EDITORIALUL EVZ. Chiar este şocant Klaus Iohannis. Motivul e banal de simplu

EDITORIALUL EVZ. Chiar este şocant Klaus Iohannis. Motivul e banal de simplu

Până când sondajele exit-poll au anunțat câştigătorul, Iohannis nu a fost un personaj care să atragă atenția marilor redacții online.

 Şocant, din seara alegerilor până astăzi, Iohannis a devenit un vector de audiență mai puternic decât orice inventaseră până acum redactorii online hăituiți de şefi să atragă audiență. Ştirile despre noul preşedinte au depăşit în audiență titlurile despre nave extraterestre, civilizații scufundate, animale bizare, descoperiri medicale şi chiar vedete surprinse în ipostaze senzuale sau jenante. Din acest motiv, brusc, Iohannis a devenit personaj principal pentru site- uri care nu scriau despre el un rând cu 24 de ore înainte. Literalmente peste noapte, Iohannis a devenit cel mai abordat şi cel mai citit subiect pentru aproape toate redacțiile online. E şocant să vezi că un politician a devenit brusc mai interesant decât vedete mondene care atrag zeci de mii de cititori. Pentru a înțelege proporțiile fenomenului vă spun că un singur articol din evz. ro, care relata opinia dură a lui Iohannis despre Ceauşescu a atras peste 120.000 de cititori pe evz.ro din rețele sociale.

Interesul publicului nu s-a materializat numai în citiri. Articolele despre Iohannis au generat sute de comentarii, aproape toate pozitive la adresa acestuia. Din nou şocant! Până acum, niciun politician nu a mai reuşit să genereze atât de mult optimism din partea publicului online.

Tot acest fenomen, pe care unii îl analizează cu metode mult prea complicate, a fost posibil pentru că Iohannis a avut inspirația să scrie şi să publice o carte în campania electorală. Cât timp sondajele l-au dat perdant, pe nimeni nu a interesat cartea lui Iohannis în mod special. După ce a câştigat, cartea a devenit sursa articolelor care au generat sute de mii de afişări. Publicul a descoperit acolo un om normal şi i-a fost pe plac asta, de aici valul de optimism din comentariile articolelor.

Tot felul de analişti prețioşi, critici simandicoşi şi comentatori sclifosiți s-au grăbit, ca de obicei, să caute explicații fandosite prin titlurile cu care s-au întâlnit pe Internet. Ba că audiențele erau generate de prea mult „şocant”, ba că e prea mult „incredibil” sau „uluitor”. N-am văzut niciunul să sesizeze o coincidență elocventă: cartea lui Iohannis a generat şi ea un record de vânzări, la fel de brusc ca recordul de audiențe din mediul online.

Fără să aibă vreun „şocant”, „uluitor” sau „senzațional” pe copertă. Explicația este una banal de simplă, în opinia mea. Principalul responsabil e Victor Ponta. A dominat atât de agresiv campania electorală, încât Iohannis pur şi simplu nu a putut ajunge la public decât în foarte mici cantități. Când românii au auzit că Iohannis este noul preşedinte, au dorit pur şi simplu să afle despre el tot ceea ce nu au putut afla în campania electorală. Orice titlu a generat imediat audiențe record.

Din pricina interesului uriaş pentru public şi a valului fără precedent de atitudine pozitivă la adresa noului preşedinte. Klaus Iohannis începe să aibă o problemă uriaşă: riscul de a nu putea satisface aşteptările publicului. Pur şi simplu Iohannis nu îşi poate permite să facă nicio greşeală şi de aceea trebuie să fie foarte atent la mesajele pe care le transmite.

Ieri am sesizat un conflict de imagine la Klaus Iohannis. A susținut un discurs în care a dat asigurări că va susține ferm DNA în bătălia cu corupția. O atitudine care nu prea se potriveşte cu imaginile de zilele acestea în care preşedintele ales apărea aproape de Puiu Haşotti care, în calitate de ministru al Culturii, participa în 2012 la mitinguri pentru eliberarea din arest a primarului din Năvodari, condamnat anul acesta pentru fapte de corupție. E, din nou, şocant să vezi aşa ceva.