Exporturile româneşti cuceresc pieţele non-UE. Vezi cu ce produse

Exporturile româneşti cuceresc pieţele non-UE. Vezi cu ce produse

În ciuda crizei economice, România a înregistrat anul trecut cel mai ridicat nivel al exporturilor de la Revoluţie încoace, în parte şi datorită creşterii livrărilor pe pieţe non-UE, mai puţin afectate de criză, precum China, Japonia, Canada, Rusia, Azerbaidjan sau Africa de Sud.

Produsele româneşti care au ajuns în aceste ţări sunt dintre cele mai diverse, de la covoare, vinuri, instrumente optice, echipamente energetice sau nave maritime şi fluviale.

Potrivit datelor Ministerului Economiei, valoarea exporturilor româneşti în ţările terţe s-a majorat anul trecut cu 38,7% faţă de 2009, mult peste media ratei de creştere a livărilor către Uniunea Europeană, de 24,4%. Totuşi, ponderea lor în total exporturi rămâne încă limitată, dat fiind că 72,1% din vânzări au fost direcţionate către statele UE (de unde provin şi 72,4% din importuri).

Vinuri româneşti în Japonia, covoare în Mexic

Ne puteți urmări și pe Google News

Printre ţările cu creşteri semnificative a exporturilor se numără Japonia (74,73%), unde am vândut componente auto, rulmenţi, aparate electrice, produse de sticlărie, vinuri etc., Coreea de Sud - 49,37% (echipamente energetice şi industriale, nave maritime şi fluviale, îngrăşăminte şi furaje etc.), China - 45,15% (accesorii auto, îngrăşăminte chimice, echipamente energetice, anvelope şi produse din cauciuc, vinuri).

În Canada am înregistrat o majorare de trei ori a exporturilor (321%) - pe această piaţă am livrat, anul trecut, maşini şi aparate electrice, cazane şi echipamente nucleare, componente şi părţi de avioane.

În ceea ce priveşte SUA, exportatorii români au reuşit anul trecut să-şi majoreze vânzările cu peste 61%, americanii fiind interesaţi îndeosebi de componente auto şi îngrăşăminte chimice. Pe piaţa din Mexic, exporturile au crescut cu peste 51% (anvelope, covoare, produse siderurgice diverse, instrumente optice, accesorii auto).

Ce au cumpărat ruşii de la noi În Federaţia Rusă, o altă mare piaţă de consum, majorarea a fost de 62,12% (piese componente auto, frigidere şi mobilă), în Ucraina - de peste 53% (produse minerale, maşini şi echipamente electrice, autoturisme şi componente auto), Turcia – de 76,8% (produse minerale, produse ale industriei chimice, produse din metal, maşini şi aparate electrice, automobile şi piese auto etc.).

O creştere de peste 50% a exporturilor s-a înregistrat, de asemenea, în: Armenia (510,91%), Azerbaidjan (112,59%), Kazahstan (66,86%), Africa de Sud (99,49%), Libia (50,11%), Vietnam (74,82%), Brazilia (61,61%). Ministerul nu a precizat valorile efectiv înregistrate pentru fiecare ţară menţionată.

Aşteptări bune pentru 2011

Per total, volumul exporturilor româneşti a fost anul trecut de 37,25 miliarde euro, mai mare cu 28,1% decât volumul exporturilor în anului 2009 şi peste nivelul înregistrat în 2008 (de 33,72 miliarde euro), an record al exporturilor României pentru ultimii 20 de ani. În acelaşi timp, volumul importurilor s-a ridicat la 46,71 miliarde euro, cu o creştere de 19,9% faţă de anul 2009.

Dacă pe plan extern nu vor interveni fenomene neprevăzute, iar cursul de schimb se va menţine într-un palier de stabilitate, România va avea şansa ca anul acesta să atingă un nou record post-decembrist în materie de export, de circa 40 miliarde euro, de aproape cinci ori mai mult decât primul record dobândit în 2000, potrivit Asociaţiei Naţionale a Exportatorilor şi Imporatorilor din România (ANEIR).

Creşterea livărilor pe pieţele terţe, non-UE, este una dintre ţintele principale ale exportatorilor români.