iDENTiTÉS, o expoziţie a unor pictori români tineri în Franţa

iDENTiTÉS, o expoziţie a unor pictori români tineri în Franţa

Pe 26 aprilie, la ora 11.30, are loc vernisajul expoziţiei iDENTiTÉS la L'Église Haute - BANON 04150, în Lyon, Franţa. Cei care expun sunt Irina-Andreea Irimescu, Ilie Mitrea, Alina Staicu, Diana Oancea Morar, pictori, şi Christophe Masson, sculptor. Intrarea este liberă.

Identitate. Faptul de a fi identic cu sine însuși. Caracter care determină o persoană sau un grup. Ansamblu de date prin care se identifică o persoană și care îi permit să se diferenţieze de ceilalți. Conștientizarea de noi înșine, precum și recunoașterea altora ca noi. Aceasta permite individului percepţia a ceea ce este unic la fiecare dintre noi, și anume, individualitatea. Singular, identitate. Plural, identități. O construcție în schimbare, mereu în mișcare. Cine sunt eu? Cine ești tu? Cine suntem noi? Suntem unici! Despre toate acestea vorbeşte această expoziţie a tinerilor pictori români numită iDENTiTÉS. O mână de artişti, fiecare având identitatea sa proprie, a îndrăznit să expună împreună, departe de locul în care s-au născut.

Irina Andreea Irimescu s-a născut la Piatra Neamţ, în România. Din 2008 trăiește și lucrează în Digne-les-Bains în Alpi de Haute Provence. Părinții ei au fost cei care au introdus-o de la o vârstă fragedă în tehnicile de frescă existente în mai multe biserici care erau în grija lor, de la aceştia moştenind dexteritatea, cunoştinţele în privinţa materialelor, pigmenților, dar şi în tehnica picturii icoanei. O adevărată școală a umilinței și a rigorii. În copilărie admira ceea ce ieşea din mâinile bunicii ei la războiul de țesut, era fascinată de geometrie, repetiție și linii alternante, iar simţul ei de observaţie i-a facilitat accesul la lumea artei. La fel şi sensibilitatea de care dădea dovadă încă de atunci.

Prin reprezentarea oarecum subiectivă a lumii, Irina oferă abordări care tind să exprime relația dintre om și natură. Seria de portrete cu chipuri anonime, absente, înghețate în interiorul lor, poate în comuniune cu originea lor, întreţine o anumită distanță, în timp ce aspectul lor sugerează un ceva anume, un dincolo, un interior, ceea ce forţează imaginaţia să pătrundă sensurile care se ascund în acestea. Forme, linii şi culori se regăsesc cu un rost diferit în alte lucrări ale ei, dezvăluind o identitate a naturii. Insinuările te determină să vrei să le locuieşti şi să te legi de pânzele ei, să vibrezi în acelaşi timp cu ele, să te amesteci cu subiectele până la uniune completă. Poate dezordonat, poate contradictoriu, dar consecvent poţi avea izbucniri calme sau să încerci să cauţi indicii care să te reprezinte.

După Liceul de Arte Plastice „Victor Brauner” secțiunea pictură, din România, Irina Andreea Irimescu a câştigat burse precum Ceepus de la Universitatea de Artă din Brno (Republica Cehă) și Erasmus în Colegiul de Arte Plastice și de arhitectură Liege (Belgia). A urmat un curs de pictură la Universitatea d'Arte si Design Clui-Napoca, în urma căruia a obținut un Master în Arte Vizuale.

Din 2007, ea a prezentat personal sau colectiv picturile sale în mai multe țări europene precum Franța, Belgia, Olanda, Italia. Între 2012 și sfârșitul anului 2014, şi-a deschis publicului un atelier-galerie numit„Pictura" în Sisteron (04). Irina a reprezentat România în 2013 la „Jocurile Francofoniei” de la Nisa. A apărut în catalogul de artă „Prezenţe ale picturii contemporane românești în Franța cu Soarele din Est între 2009-2012” - editat de Institutul Cultural Român.

Ilie Mitea s-a născut în România, unde a şi rămas ca restaurator expert în Laboratorul de Conservare - Restaurare ulei pe pânză Muzeul Național Brukenthal din Sibiu începând cu 2011. „Ceva în mine mi-a spus că arta a fost inventată de unii pentru a satisface nebunia altora. Așa că, ma bazez pe ideea că procesul creativ este acea parte a artistului care nu poate fi realizată în conformitate cu codul manierelor elegante. Agresivitatea, liniştea, înțelepciunea, violența, urâțenia, frumuseţea, ironia, tragedia, politica, dragostea, familia, acestea sunt subiecte pentru artă, pentru artist. Am avut nevoie ca toate acestea să fie percepute de privitor în trecerea sa prin limbajul vizual pe care îl propun în arta mea. Dar ceea ce nu trebuie să lipsească dintr-o lucrare, din punctul meu de vedere, sunt ironia și mesajul. Creaţiile mele nu-şi propun să schimbe lumea, ci să povestească despre oportunități ale schimbării. Obiectele mele spun povestea unor prietenii, a unor erori, a unor îmbunătăţiri, a unor modificări, a unor gesturi gândite sau spontane din unele societăţi sau ale unor personaje. În acest context, natura este prezentă numai sub forma unui gardian care menţine conștiința noastră clară în tot ceea ce este viaţa. În cele din urmă, susțin cu tărie că natura este cheia fericirii noastre”, spune Ilie Mitrea.

