Traian Băsescu a dat o lecţie despre Uniunea Europeană: "De azi voi reveni în viaţa publică"
- Alexandra Postelnicu
- 13 iunie 2012, 00:45
După o lungă perioadă în care a evitat o confruntare cu guvernul USL, şeful statului a susţinut, ieri, la Palatul Cotroceni, o declaraţie în care a spus că premierul Victor Ponta a oferit "cel mai penibil spectacol" în legătură cu funcţionarea Uniunii Europene şi s-a oferit să-i dea lecţii în legătură cu acest subiect.
Traian Băsescu a explicat că premierul se poate duce la reuniunile Consiliului European doar dacă modifică legea fundamentală şi a arătat că decizia de ieri a Parlamentului nu are nicio valoare juridică. "Dacă domnul prim-ministru doctor Victor Ponta vrea să preia din atribuţiile preşedintelui României îi trebuie un act juridic: hotărâre a parlamentului, lege, pentru că nu poate fi moţiune", a susţinut Băsescu. El a anunţat o conferinţă de presă, care va fi organizată miercuri după-amiază, în care va explica modul de funcţionare a Uniunii Europene. "N-aş vrea ca România să se facă de râs prin lipsa de cunoaştere", a afirmat şeful statului. Băsescu a lăudat PDL pentru că, spre deosebire de USL în perioada în care se afla în opoziţie, a participat la şedinţa în plen a legislativului. "Instituţia prezidenţială trebuie respectată altfel nu va funcţiona coabitarea", a mai declarat Băsescu. Parlamentul a adoptat, cu 249 de voturi "pentru", 30 "împotrivă" şi o abţinere, o declaraţie prin care recomandă reprezentarea României de către premierul Victor Ponta la reuniunea Consiliului European din 28 iunie. Primul-ministru a susţinut, în faţa plenului reunit, o declaraţie pe teme de politică internă şi internaţională, în care a propus o separare a atribuţiilor preşedintelui de cele ale premierului. CELE MAI IMPORTANTE DECLARAŢII ALE LUI TRAIAN BĂSESCU
- Acum că s-a terminat campania electorală, trebuie să vă spun că voi reveni în viaţa publică. Nu am vrut ca la toate atacurile care au fost în aceste 30 de zile de la instalarea guvernului să creez o atmosferă care să acopere campania electorală şi să se creadă că e scandal. Nu e scandal, ci sunt puncte de vedere diferite.
- Suntem în faţa unui lucru pozitiv pentru că dezbaterea din Parlament şi dezbaterea ce va urma în zilele următoare se referă la Uniunea Europeană, iar nevoia de a şti cât mai bine care sunt mecanismele de funcţionarea a UE nu este doar la nivelul oamenilor politic, dar este un eveniment că sunt şi mulţi care au titlu de profersori şi sunt invitaţi pe la televizor şi habar nu au cum funcţionează Uniunea Europeană.
- E o ocazie să se afle care este mecanismul intituţional al UE.
- Politicienii noştri au dat cel mai penibil spectacol legat de funcţionarea UE, în frunte cu Victor Ponta, doctor în drept.
- Nu doresc o confruntare cu nimeni, ci soluţii corecte, constituţionale. România trebuie să aibă LEGITIMITATE. Astăzi s-a făcut o declaraţie în baza căreia să se modifice Constituţia. Eu am o Constituţie a României pe care nu mi-am permis să o încalc niciodată.
- Vă citesc din Articolul 67: «Actele juridice şi cvorumul legal. Camera Deputaţilor şi Senatul adoptă legi, hotărâri şi moţiuni, în prezenţa majorităţii membrilor». Jumătate din articol este reprezentat. Astăzi a fost cvorum în Camerele reunite, şi felicit PDL că n-a avut aceeaşi abordare, pe care o aveau cei care se află astăzi la putere, acum 30 şi ceva de zile, când erau în opoziţie. Felicit PDL că a rămas în sală şi a participat la dezbatere.
