Cardul de cumpărături ieftine care te lasă fără bani
- Marian Păv ăla şc
- 9 ianuarie 2012, 17:05
Clienţii Lyoness se plâng că nu îşi mai pot recupera banii investiţi într-un sistem care promitea cumpărături cu reduceri consistente. Replica firmei: "clienţii îşi pot recupera avansul".
Apetitul românilor pentru cumpărături a atras după sine şi apariţia unor afaceri care promit iubitorilor de reduceri cumpărături ieftine din mall-uri şi benzinării. Desigur, este nevoie de plata unui avans care ajunge şi la câteva mii de euro pentru a avea parte de reducerile multvisate. Lyoness România s-a folosit de un astfel de sistem, investitorii fiind atraşi de oportunitatea de a avea discount de la magazine precum Diesel, Diverta, Sephora, benzinării Lukoil şi nu numai. Însă, clienţii companiei se plâng că nu pot să-şi mai recupereze investiţia şi că totul e, de fapt, un sistem piramidal, iar reducerile nu sunt aşa mari. "Am dat banii şi apoi nu i-am putut recupera" Horia Marinescu, din Otopeni, a ales la un moment dat să-şi investească economiile în acest sistem. "Am acceptat să mă înscriu la Lyoness. Am primit un card pe care îl prezentam după fiecare achiziţie la magazinul cu care avea Lyoness contract şi primeam puncte bonus, care la o anumită valoare urma să se transforme în bani şi să mi se vireze în cont. Agentul firmei m-a convins să depun 1.550 lei reprezentând un avans de cumpărături pentru a putea face achiziţii în reţeaua Lyoness. Am depus acestă sumă la Banca Transilvania în contul Lyoness Holding Europe AG şi am primit chitanţă", ne povesteşte acesta. Banii trebuie retraşi în şapte zile, apoi sunt "sechestraţi" După o vreme, nemulţumit că reducerile nu prea existau, Horia a încercat să iasă din această afacere şi atunci au apărut complicaţiile. "În acel moment, mi s-a băgat sub nas un contract care stipula că aceşti bani nu se mai dau înapoi dacă nu îi ceri în cel mult şapte zile. Acest contract se termină cu formula: Am luat cunoştinţă….. şi urma locul pentru semnătură, dar semnătura nu exista, pentru că eu nu am semnat aşa ceva. I-am contactat pe cei de la Lyoness . Răspunsul lor a fost ceva de genul că dacă doream să depun undeva bani, trebuia să merg la o bancă", ne mai povesteşte bărbatul. Lyoness: sunt trei metode de returnare a banilor Reprezentanţii companiei cu sediul în Elveţia ne-au precizat că sunt cel puţin trei metode de recuperare a banilor investiţi. "În contractul general sunt prezentate modalităţile în care acest avans poate fi folosit. Prima face referire la aşa numitele «rest de plată» (completare) şi «re-cash»," ne-au precizat reprezentanţii Lyoness. Clientul primeşte fie bonuri de consum, fie bani în numerar în urma unui calcul realizat de Lyoness în baza contractului general. A doua modalitate se referă la găsirea unei alte persoane care să cumpere investiţia făcută de client. "O altă modalitate de a recupera banii daţi ca avans bon valoric este prin vinderea IDului către o terţă persoană în grupul de cumpărători", ni s-a precizat din partea companiei. Apoi, în anumite situaţii excepţionale, acesta îşi poate recupera automat banii, pierzând însă un sfert din suma dată. "Dacă persoana demonstrează că a intervenit un deces în familie, o boală care îl împiedică să dezvolte afacerea, există posibilitatea de a recupera banii prin «Stornare de graţie», mai puţin 25% taxe de administrare şi eventuale comisioane deja plătite către client", ni s-a mai comunicat din partea Lyoness. AFACERE INTERNAŢIONALĂ Lyoness, în 25 de ţări din Europa Ideea Lyoness a pornit din Austria acum nouă ani şi s-a dezvoltat în 26 de ţări din Europa. "În România, sistemul Lyoness este operaţional de aproximativ şase ani. Începând cu anul 2010 Lyoness s-a extins în America de Nord –S.U.A. şi Canada, iar în 2011 în Africa şi Orientul Mijlociu", ne-au explicat reprezentanţii companiei. Întreg sistemul Lyoness este administrat de către SC Lyoness Europe AG Elveţia, care este de altfel unicul titular al sistemului Lyoness. Ca şi date statistice, în prezent, în Europa sunt peste 2.000.000 de membri ai sistemului Lyoness şi peste 20.000 de parteneri comerciali. ACUZAŢII "Este un sistem piramidal, care se aseamănă cu fostul Caritas" O bună parte din plângerile la adresa Lyoness se referă la faptul că sistemul este unul de tip piramidal, câştigurile apărând doar dacă se atrag în joc şi alte persoane. Dinu Horbat, din Zalău, a fost şi el cooptat la sfârşitul anului trecut în această afacere. "În urmă cu două luni, am investit 8.600 de lei, echivalentul a 2.000 de euro", ne spune acesta. "Am realizat că am facut o prostie şi atunci am încercat să-mi retrag investiţia, dar se pare că nu este deloc uşor. Am început să povestesc şi cu alţii şi se pare că nu sunt singurul în această situaţie. Aşa am descoperit că totul e doar un joc piramidal, care se aseamănă cu fostul Caritas", spune Dinu Horbat. “Sistemul este acreditat" Altfel spus, adevăratele avan taje ale sistemului de reduceri oferit de Lyoness ar apărea doar dacă fiecare investitor atrage un număr cât mai mare de clienţi dispuşi să-şi ofere economiile în conturile afacerii. Reprezentanţii Lyoness ne-au precizat următoarele. "Persoanele care dezvoltă grupul de cumpărători beneficiază de zece tipuri de comisioane şi o parte din ele au la bază un sistem de Multi Level Marketing (MLM), alte comisioane au la bază un sistem binar de decontare - sistem premiat internaţional pentru cel mai etic sistem de comisionare". "Ca o ultimă precizare, faţă de afirmaţia persoanei/persoanelor nemulţumite, acuzând un sistem piramidal, aducem la cunoştinţa celor interesaţi că în Austria, sistemul Lyoness este certificat ISO şi IQNet, iar în România sistemul Lyoness este recunoscut RODSA (n.r. - Asociaţia de Vânzări Directe din România)", ni s-a mai adus la cunoştinţă din partea Lyoness. De altfel la RODSA s-au depus plângeri care s-au referit tocmai la acest subiect, toate soluţionate în favoarea Lyoness. Cine reprezintă Lyoness în România Firma Lyoness România este înregistrată, de fapt, sub numele Concept SA din Bucureşti, administratorul fiind Sandor Kocsis. Tiberiu Vocsay este administratorul filialei româneşti, iar asociaţii trecuţi la Registrul Comerţului sunt Aurel Boboc şi Alin Cristian Gheţea. Mai mult, Lyoness Holding Europe, din Elveţia, este reprezentată de asociat unic Freidl Hubert, cetăţean austriac. 20.000 de parteneri comerciali susţin reprezentanţii Lyoness că au în toată lumea. În plus, pe glob, ar fi două milioane de membri, iar în România aproape 350.000 clienţi (ID-uri)