În România, online-ul nu „bate” încă offline-ul, dar nu mai este mult până acolo!
- Dinu Boboc
- 10 decembrie 2015, 14:30
Comerţul online romanesc se află, de ceva vreme, într-o creştere cu mult peste media de creştere a comerţului în general.
Asta inseamnă că online-ul căştigă, deja, cotă de piaţă în defavoarea comerţului offline, consideră Marius Panait, Managing Partner Entelion Software, compania care dezvolta Teamshare.
„În România nu am ajuns, încă, în punctul în care online-ul să “bată” offline-ul, dar cred că ne îndreptăm cu paşi repezi în această direcţie. Şi o să dau ca exemplu piaţa din Marea Britanie, unde online-ul a depăşit deja offline-ul”, a declarat Panait pentru EVZ.
Modul în care creşte comerţul electronic reflectă foarte bine situaţia macroeconomică şi socială din ţară, consideră Panait. Astfel, cu cât penetrarea Internetului va răzbate şi în rural, iar puterea de cumpărare a românilor va creşte, cu atât va fi “forţată” şi creşterea e-commerce-ului. „Deocamdată avem infrastructura IT&C foarte bună, avem un consumator educat şi rafinat, care foloseşte din ce în ce mai mult inclusiv smartphone-ul pentru plăţi, cred că mai avem de aşteptat circa 4-5 ani la capitolul putere de cumpărare ca să putem compara online-ul cu offline-ul”, a afirmat Panait.
Totodată, retailerii offline fac pasul spre online pentru că simt o presiune concurenţială puternică, iar magazinele offline care încă nu sunt online consideră că se expun la riscuri şi vor avea surprize în viitorul apropiat. „Greutăţile pe care le întâmpină sunt legate mai degrabă de strategie: online înseamnă transparenţă, rapiditate în adaptarea preţurilor, monitorizare continuă a concurenţei. Sigur că şi acestea se întâmplă în offline, dar cu siguranţă preţurile sunt adaptate şi funcţie de concurenţa zonală, care în online dispare”, a afirmat Panait.
Referitor la clientul din online, acesta este mult mai aplecat spre research şi documentare înainte de a face actul propriu- zis de achiziţie. „Compară preţuri, cere feedback, compară feedback-ul, este sensibil la viteza de procesare a comenzii, îl deranjeaza şi nu mai revine la magazin dacă, de exemplu, produsul pe care îl comandă nu mai este în stoc. Mai mult decât atât, am observat anul acesta un lucru extrem de interesant, de Black Friday. Dacă anii trecuţi priveau acest eveniment ca pe o oportunitate de a cumpăra foarte ieftin, anul acesta au privit Black Friday-ul ca pe o oportunitate sau moment de shopping online, similară cu cele de Crăciun şi Paşte. Nu au mai ”vânat” preţurile mici, ci au cumpărat asumat, inclusiv produse cu preţ întreg. Cumpărătorul din online are dreptul de retur în 14 zile, iar unele magazine online practică 30 zile, lucru ce oferă un mare avantaj faţă de comerţul clasic”, a explicat Panait.
Multe comenzi vin acum de la utilizatori din provincie, care nu găsesc în magazinele locale toata gama de produse, în special din zona de mediu către premium. Acest lucru deschide oportunităţi deosebite magazinelor online care, astfel, cu invesţii relativ mici comparativ cu cele ale magazinelor clasice, pot acoperi potenţial întreaga ţară.
„În ceea ce priveşte cumpărăturile de pe mobil, acestea cresc din două motive: e la modă, şi este simplu/la îndemână să cumperi de pe smartphone, oriunde te-ai afla. Iarăşi, acesta este un plus al comerţului online verus offline. Siteurile mobile-friendly au de asemenea de câştigat în faţa celor clasice (desktop-only), pentru că Google le poziţioneaza preferenţial şi pentru că userii pot finaliza rapid comanda. Trăim într-o lume a vitezei (de comunicare) şi acest lucru se remarcă inclusiv în cumpărăturile online”, a afirmat Panait.
Cum arată viitorul? Sofisticat, complex, cu focus pe profilarea clientului şi targetarea către un singur client şi nu către un segment. Iar toate instrumentele care vor face acest lucru vor fi interconectate. Dacă nu vor fi, cu siguranţă se vor inventa tool-uri care să agrege informaţiile, să facă data-mining şi să “înţeleagă” clientul final de online, consideră Panait.