Udrea le dezvăluie străinilor frumuseţile ţării pe internet
- Valentin Roman
- 18 februarie 2011, 00:23
Ministerul Turismului va aloca 118 milioane de euro în următorii cinci ani pentru promovarea on-line mai intensă a potenţialului turistic al României, cu scopul atragerii turiştilor străini.
România are încă un plan de dezvoltare a zonei turistice, anume Planul Naţional de Marketing Strategic, anunţat ieri de ministrul dezvoltării regionale şi turismului (MDRT), Elena Udrea, plan valabil pentru perioada 2011-2015, care, voit sau nu, se suprapune peste unul deja existent, adică Master Planul pentru Dezvoltarea Turismului Naţional 2007 -2026. Ambele documente se referă, în mare, cam la aceleaşi lucruri, noutatea celui lansat ieri fiind axarea în principal pe promovarea destinaţiilor turistice din România pe internet.
În acest scop, pentru perioada 2011-2015 vor fi alocaţi 118 milioane euro, bani care vor veni din fonduri europene. Bugetul cuprinde proiectele din cadrul strategiei de produs, de vânzări, comunicare, infrastructura de marketing şi acţiunile de cooperare.
Printre obiectivele ministerului se numără şi dublarea ponderii turiştilor străini în România, de la 25% la 50% din totalul turiştilor, respectiv până la 2,5 milioane în 2015. Bugetul de comunicare este de 13,2 milioane de euro anul acesta, de 17,5 milioane de euro în 2012 şi de 13 milioane de euro în 2013.
Din strategia MDRT face parte şi planul de creare a unui nou portal web cu scopul promovării imaginii României, alături de cel existent deja. "Portalul web va conţine date cu prinzătoare despre România. Se aseamănă cu proiectul paginii României pe Facebook, pe care îl vom prezenta în curând", a precizat Elena Udrea cu ocazia lansării Planului Naţional de Marketing Strategic.
Ea a adăugat că, până acum, promovarea în mediul on-line a fost zero. Această afirmaţie este oarecum contrazisă de un anunţ al MDRT de anul trecut, potrivit căruia numai pentru promovarea României pe motoarele de căutare Yahoo şi Google au fost alocaţi aproximativ 200.000 de euro.
Infrastructura şi serviciile, pe planul al doilea
Unii experţi din piaţa turistică sunt de părere că o parte din fondurile alocate campaniilor de marketing ar fi trebuit direcţionate în vederea îmbunătăţirii infrastructurii şi a asigurării unui acces mai facil către unele zone cu potenţial.
"Nu negăm importanţa campaniilor de marketing, ele s-au mai făcut şi în trecut, cu efecte mai mult sau mai puţin vizibile, însă turistul este mai mult atent la zona de servicii, transport şi infrastructură, unde noi încă stăm prost", precizează Daniel Ilie, consultant pe turism.
El adaugă că o evoluţie a turismului românesc nu poate fi posibilă doar printr-o promovare agresivă, ci doar dacă aceasta este cumulată cu o mai multă atenţie acordată zonei de servicii, care încă trebuie profesionalizată.
STRATEGIE Principalele direcţii de acţiune
Unul dintre obiectivele Planului Naţional de Marketing Strategic este organizarea turismului românesc în nouă zone turistice cheie, care reflectă atribute diverse şi specifice, precum şi potenţiale experienţe turistice: Maramureş, Crişana, Banat, Oltenia, Muntenia, Dobrogea, Moldova, Bucovina şi Transilvania.
Potrivit documentului, direcţiile de acţiune pentru intervalul 2011-2015 vor fi reprezentate de stabilirea României ca destinaţie turistică rurală, promovarea ei ca destinaţie pentru natură sălbatică şi parcuri naturale, crearea interesului pentru un produs original românesc de "Sănătate şi Wellness", definirea României ca o destinaţie pentru vacanţe active şi potrivită pentru circuite, precum şi încadrarea sa ca destinaţie potrivită pentru vacanţe de tip "city break".
Anul 2010 a fost un an prost pentru turism. Potrivit Institutului Naţional de Statistică, România a avut, anul trecut, cel mai mic număr de turişti din ultimii patru ani, cu 122.000 mai puţini faţă de 2008. Vânzările agenţiilor de turism din România au scăzut, în medie, cu 15% în 2010 faţă de 2009, iar zeci de agenţii de profil au fost închise din cauza crizei.