- Partea pe care nu o găsesc în lista de acte juridice care, aşa cum spune Articolul 67, pot fi legi, moţiuni sau hotărâri. Nu există, în Constituţie, înscrisă declaraţia, ca fiind act juridic. În mod cert, măcar domnul Şova, de la PSD, a citit Constituţia, că dânsul a făcut mecanismul cum să fie schimbat domnul Geoană şi să rămână tot unul de la PSD, deci un bun cunoscător al Constituţiei. Sunt convins că a citit acest articol şi a ştiut de ce să-i recomande majorităţii şi domnului prim-ministru, doctor în Drept, Victor Ponta, să nu adopte un act juridic, pentru că actul juridic implică răspunderea respectării Constituţiei. Ori, majoritatea parlamentară exact de acest lucru a fugit: de respectarea Constituţiei. Şi, atunci, au preferat să emită o declaraţie, care nu poate fi opozabilă nimănui. Este o declaraţie şi atât; şi, pe urmă, să genereze o dispută politică.
- Eu, aici, spun un singur lucru: voi respecta orice act juridic al Parlamentului României, care se dovedeşte a fi constituţional.
- De asemenea, jocul politic de astăzi arată dorinţa USL de a modifica Constituţia. Foarte bine, dar eu îi rog de trei ani să participe la modificarea Constituţiei şi să facem aranjamentele, pe care majoritatea de două treimi a Parlamentului şi, pe urmă, poporul le va dori. Dar nu putem modifica prevederi din Constituţia României, bazându-ne pe o declaraţie care nu este act juridic.
- Pentru a clarifica modificarea, v-aş reciti - am mai făcut-o şi altă dată - Articolul 80 din Constituţia României, care spune foarte clar: Preşedintele României reprezintă statul român şi este garantul independenţei, dar primul lui atribut este acela de a reprezenta statul român. Nu veţi găsi nicăieri, la capitolul "Guvern", că primul-ministru reprezintă statul român. El poate reprezenta, cel mult, o instituţie foarte importantă a statului român, care se numeşte Guvernul României, dar nu statul român. Statul român e mult mai complex. Statul român are 22 de milioane de cetăţeni, are şi justiţie, are şi Parlament, are şi ONG-uri, are şi oameni amărâţi, are şi oameni bogaţi. Toţi suntem parte a României şi Guvernul nu îi poate reprezenta, pentru că nu are împuternicire constituţională.
-
Domnul prim-ministru poate să facă acest lucru dacă îi deleg atribuţiunile mele, din punct de vedere al reprezentării statului român, oriunde în organisme internaţionale. Deci, faptul că încearcă forţarea notei reprezentării, nu printr-o discuţie cu mine, ci printr-un act fără valoare juridică al Parlamentului României, arată o undă de slăbiciune. Prim-miniştrii trebuie să fie bărbaţi, să-şi asume ce-şi doresc.
LECŢIA DE UNIUNE EUROPEANĂ
- Acesta este Tratatul consolidat al Uniunii Europene şi Tratatul de funcţionare a Uniunii Europene. Deci acestea două trebuie citite împreună. În Tratatul Uniunii Europene există un articol buclucaş, Articolul 15, care spune aşa: "Consiliul European oferă Uniunii impulsurile necesare dezvoltării acesteia şi îi defineşte orientările şi priorităţile politice generale". Acesta nu exercită funcţii legislative, deci Consiliul European nu este nici executiv, pentru că Tratatul defineşte Comisia Europeană ca fiind executivul Uniunii Europene. Nu este nici legislativ, şi atunci ce o fi Consiliul acesta, că am înţeles şi de la domnul prim-ministru doctor Victor Ponta că aici, în Consiliul European, se iau decizii, ori misiunea Consiliului European, vă repet, este aceea de a da impulsurile necesare dezvoltării Uniunii Europene şi să definească priorităţile şi orientările politicii generale. Deci aici nu se adoptă nici decizii, se adoptă doar concluzii, poziţii, concluzii ale Consiliului European care nu produc efecte juridice.
- Lucrurile se schimbă când dai pagina şi descoperi o altă instituţie care se numeşte Consiliu. Deci, mai înainte vorbeam de Consiliul European, iar instituţia de care vă vorbesc acum se numeşte Consiliu. I se mai spune, şi veţi vedea pe site-urile Uniunii Europene denumirea de Consiliul Uniunii Europene, şi ia să vedem ce misiune are Consiliul acesta.