După un parcurs pe la Şcoala de Arte Frumoase din Sibiu și Universitatea de Arte şi Design, secţiunea Pictură din Cluj-Napoca, o trecere prin Accademia di Belle Arti di Bari (Italia), graţie unei burse Erasmus, Ilie Mitrea devine maestru în pictură și apoi obţine un doctorat în arte vizuale în timp ce se pregăteşte pentru restaurarea picturii în ulei pe pânză. A participat din 2001 la expoziţii colective sau personale în România, Italia și Franța („Arta RouMAInie” și „Artă și de război”, Atelier Pictură, Sisteron), în 2014, la Bienala de Artă de la Dublin și în 2015 va fi prezent la bienalele de la Roma și Florența.

Alina Staicu s-a născut în România, unde este în prezent curator la Galeria Visual Contact de la Oradea. Alina propune picturile sale mici din seria „Pretender”, concepută ca o povestire ilogică ce se foloseşte de contraste jucându-se: impostură și identitate, deghizare și realitate, caracterul și context al punerii în scenă,  printr-o abordare picturală inspirată de fotorealism. Monocromia este o alegere asumată în timp ce dimensiunea redusă a pânzelor te îndeamnă la o privire mai atentă, la o apropiere intimă cu creaţia.

A absolvit Liceul de Arte Frumoase, apoi Universitatea de Arte şi Design,  secțiunea Pictură din Cluj-Napoca, a stat o perioadă la Accademia di Belle Arti di Bari (Italia), datorită unei burse Erasmus. Şi-a luat Masteratul în pictură şi doctoratul în arte vizuale. A fost asistent universitar şi apoi profesor de arte vizuale. Are expoziții personale și colective în România, Austria, Italia, Suedia („Xborder articolul Bienala” Konsthallen, Lulea) și Franța („Arta de a RouMAInie” Atelier Pictură, Sisteron).

Diana Oancea Morar s-a născut în România, unde este profesor de arte vizuale în Bistriţa. Diana prezintă desene care evocă viaţa simplă, copilăria, universul unui timp imobil al unei după-amieze calde de vară, atunci când poveștile spuse de bunici, rude, vecini, prieteni... sunt cu atât mai importante. Secunde fragile și dorite. A terminat Liceul de Arte Frumoase „Romulus Ladea” din Cluj-Napoca, Universitatea de Arte şi Design,  secţia Pictură din același oraș, a avut o şedere în Atena (Grecia), urmată de obținerea unei burse de studii Erasmus, Materat în Pictură şi Doctorat în Arte Vizuale. Din 1999, a avut expoziţii colective şi personale în România, Ungaria și Franța („Arta de a RouMAInie” Atelier Pictură, Sisteron). Din 2008 a publicat numeroase articole în revistele culturale românești urmate de cercetări asupra artei („Ţăranii şi pământul în opera lui Corneliu Baba”, „Heather Hansen - desenul ca dans”, „În umbra ruinelor”, „Umbra Caravaggio”, „Sensurile umbrelor în artă şi literatură”, „Mitul originar al picturii”.

Christophe Masson s-a născut în Montbrisson, Loire. El trăiește și lucrează în Alpes de Haute Provence. A ales să lucreze în principal oțel în grosimi substanțiale, aproape ca o luptă. În această luptă, el încearcă să facă uitată toată această masă...  prin uşurinţa mişcării şi a transparenţei. El îşi lasă imaginaţia să rătăcească din când în când, folosindu-se de umorul său pentru a recicla arta. Fiecare piesă realizată este unică, are propria sa istorie gata să fie spusă celui care întreabă. 

„Fiu al unui tată cu diplomă în metalurgie, trăiesc la rândul meu alături de oţel.  De ce? Nu știu, nu încă. Evident, nu rezonăm la fel. Nu sunt într-o lucrare a metalului pentru un scop industrial și comercial. Îmi place să lucrez această materie în ciuda complexităţii pe care o implică. Autodidact, caut prin liniile creațiilor mele, prin forme, universuri diferite şi schimbările de moment, investind toată ființa mea în nașterea operei. De la o piesă la alta o filiație este creată și o cale apare traversând succesiunea lor”, spune Christophe Masson.

Expoziţia va dura până pe 17 mai şi poate fi vizitată zilnic între orele 10.30 şi 19.00.

 

Ne puteți urmări și pe Google News