Vrei să fii celebru? Află care e formula care îţi spune dacă poţi

Vrei să fii celebru? Află care e formula care îţi spune dacă poţi

Ce îi face pe oameni celebri? Iar o data deveniţi celebri, cum reuşesc să se menţină în atenţia opiniei publice? Expertul în resurse umane Mark Borkowski a studiat vedetele, a comparat perioadele de glorie, şi a venit ... cu o formulă.

Ideea e simplă

Printre subiecţii pentru formula lui se numără Kevin Spacey, Halle Berry, Paris Hilton, Nicole Kidman, Richard Branson, Mel Gibson, Lindsay Lohan, Tom Cruise, Angelina Jolie, Brad Pitt, Hugo Chavez sau George Michael, scrie The Guardian. Studiul a inclus şi câteva branduri celebre, între care Red Bull, Stella Artois, Heineken, American Express şi Adidas. Fiecare brand a fost măsurat după apariţiile în format tipărit, din 2000 încoace.

Concluzia a fost că declinul celebritatii unei vedete urmează o tendinţă previzibilă, dar ea poate fi continuată la infinit cu ajutorul unui agent de publicitate priceput. Ideea de bază e simplă: pentru a rămâne pe val, e nevoie să plăteşti oamenii potriviti, care să vină de fiecare dată cu ceva nou. În plus, fără intervenţia publicităţii, locul celebrităţii e luat treptat de obscuritate. Repetarea poveştilor de succes poate prelungi însă perioada de celebritate.

Ne puteți urmări și pe Google News

Teoria se aplică timp de 15 luni

Pe scurt, formula celebrităţii, concepută de expert, este următoarea: F(T) = B+P(1/10T+1/2T2). F este nivelul de celebritate, T este timpul, măsurat în intervale de trei luni. Prin urmare T=1 este timpul după 3 luni, T=2 este după 6 luni. Celebritatea este la apogeu când T=0. B este nivelul de bază al celebrităţii identificat şi cuantificat prin media nivelului de celebritate în anul dinaintea apogeului. Pentru George Clooney de exemplu, B poate fi o cifră mare, dar pentru un necunoscut, ca de pilda, un concurent la Big Brother, B este zero.

P este creşterea celebrităţii peste nivelul de bază, care stabileşte dacă subiectul s-a impus în conştiinţa opiniei publice. Formula se potriveşte în mod remarcabil cu datele, iar teoria se aplică exact pe o perioadă de 15 luni. Dacă pui la T=5 (corespunzător celor 15 luni de la apogeu), va rezulta F=B+P(1/50+1/50).

Oamenii au nevoie de poveşti

Cu alte cuvinte, peste 96% din celebritatea cucerită în perioada de apogeu s-a pierdut, iar clientul (sau produsul) este aproape de nivelul de bază. Madonna este un exemplu excelent pentru funcţionarea perfectă a formulei celebrităţii. Din anii 80 şi până acum, vedeta a reuşit să rămână permament celebră, provocând controverse prin videoclipurile în care săruta un Isus negru, cochetarea cu lesbianismul, schimbarea stilului pentru fiecare album, cariera de actriţă şi apoi, scrierea de cărţi pentru copii.

Totul a menţinut-o în lumina reflectoarelor. Mark Borkowski subliniază că formula celebrităţii se aplică şi pentru "telenovela" Britney Spears, dar şi pentru scandalurile provocate de Amy Winehouse, Kate Moss sau Lindsay Lohan. "Un semn clar al faptului că oamenii au nevoie de poveşti, mai mult decât de morală", conchide expertul.