Aceeaşi Coca Cola, calitate diferită pentru români şi vestici
- Valentin Roman
- 19 aprilie 2011, 13:04
România, Bulgaria şi Slovacia, trei dintre ţările nou intrate în Uniunea Europeană, importă produse alimentare şi băuturi de o calitate mai slabă decât cele destinate statelor vestice. Asta deoarece companiile producătoare distribuie preferenţial respectivele produse, relevă o analiză efectuată de Asociaţia Consumatorilor din Slovacia.
Printre producătorii suspectaţi că plasează bunuri cu diferenţe calitative în funcţie de piaţă se numără Coca Cola, Milka, Jacobs, Nescafe, Kotanyi şi Tchibo, ale căror produse au fost testate în laboratoare autorizate de Institutul Naţional al Alimentaţiei din Slovacia.
"Produsele de o calitate mai slabă au fost şi sunt încă destinate statelor noi membre ale Uniunii şi niciodata s-a pus problema plasării lor pe pieţele din Germania sau Austria", a declarat, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliştii, Milos, Lauko, preşedintele instituţiei amintite.
Concret, testele efectuate pe acelaşi produs în ţări precum Germania, Austria, Cehia, Polonia, Slovacia, Ungaria, România şi Bulgaria, au relevat diferenţe semnificative în ceea ce priveşte calitatea, deşi vorbim de acelaşi brand, acelaşi producător şi acelaşi ambalaj.
Răspunzând acestor acuze, Elisabeth Voltmer, un oficial al companiei Kotanyi a răspuns că "există un singur standard de producţie, iar diferenţele nu pot fi explicate decât prin momentele diferite de producere ale loturilor exportate sau prin diferenţe calitative la materiile prime, unde producătorul final nu are vreo vină".
Reprezentantul producătorului de condimente a mai spus că nimeni nu are vreun interes să distribuie loturi de bunuri alimentare cu diferenţe în ceea ce priveşte calitate, în regim preferenţial, în funcţie de ţară.
O altă explicaţie vine din partea reprezentanţilor companiei Nestle, care deţine brandul Nescafe. "Diferenţele despre care se vorbeşte apar ca urmare a caracteristicilor diverselor pieţe europene, de gusturile indivizilor şi nu reprezintă diferenţe reale, de reţetă de fabricaţie", susţine Martin Walter, responsabil de Corporate Affairs al Nestlé Praga.
Se aşteaptă o decizie de la Bruxelles Autorii analizei au prezentat rezultatele acesteia comisarului european pentru Problemele Consumatorilor, John Dalli, aflat recent într-o vizită în Slovacia.
Acesta a declarat, cu acest prilej, că probele prezentate de Asociaţia Consumatorilor din Slovacia vor fi aduse la cunoştinţa forurilor responsabile de la Bruxelles, în măsură să ia o decizie şi să acţioneze în această direcţie.
Sesizarea asociaţiei slovace vine pe fondul încercărilor Uniunii Europene de a îmbunătăţi legislaţia comunitară din domeniul alimentaţiei, eforturi demarate încă din anul 2008, când la Bruxelles s-a decis întocmirea unui regulament aplicabil la nivel comunitar cu privire la producţia şi distribuţia în spaţiul UE a bunurilor alimentare.