Consiliul Concurenţei: Privatizarea companiilor statului ar putea duce la concedieri masive!
- Dinu Boboc
- 5 noiembrie 2015, 09:58
Costul privatizării companiilor de stat ar putea fi scăderea numărului locurilor de muncă sau chiar falimentul unor astfel de societăţi.
Informaţia apare în raportul anual al Consiliului Concurenţei privind sectoarele cheie, remis Agerpres.
Alte costuri identificate de CC sunt creşterea preţurilor, situaţie care ar determina o scădere a satisfacţiei consumatorilor, posibile efecte adverse pentru anumite regiuni şi grupuri de interese şi derapaje ale managerilor de succes cauzate de creşterile salariale.
'O soluţie pentru eficientizarea companiilor de stat ar fi privatizarea acestora. În aceste condiţii, ar fi de aşteptat ca nivelul investiţiilor în aceste companii să crească. De asemenea, un management mai responsabil şi mai performant ar conduce la reducerea riscului fiscal. Privatizarea mai multor companii deţinute de stat în sectoare cheie ar putea conduce la o infuzie de capital în economie, la îmbunătăţirea performanţelor de exploatare şi la creşterea investiţiilor şi a responsabilităţii financiare a companiilor deţinute de stat', se arată în document.
Potrivit acestuia, deşi privatizarea, în principiu, poate conduce la creşterea performanţei, anumite industrii se pretează mai degrabă restructurării şi eficientizării, decât privatizării.
'Astfel de industrii sunt cele cu randamente de scară crescătoare (au costuri marginale descrescătoare) precum: căile ferate, distribuţia energiei electrice, telecomunicaţiile fixe etc. De asemenea, şi companiile care operează în sectoare de activitate care au un grad ridicat de interconectivitate cu restul economiei ar trebui avute în vedere atunci când se urmăreşte modernizarea/creşterea eficienţei în locul privatizării (aceste sectoare pot fi reprezentate de transportul aerian, autorităţile responsabile cu autostrăzile etc.), astfel că, atunci când se decide asupra privatizării sau restructurării unei companii de stat, trebuie avute în vedere mai multe aspecte care vizează atât performanţa companiei, cât şi efectele pe care aceste măsuri le vor genera asupra consumatorilor, angajaţilor şi a altor părţi interesate', atrage atenţia Consiliul Concurenţei.