Cum te fereşti de fraude când cumperi on-line cu cardul

Cum te fereşti de fraude când cumperi on-line cu cardul

Pentru a evita orice risc, cumpăraţi pe internet doar de pe site-uri securizate şi nu folosiţi datele personale ca parolă pentru tranzacţii, sugerează specialiştii în achiziţii on-line.

Tranzacţiile on-line au evoluat spectaculos în ultimul timp, în 2010 numărul lor crescând cu 82% faţă de 2009, potrivit datelor procesatorului de carduri RomCard. Cu toate astea, mulţi români se tem încă să cumpere pe internet de teama fraudelor. Acesta este unul dintre motivele pentru care achiziţiile online sunt puţin folosite la noi, comparativ cu alte ţări din Uniunea Europeană. Specialiştii spun însă că riscul de fraudă este redus la maximum dacă aceste operaţiuni sunt securizate.

Cuvântul- cheie pentru a face tranzacţii on-line sigure este "3D Secure", un sistem implementat de MasterCard şi Visa în acest scop, spun specialiştii.

Înrolarea în 3D Secure

Pentru a face tranzacţii online folosind 3D Secure atât site-ul comerciantului, cât şi cardul folosit trebuie să fie înrolate în acest sistem. Primul lucru pe care trebuie să-l facă posesorul de card este să contacteze banca emitentă pentru a-l înrola în 3D Secure. Există şi alternativa de a face acest lucru în timpul tranzacţiei, pe un site înrolat, dacă instituţia emitentă permite.

"Mai întâi, se selectează opţiunea disponibilă de activare online, după care se face o autentificare preliminară a cardului, introducându-se numărul cardului, data expirării, CNP şi parola iniţială a cardului, stabilită de banca emitentă. Se aleg ulterior numele de utilizator, parola şi mesajul de întâmpinare - care trebuie reţinut de utilizator", ne-a explicat Gabriel Ghiţă, director de dezvoltare în regiune al MasterCard Europe.

Doar 12 bănci permit înrolarea cardurilor în 3D Secure: BCR, Raiffeisen, UniCredit Ţiriac, BRD - Groupe Société Générale, CEC Bank, ATE Bank, RIB, Banca Transilvania, ING, Alpha Bank, MKB Nextebank şi Millennium. Primele şapte bănci menţionate permit şi înrolarea în timpul achiziţiei, conform Rom- Card.

"Odată înrolat, cardul va funcţiona ca până acum şi la comercianţii on-line care nu oferă serviciul de securitate", a spus Cătălin Creţu, director general România, în cadrul Visa Europe.

Cum cumperi

După securizarea cardului trebuie verificat dacă site-ul comerciantului este înrolat 3D Secure, adică are afişate siglele "MasterCard Secure Code" sau "Verified by Visa", după care cumpărătorul poate trece la achiziţia propriu-zisă. Va da click pe butonul "Adaugă în coş" sau "Cumpără", aflat în dreptul produsului. Se selectează apoi mijlocul de plată folosit (card de credit, debit sau preplătit).

Ulterior, cumpărătorul va fi direcţionat către pagina securizată, unde va introduce numărul cardului, data expirării, codul CVC2 (Card Verification Code 2), parola 3D Secure. Dacă utilizatorul are suficienţi bani în cont, atunci tranzacţia va fi aprobată. Suma va fi reţinută, dar va fi retrasă doar la livrarea produselor, explică Gabriel Ghiţă.

SFATURI

Achiziţii sigure

  • Verificaţi dacă site-ul comerciantului este securizat. Trebuie să aibă afişat un simbol sub formă de lacăţel sau cheie, iar adresa web să înceapă cu https;
  • Ţineţi minte parola 3D Secure;
  • Nu folosiţi PIN-ul cardului, data de naştere, numele sau prenumele ca parolă pentru 3D Secure;
  • Căutaţi informaţii despre comerciant înainte de a derula tranzacţia - de pe diverse forumuri, grupuri de discuţii, prieteni;
  • Citiţi condiţiile de plată, livrare, returnare a produselor;

Dacă produsul nu corespunde cu ce aţi văzut pe site, iar vânzătorul refuză să vă dea banii înapoi sau să înlocuiască produsul, vă puteţi adresa băncii pentru a iniţia procedura de returnare a banilor şi puteţi depune o plângere la Asociaţia Naţională pentru Protecţia Consumatorilor, recomandă Gabriel Ghiţă de la MasterCard.

"Frauda se poate produce numai când parola pentru tranzacţii on-line este cunoscută şi utilizată de altcineva decât de deţinătorul de card. În caz de fraudă, clientul trebuie să se adreseze băncii emitente, care blochează cardul. În funcţie de situaţie, aceasta va acţiona pentru recuperarea sumelor implicate în tranzacţiile frauduloase", a completat Cătăţin Creţu de la Visa.

Ne puteți urmări și pe Google News