- Consiliul exercită împreună cu Parlamentul European funcţia legislativă şi bugetară - exact ce spunea domnul prim-ministru doctor Victor Ponta: bugetul, grija, pentru programe, pentru creştere, pentru alocarea de fonduri - şi mai spune, tot Articolul 16: acesta, deci, Consiliul, exercită funcţii de definire a politicilor şi de coordonare în conformitate cu condiţiile prevăzute în tratate. Consiliul este compus din câte un reprezentant la nivel ministerial al fiecărui stat membru, împuternicit să angajeze guvernul statului membru pe care îl reprezintă şi să exercite dreptul de vot. Venim deci la Consiliul Uniunii Europene, deci, Consiliul Uniunii Europene angajează guvernul. Din acest motiv, acolo reprezentarea este la nivel de miniştri desemnaţi.
- Politicienii noştri confundă Consiliul European cu Consiliul Uniunii Europene. Vă asigur că în zilele următoare vă dau foarte multe detalii, dar, acum, sunt convins că este foarte greu şi pentru dumneavoastră să merg mai departe. Deci, este clar, pentru mine, că se încearcă o nerespectare a Constituţiei, preluări de atribuţiuni de reprezentare, pe care primul-ministru nu le are prin Constituţia României şi, mai ales, prezenţa într-un for care nu este for decizional, nu este for legislativ, este for de îndrumare şi orientare generală. Sigur, este un for greu, un for important.
- Vă promit că mâine voi face o conferinţă de presă tehnică în are voi explica pentru ziarişti şi pentru profesorii de la televizor cum funcţionează Consiliul European.
- Pentru politicienii care vor să discute despre Consiliul European fără să citească tratatele nu au cum să înţeleagă modul de funcţionare.
- Vreau să vă reamintesc un lucru: sunt unul dintre politicienii români care au participat la scrierea acestui tratat. Revizuirea Tratatului de la Lisabona s-a făcut în timp ce eu eram membru al Consiliului European şi am participat la scrierea acestui tratat. Fără să-l scriu cu mâna, dar atunci când el a fost gata la nivelul Consiliului Uniunii Europene, au urmat câteva consilii, europene de data aceasta, care au trebuit să ajusteze formulările în aşa fel încât evenimentele constituţionale din fiecare ţară să poată fi încadrate. Avem abordări constituţionale atât de diferite de la un stat la altul, încât formulările din acest Tratat au trebuit să acopere realităţile constituţionale ale tuturor statelor membre, iar situaţia constituţională a României se regăseşte aici. Dacă în Constituţia României ar fi scris că primul-ministru reprezintă statul român, cu certitudine ar fi putut să meargă la Consiliul European. Aşa, însă, trebuie să meargă doar la Consiliul Uniunii Europene, care este mai important, dacă îmi permiteţi, numai că la Consiliul Uniunii Europene nu prea se fac poze de familie, ca să nu stârnească gelozia şefilor de stat şi de guvern. Şi atunci, unde se găseşte o poză de familie, dacă nu la Consiliul European!
- Întâlnirea de mâine aş vrea să o fac mai pe după-amiază pentru că pe site-ul preşedinţiei se află aceste Tratate. Sunt un foarte bun cunoscător al acetui tratat. Marea rugăminte e să citiţi pentru a putea vorbi. Nu aş vrea ca România să se facă de râs prin lipsa de cunoaştere a acestor lucruri de către politicieni, a profesorilor de la TV şi a ziariştilor.
- Eu fac un efort de explicare care poate va folosi tuturor românilor
- Dorinţa mea este de a nu compromite România şi de a fi legitim reprezentată în structurile europene.
- Dacă într-adevăr doreşte o bună cooperare cu preşedintele, trebuie să aibă în vedere că nu omul, dar instituţia prezidenţială trebuie respectată. Altfel, nu va funcţiona coabitarea.
- Dacă timp de citit nu-i, îi pot explica lui Victor Ponta toate aceste lucruri.
Citiţi şi:
- Parlamentul: Ponta trebuie să meargă la Consiliul European din 28 iunie
- Andrei Marga: Potrivit Constituţiei, la Consiliul European ar trebui să participe prim-ministrul României
- Victor Ponta: Disputa Băsescu - Ponta pentru mine nu este esenţială
- Wilfried Martens: România are o Constituţie clară, preşedintele şi numai preşedintele reprezintă statul român la Consiliul European