Soluţii de avarie pentru ieftinirea benzinei

Soluţii de avarie pentru ieftinirea benzinei

Confruntate cu scumpirile repetate la pompă, guvernele statelor UE caută metode de reducere a preţului. Executivul român ţine încă taxa "centul pe litru".

Statul este singurul care poate interveni acum pentru a reduce preţul carburanţilor, cred specialiştii contactaţi de EVZ. Cum? Evident, prin reducerea taxelor, măsură pe care guvernul britanic, de exemplu, intenţionează să o ia.

Preţul tot mai mare al carburanţilor, care a depăşit pragul de 5 lei pe litru la benzină, a pus pe jar şoferii din România. "Reducerea taxelor este foarte simplu de făcut, e la îndemâna guvernului. De ce nu ar micşora TVA de la 24 la 19%?", ne-a declarat Andrei Chirilescu, specialist în domeniul petrolier.

De asemenea, ar trebui retras centul pe litru (0,01 dolari SUA), măsură instituită în 2000 pentru a acoperi datoriile lăsate de fosta Companie Română de Petrol.

Statul ne taxează în plus

Ministerul Finanţelor Publice a arătat că datoria a fost acoperită în 21 decembrie 2010, dar va continua să perceapă această taxă până la aprobarea unei ordonanţe de urgenţă de anulare a "centului pe litru", aflată acum în dezbatere. Banii strânşi între timp din cei 3,2 bani pe litru vor fi folosiţi pentru diminuarea datoriei publice. Chirilescu nu vede însă posibilă reducerea taxelor, atât timp cât statul are nevoie de cât mai mulţi bani la buget.

"Cea mai bună măsură ar fi ca primul-ministru, ministrul finanţelor să se întâlnească cu executivii companiilor petroliere pentru negocieri şi ambele părţi să lase de la ele", susţine, la rândul său, consultantul financiar Ionel Blănculescu. În opinia acestuia, carburanţii ar putea beneficia de o cotă mai mică de TVA. În România, taxele (TVA, acciză, taxa de drum, centul pe litru) reprezintă jumătate din preţul unui litru de benzină, procent mai mic totuşi faţă de multe alte state europene.

Până să analizeze ce măsuri ar putea duce la ieftinirea carburanţilor, guvernul a declarat "război" petroliştilor. Astfel, Fiscul a început săptămâna trecută controale la benzinari pentru a cerceta scumpirile la pompă şi pentru a verifica profiturile acestor companii ori dacă o parte este transferată în străinătate.

Englezii şi nemţii fac planuri

Chiar dacă au salarii mult mai mari ca la noi, şi englezii sunt îngrijoraţi de preţul carburanţilor. Potrivit BBC, guvernul britanic analizează un mecanism de plafonare a preţurilor la un nivel "corect". Practic, taxele ar urma să fie tăiate când cotaţia petrolului creşte şi majorate când scade.

Ministrul german al economiei, Rainer Bruderle, încurajează cele mai mari lanţuri de supermarketuri să-şi deschidă ben zinării şi să vândă carburanţi, mizând pe reducerea preţurilor prin creşterea competiţiei, potrivit Spiegel. Şi impunerea unor limite de preţ, pe modelul din Luxemburg, este analizată de politicienii din Germania.

"Reducerea taxelor este la îndemâna guvernului. De ce nu ar micşora TVA de la 24 la 19%?", ANDREI CHIRILESCU, specialist în domeniul petrolier

DIN ŢARĂ

Sibienii şi timişorenii au uitat de protest

În afară de benzinăriile "no name", goale ca de obicei, şoferii sibieni au alimentat ieri, în prima zi a protestului care ar fi trebuit să cuprindă toată ţara, la fel ca într-o zi obişnuită. "A fost mai domol, dar nu chiar răruţ. Nu cred că s-a simţit vreun protest sau ceva", povesteşte un angajat al benzinăriei Petrom, unde săptămâna trecută a fost blocată activitatea vreo trei ore de cei "cu bani mărunţi".

"Azi e 17? Ştiu, ştiu de protest, dar eu credeam că e în weekend, că, de ştiam, nu alimentam", spune Constantin după ce tocmai a alimentat de 250 de lei. Lângă el, Vladimir Stan, zootehnist, e tot cu ochii pe afişaj. Şi-a turnat în rezervorul Mercedesului benzină de 282 de lei. "Când dau laptele cu doi lei şi 20, îmi sare lumea în cap la piaţă. Aici, ce să fac, să merg pe jos? Oricum, nu are rost niciun protest", spune el.

La o altă benzinărie, Călin, care a pus motorină de 100 de lei în BMW, conchide şi el: "Protestele acestea nu-şi au rostul, căci nu se rezolvă nimic". Şi la Timişoara benzinăriile au funcţionat normal, în ciuda faptului că încă de duminică noaptea au reînceput să fie transmise pe internet mailuri care făceau apel ca şoferii să nu mai alimenteze la Petrom sau OMV.

"Nu am simţit mare diferenţă faţă de ultimele zile. Oricum, de când preţul a crescut la cinci lei pe litru, avem ceva mai puţini clienţi", a declarat angajatul unei benzinării OMV din Timişoara. (Traian Deleanu, Georgeta Petrovici)