat. Ceea ce sperăm este introducerea unor sisteme hibride, de genul sistemelor de propulsie bazate pe turbine cu gaz/baterie electrică.
Aţi putea descrie avionul perfect al viitorului? Perfect este un cuvânt prea mare. Eu cred însă că avioanele pot fi mult mai bune decât cele de astăzi. De exemplu, văd o mai bună integrarea a sistemului de propulsie în ansamblul aparatului. Avionul viitorului ar trebui să aibă aripi mai lungi, elastice, flexibile. Dacă ar fi să arunc o privire în viitor, văd motoare mai mici, mai uşoare, dar mult mai eficiente. Ideea e să dezvolte tot atâta putere precum cele de la avioanele de astăzi, dar să o facă mult mai eficient. Şi, de ce să nu spunem, vor încăpea mult mai uşor sub aripă. Totodată, văd avioane cu motoare pe aripi sau pe fuselaj, pentru ca a proteja sistemul de propulsie de sol. CITIŢI ŞI: Avioanele viitorului - şapte magnifici ai cerului în 2030