Trenuri de epocă de milioane de euro, distruse de indiferenţă

Trenuri de epocă de milioane de euro, distruse de indiferenţă

O garnitură feroviară de lux vândută pe câteva mii de euro, obiecte de patrimoniu, clasate ca tezaur, lăsate pradă hoţilor de fier vechi. În trecut au plimbat oameni care au scris istorie, iar acum prezentul le-a uitat. Duminică, Digi 24 a difuzat un reportaj impresionant despre destinul garniturilor de epocă.

Au plimbat regi şi oameni de stat si au devenit parte din istorie. Adevărate bijuterii din vremuri de aur, trenurile şi locomotivele de epocă, parte din tezaur, ce ar fi putut să devină o atracţie turistică pentru România, sunt lăsate pradă hoţilor sau vândute la fier vechi pentru preţuri de nimic. Într-un reportaj realizat de jurnaliştii de la Digi 24, se arată că România a pierdut milioane de euro din neglijenţă. Cu Trenul Regal s-au plimbat Ford, Honecker, Ceauşescu şi Brejnev  Pentru Trenul Regal timpul s-a oprit în urmă cu trei ani. Luxoasa garnitură comandată de regele Ferdinand în Italia era un hotel pe roţi care ducea familia regală la Sinaia şi care acum ar putea plimba turiştii pe bani grei. Praful şi pânzele de păianjen s-au adunat pe acest tren valoros. Radu Patrichi, angajat al Societăţii de Turism Feroviar, compania ce se ocupă de valorificarea Trenului Regal şi a celorlalte locomotive şi trenuri de patrimoniu, recunoaşte că reclama acestor comori nu e pe măsura valorii lor, dar spune că lipsa banilor şi a interesului sunt principalele vinovate. ”În acest tren s-au perindat o grămadă de personalităţi, şefi de stat, Ford, Honecker, Ceauşescu, Brejnev. În urmă cu trei ani au mers nişte scriitori cu el, dar de-atunci nu a mai fost scos. Singurul care a mai ieşit din depou este trenul Moldoviţa, care făcea trasee prin Bucovina. Acum e la Iaşi”, spune Patrichi. Societatea de Turism Feroviar (SFT) are în administrare 23 de locomotive cu abur, dintre care 13 sunt clasate ca obiecte de patrimoniu, categoria tezaur. Instituţia mai poate pune în funcţiune pentru turişti, dacă sunt cereri, trei trenuri, printre care o mocăniţă. Trenul Sanitar şi Trenul Bucureşti care au fost  material rulant neclasat, deci neprotejate de lege, au fost vândute anul trecut la fier vechi. Ionut Grigore, directorul executiv al SFT, spune că trenurile vândute nu erau prea valoroase şi că intentia instuţiei n-a fost ca ele să ajungă la fier vechi, cu toate că ştia că cei care le-au cumpărat sunt REMAT-uri. ”Noi ne-am dus cu ele la bursa Română de Mărfuri, unde am stat câţiva ani, între 2008-2009, ca şi mijloc fix. Acum, orice societate comercială poate să vină şi să cumpere şi ce face cu el mai departe...”, explică Ionuţ Grigore. Un tren vândut cu câteva mii de euro În ceea ce priveşte faptul că societatea a vândut un tren întreg cu câteva mii de euro, deşi o evaluare arată că Trenul Sanitar valora cel puţin un milion de euro, directorul găseşte o justificare: ”Noi am vândut de fapt doar o componentă a unui tren sanitar. Optprezece vagoane... Nu e o garnitură, că o garnitură de tren poate avea şi mai multe vagoane”. Deşi vechi şi cu posibilitatea de a fi exploatate turistic, cele doua trenuri distruse nu au fost propuse pentru clasare de către STF, ceea ce ar fi însemnat imposibilitatea de a mai fi vândute la fier vechi. ”Ministerul Culturii are o pârghie de control care este legea. Şi impune ca un bun de patrimoniu să fie menţinut în anumite condiţii. Problema e că nu toate bunurile de patrimoniu ajung să fie clasate”, explica Mircea Angelescu, consilierul Ministerului Culturii, Direcţia Patrimoniu. Alte locomotive încărcate de istorie şi clasate ca tezaur au avut o soarta la fel de tristă. Locomotiva 1501120 este una dintre cele 77 de obiecte de patrimoniu, clasate ca tezaur, ce apar pe site-ul Ministerului Culturii. E ruginită, cu bucăţi lipsă şi lăsată pradă pentru hoţii de fier vechi. Locomotiva apare în acte ca fiind în Depoul de la Câmpulung Moldovenesc. În realitate însă, zace pe un câmp din Gara Itcani, lângă Suceava. CFR Infrastructura, societatea care o are în grijă, spune ca aşa a fost preluată de la o altă societate şi locomotiva era într-o stare deplorabilă încă din 2002. Nu se dau amenzi pentru vinovaţi Legea spune că în cazul obiectelor de patrimoniu proprietarii au obligaţii privind întreţinerea lor şi că orice mutare trebuie anunţată la Directia Judeţeană de Cultură de care aparţine. Mai mult, pentru distrugerea locomotivei proprietarul ar fi trebuit sancţionat. Dan Matei, director la Institutul Naţional al patrimoniului recunoaşte că nu a auzit să fie date amenzi celor care nu au grijă de obiectele de patrimoniu. În anii 90, cel puţin şapte locomotive de patrimoniu au fost scoase din ţară şi vândute în Austria, Germania şi Slovacia, iar în anul 2000 Ministerul Culturii a clasat masiv material rulant. Obiectele ce au fost scoase din ţară, împodobesc acum muzeele din străinătate sau plimba turişti. ”Cine-avea în anii 90 locomotive? CFR-ul! Cum au fost exportate? Probabil ca erau vechi, evident că erau vechi şi erau trase pe linie moartă, cineva a sperţuit meşterii... Şi cum trece o locomotivă graniţa iarăşi e o problema, că nu e o locomotivă de jucărie. Multe or fi prin Europa şi nici nu ştim”, a spus directorul Institutului Naţional al patrimoniului. Coadă la plimbări cu trenul de epocă În România sunt şi pasionaţi de locomotive cu abur. Radu Sofran, unul dintre ei, şi-a făcut în sufragerie o dioramă plină de trenuleţe. Cea mai frumoasă amintire din copilarie e o plimbare cu o locomotiva cu abur. Bărbatul are pe dioramă trenuleţe ce concurează la preţ cu locomotivele mari. ”Dacă nu avem grijă de aceste minunăţii, vor ajunge la fier vechi. Şi e păcat. În străinătate am văzut piese impecabile, de 60-70 de ani şi parcă azi zici că a fost scoasă din fabrică. Acolo, la orice plimbare cu trenurile de epoca e plin de doritori. Se programează cu multe zile înainte ca să prinda loc”, a povestit Sofran.

Ne puteți urmări și pe Google News