UPDATE Guvernul vrea să renunţe la COTA UNICĂ pentru impozit progresiv! SPECIALIST: „Strategia USL, O MINCIUNĂ. Guvernul Ponta II a plagiat Guvernul Ponta I"

UPDATE Guvernul vrea să renunţe la COTA UNICĂ pentru impozit progresiv! SPECIALIST: „Strategia USL, O MINCIUNĂ. Guvernul Ponta II a plagiat Guvernul Ponta I"

Potrivit strategiei fiscal bugetare pe următorii 3 ani (2014 - 2016), Guvernul vrea să renunţe la cota unică de 16%, şi să treacă la impozitarea progresivă a veniturilor, cu cote de 8, 12 şi 16%, scrie revista Capital.

UPDATE 2: Premierul Victor Ponta a declarat, în debutul ședinței de guvern, că nu va creşte cota unică de la 16%, dar se încearcă reducerea ei la 12% şi la 8% pentru anumite categorii de persoane defavorizate. "Apreciez foarte mult că astăzi s-a aflat în sfârşit un lucru pe care l-am stabilit în USL din 2011, l-am pus în acordul de parteneriat al USL, în programul de guvernare, l-am anunţat împreună cu toţii şi anume că nu creşte cota unică de la 16%. Rămâne unică pentru toate societăţile comerciale şi pentru anumite categorii de persoane fizice defavorizate încercăm să o ducem la 12% şi la 8%, aşa cum am trecut în acelaşi program reducerea contribuţiilor de asigurări sociale şi reducerea TVA", a spus Ponta, în debutul ședinței de guvern.  UPDATE 1: Strategia fiscal-bugetară pentru anii 2014 – 2016 este "o minciună", în condiţiile în care promite relaxare fiscală, care urma să fie introdusă treptat, în cei patru ani de Guvernare, or, Guvernul Ponta nu a făcut decât să crească taxele, a declarat pentru EVZ fostul ministru de Finanţe în Guvernul Emil Boc, Gheoghe Ialomiţianu.

"Strategia promite intorducerea unui impozit regresiv, reducerea CAS, iar în realitate, ce am avut anul acesta: introducerea de CAS la chirii şi arendă, accize mărite, impozitul pe stâlpi", a comentat fostul ministru de Finanţe.

Strategia include de altfel date vechi, care nu au mai fost reactualizate. Astfel, potrivit lui Ialomiţianu, veniturile şi cheltuielile bugetare aferente anului 2013 nu au mai fost reactualizate, şi sunt cele prevăzute în bugetul de la începutul anului trecut, or pe parcursul lui 2013 au avut loc mai multe rectificări.

Ne puteți urmări și pe Google News

De altfel, se poate observa că si creşterea economică din 2013 este evaluată la 2,2%, în condiţiile în care atât executivul, cât şi FMI, estimează că aceasta a fost de circa 2,8%.

Acesta atrage atenţia că strategia preia de fapt elemente din strategia mai veche, din 2012: "Guvernul Ponta II a plagiat Guvernul Ponta I", a comentat Ialomiţianu.

Potrivit lui Ialomiţianu, strategia bugetară a fost întocmită în toamnă, discutată în Parlament în lunile noiembrie –decembrie şi postată zilele trecute pe site-ul Ministerului Finanţelor Publice.

Ialomițianu cataloghează readucerea în atenția publică a impozitului progresiv drept o măsură electorală. Încasările bugetare au fost reduse în 2013, așa încât Guvernul nu își permite o relaxare fiscală, spune specialistul. Potrivit estimărilor Executivului, trecerea la o cotă de impozitare de 8, 12, 16% pentur venituri ar însemna pierderi bugetare de 3 miliarde de lei. În strategie nu se precizează însă termenul de la care USL are în vedere să introducă măsura.

În schimb, se ştie că acesta a fost una din măsurile pe care PSD le-a propus în programul de Guvernare, deşi contravine strategiei PNL, unul din partidele care a militat şi a introdus cota unică.

De altfel, şi proiectul USL de reducerii la jumătate a ratelor pentru debitorii cu venituri sub cel mediu pe economie a fost calificat de Guvernatorul Mugur Isărescu drept un pas înainte spre introducerea acestei cote progresive de impozitare.

Ce măsuri fiscale are în vedere Guvernul

Pentru intervalul 2014- 2017, Guvernul vizează:

Impozit pe profit

- Elaborarea Strategiei pentru noul regim de impozitare în domeniul petrolului şi gazelor naturale în perioada 2015-2024. - Scutirea câştigurilor de capital pentru favorizarea societăţilor de tip holding; - Schimbarea anului fiscal diferit de cel calendaristic, pentru reducerea regulilor de administrare a impozitului; - Revizuirea regimului fiscal aplicabil cheltuielilor cu sponsorizarea.

Impozitul pe veniturile microîntreprinderilor

-Introducerea contribuabililor care realizează venituri de până la 20% din consultanţă şi management; - Eliminarea din baza de impozitare a diferenţelor de curs valutar şi a reducerilor comerciale acordate.

Reducerea CAS

- Reducerea semnificativă a CAS cu 5 puncte procentuale începând cu luna iulie 2014, care prin măsurile ce vor fi întreprinse va avea un impact bugetar neutru.

Impozite şi taxe locale

- Revizuirea bazei impozabile pentru impozitele pe proprietate, acestea variind în funcţie de destinaţia proprietăţii şi nu în funcţie de statutul juridic al proprietarului. -Indexarea impozitelor şi taxelor locale, ţinând cont de evoluţia ratei inflaţiei de la ultima indexare, respectiv rata inflaţiei pentru perioada 2013-2015

Accize

- Respectarea calendarului de creştere graduală a accizelor pentru ţigarete prevăzut în anexa nr. 6 de la titlul VII din Legea nr.571/2003 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, în conformitate cu cerinţele Directivei 2011/64/UE privind structura şi ratele accizelor aplicate tutunului prelucrat. - Respectarea angajamentelor asumate de România cu instituţiile financiare internaţionale; Transpunerea în legislaţia naţională a directivelor ce se adoptă de Comisia Europeană în domeniul accizelor, în termenele prevăzute de respectivele directive. TVA

- Continuarea perfecţionării legislaţiei pentru a corespunde criteriilor de armonizare cu legislaţia comunitară, prin transpunerea în legislaţia naţională a directivelor adoptate la nivel european în domeniul TVA. În acest context, menţionăm ca la 1 ianuarie 2015 vor intra în vigoare prevederile art. 5 ale Directivei 2008/8/CE a Consiliului din 12 februarie 2008 de modificare a Directivei 2006/112/CE în ceea ce priveşte locul de prestare a serviciilor. - Îmbunătăţirea legislaţiei privind TVA în funcţie de fenomenele evazioniste, în vederea contracararii acestora. - Analizarea posibilitatii de reducere a cotei standard de TVA pentru perioada 2014-2016 pe măsura imbunatăţirii colectării veniturilor bugetare.

Perspective macro

Pentru anul în curs, Guvernul estimează o creștere economică de 2,2%, ceea ce înseamnă atingerea unui nivel al PIB de 658 miliarde de lei.

În ceea ce privește deficitul structural, Guvernul are în vedere reducerea acestuia la un nivel de 1% în 2015 și un nivel al deficitului bigetra de 2,2% în 2014.

În ceea ce privește inflația, Guvernul estimează că indicele anual va atinge 2,4%, în decembrie.

Iată AICI documentul oficial.