Cum va ajunge România un model verde pentru Europa Centrală şi de Est. Ţinta noastră: Slovenia, ţara care şi-a făcut un brand de ţară din turismul eco

Cum va ajunge România un model verde pentru Europa Centrală şi de Est. Ţinta noastră: Slovenia, ţara care şi-a făcut un brand de ţară din turismul eco

CAMPANIA 10:10 ÎN ROMÂNIA. Campania globală de reducere a emisiilor de dioxid de carbon 10:10 poposeşte în România şi are ca ţintă transformarea ţării noastre într-un model de bune practici de mediu.

Peste 50 de ţări fac partea din reţeaua globală 10:10, care a luat naştere în septembrie 2009, la Londra şi astăzi este prezentă pe toate continentele. Recent, Ambasada Marii Britanii a organizat în România un concurs de mediu, ca parte din proiect.

Scopul campaniei este reducere emisiilor de dioxid de carbon cu 10% - în 12 luni - în câţiva paşi simpli, care ţin de alegerile din viaţa de zi cu zi a fiecăruia. Printre acestea se numără stingerea aparaturii electrice şi electronice atunci când nu mai este folosită, stingerea luminii şi folosirea unor mijloace de transport mai ecologice decât maşina.

„Sperăm să transformăm România într-un lider regional din punctul de vedere al reducerii emisiilor de dioxid de carbon”, a explicat Sandra Antonovic, unul dintre activiştii implicaţi în proiectul 10:10. Ea a fondat organizaţia Nektarina, din Croaţia, unul dintre pilonii campaniei. Ţara noastră a fost aleasă pentru a funcţiona ca exemplu de bune practici în zona Europei Centrale şi de Est tocmai pentru că nu stă prea bine la capitolul investiţii verzi. Un plus al ţării noastre a fost şi bogăţia geografică, a mai spus Antonovic.

Astfel, reprezentanţii Nektarina, care coordonează regiunea ţărilor din Centrul şi Estul Europei din cadrul campaniei 10:10, au început discuţiile cu autorităţile din România din ianuarie şi speră ca primăvara aceasta să dea drumul proiectului. Unul dintre obiectivele lui este şi revitalizarea transportului feroviar, ca formă verde de transport, alegere care înseamnă de fapt reducerea emisiilor de dioxid de carbon. Planul este ca toate companiile de transport feroviar din regiunea centrală şi de est a Europei să îşi unească forţele şi să rezolve împreună – poate chiar ca un consorţiu – problemele comune, explică Sandra Antonovic. Ea dă ca exemplu de bună practică Slovenia, care a reuşit să revigoreze transportul feroviar şi să îi încurajeze pe oameni să ia trenul prin diverse pachete de stimulente. Astfel, cei care pleacă în călătorii de afaceri şi aleg trenul, nu avionul, primesc diferenţa de preţ a biletului ca bonus salarial.

Slovenia, o destinaţie verde

O importantă parte a campaniei de branding de ţară a Sloveniei „I feel Slovenia” este proiectul Green Slovenia. În mare parte a ţării, şi în special în capitala Ljubljana, autorităţile încearcă să convingă atât locuitorii, cât şi turiştii să lupte mai mult cu obiceiurile proaste pentru a atinge obiectivele de mediu pe care şi le-au propus pentru 2025 şi pe care guvernanţii şi le-au asumat ca politici de stat.

Astfel, un exemplu de iniţiativă a slovenilor este proiectul „Slovenia – Friendly Office”, o campanie prin care oamenii să înţeleagă că timpul petrecut la birou, mai mult de o treime din zi, poate avea un impact nociv asupra mediului, mai ales la nivelul de consum inutil şi excesiv de resurse cum sunt energia şi apa. Astfel, slovenii sunt încurajaţi să devină mai eco la muncă, comportament ce se va reflecta şi în activităţile casnice.

Şi turiştii sunt încurajaţi în acelaşi sens. Într-un interviu apărut într-o broşură a campaniei „I feel  Slovenia” - numită „Slovenia Green Meetings” - o profesoară a Facultăţii Biotehnice din Ljubljana vorbeşte despre posibilităţile turiştilor de a contribui la politica verde a Sloveniei. Cei care vor să viziteze un oraş ar trebui să se îndrepte spre transportul public, biciclete sau să meargă pe jos, susţine aceasta. Mai mult, turiştii sunt încurajaţi să şi cumpere produse fabricate în Slovenia şi să încerce mâncăruri tradiţionale. Ea spune că acţiunile oficialilor sloveni se văd prin faptul că oriunde stai în Ljubljana poţi vedea cel puţin un copac. În plus, dorinţa pentru un oraş mai curat se vede în cât de mult biciclete sunt în Ljubljana şi numărul din ce în ce mai mare al zonelor pietonale.

România, deasupra Sloveniei într-un top american al ţărilor verzi

Suprinzător este faptul că România se află cu câteva poziţii în faţa Sloveniei în clasamentul ţărilor care au făcut cele mai mari eforturi pentru un mediu mai curat, conform unui studiu realizat de cercetători ai Universităţilor Yale şi Columbia din Statele Unite. Astfel,  raportul Environmental Performance Index (EPI) pentru anul 2010 a calculat scorul pentru fiecare din cele 165 de ţări pe care le ia în considerare pe baza a 25 de indicatori care se referă atât la influenţa mediului asupra sănătăţii publice, cât şi la vitalitatea ecosistemului. Aceşti indicatori arată cât de aproape sunt statele să atingă obiectivele politicilor de mediu. Islanda, performantă datorită energiei pe bază de hidrogen

România a primit un scor total de 67 din 100, în timp ce media eurpeană este de 71.1. În ceea ce priveşte protejarea ecosistemului scorul României este de 61.3, cu mult mai mare decât al altor ţări din zonă (Bulgaria: 51.9), dar ţara noastră este departe de un loc onorabil chiar dacă luăm în calcul numai ţările europene. Şase ţări din primele 10 cu cele mai bune măsuri ecologice sunt state din Europa. Islanda este pe primul loc cu un scor impresionant: 93.5. Şi asta pentru că sursa de energie cel mai des întâlnită în Islanda este hidrogenul. Acest gen de energie este folosit atât în casele oamenilor, cât şi pentru transport. În plus, guvernul a asigurat autobuze care merg pe bază de hidrogen pentru transportul public. Efectul este că în prezent numei 18% din sursele de energie ale Islandei provin din cărbuni şi petrol. Iar planul guvernului este ca până în 2050 ţara să folosească numai energie bazată pe hidrogen şi energie geotermală.

Ţara de pe locul doi, Elveţia, a interzis accesul maşinilor în unele oraşe, iar hotelurile din ţară încurajează iniţiativele ecologice. De exemplu, un hotel important din Elveţia oferă discounturi turiştilor care ajung cu o maşină hibrid sau care vin cu trenul. 

Ne puteți urmări și pe Google News