„Agenția de turism” Agerpres a tocat 2 miliarde pe deplasări
- Andreea Udrea, consultant politic
- 19 martie 2015, 00:00
În timp ce majoritatea presei suferă reduceri de cheltuieli, Agenția Națională de Presă se înfruptă din bani publici prin deplasări extravagante.
Două miliarde de lei vechi (202.666,60 lei) este suma cheltuită de Agenția Națională de Presă - Agerpres doar pentru deplasările externe și interne ale directorului Alexandru Giboi și ale însoțitorilor săi, de la momentul preluării conducerii, pe 25 februarie 2013 până în prezent. „Suma deplasărilor redactorilor, reporterilor este mult mai mare decât suma deplasărilor mele”, s-a justificat Alexandru Giboi, contactat de EVZ.
„Nu am plătit taxă de participare”
Multe dintre deplasările pe care Giboi și însoțitorii săi le-au făcut par cel puțin deplasări extravagante, potrivit documentelor obținute de EVZ. Câteva exemple: al XVlea Congres Mondial al Presei Ruse, A XIX-a Conferință a presei bulgare, o expoziție foto 125 de ani de la înființarea Agerpres, organizată la Londra, sau participarea a 6 persoane la cel mai mare festival gastronomic din lume. „Merităm și noi(n.r. -România) un pic de atenție. Am muncit mult, nu neam plimbat, am stat la un hotel de 3 stele”, a spus Giboi, pentru EVZ, în legătură cu expoziția foto prilejuită de împlinirea a 125 de ani de la înființarea Agerpres. În ceea ce privește penultima deplasare a echipei Agerpres la Lyon, cu ocazia participării la un festival gastronomic, Giboi a explicat: „ Este cel mai mare festival gastronomic din lume. Nu am plătit taxă de participare. Dacă cei de la Master Chef ar vrea să participe la acest eveniment, atunci ar plăti o taxă de mii de euro. Am lansat o nouă secțiune numită «știri cu gust» despre gastronomia românească și internațională. M-am dus acolo să-mi ajut colegii. Am făcut și pe șoferul și pe fotograful pentru ei”, a mai spus Giboi.
Deși nu au trecut nici trei luni de la începutul anului, cele două deplasări efectuate de conducerea Agerpres, în Franța și Azerbaidjan, au costat peste 40.000 de lei.
Veniți de la Biroul de Presă al PSD
Înainte de fi numiți în funcțiile de director general, respectiv director general adjunct al Agerpres, Alexandru Giboi și Cristian Durleci, au lucrat la Biroul de Presă al PSD. De altfel, site-ul aktual24. ro, a relatat recent că în timp ce era director Agerpres, Giboi a avut, în 2014, și calitatea de „consilier” al PSD, funcție pentru care a fost retribuit cu 3.798 de lei. Bugetul Agerpres a crescut cu peste 10% în 2015 în raport cu 2014, ajungând la aproximativ 4 milioane de euro.
Susținerea PSD pentru Giboi, incertă
Alexandru Giboi a fost audiat, marți, de Comisia de Cultură a Parlamentului, după ce ministrul de Externe, Bogdan Aurescu, i-a înmânat omologului său german, Frank- Walter Steinmeier, aflat în vizită oficială în România, o broșură realizată de Agerpres în care a fost tipărită harta Franței, peste care a fost pus steagul german, alături de harta României. Giboi a fost pus la punct inclusiv de parlamentarii PSD în ședința Comisiei de Cultură. „Sunteți îndrăgostit de călătorii?”, l-a întrebat Mădălin Voicu pe directorul Agerpres. El a continuat: „Credeți că răspunsurile, că sunt umoristice sau serioase, pe care mi le-ați dat, sunt la nivelul pretențiilor pe care dvs le ridicați vizavi de respectul pe care vi-l purtăm sau ați vrut așa un dialog semantic?”.
Agenția Națională de Presă are 300 de angajați
La solicitarea EVZ, directorul Agerpres, Alexandru Giboi, a dezvăluit și numărul angajaților Agerpres. Agenția Națională de Presă are aproximativ 300 de angajați. Dintre aceștia, 225 sunt jurnaliști, în timp ce 68 reprezintă personal auxiliar. Recent, în cadrul Agerpres s-a înființat și un Birou de Comunicare și Marketing care are 9 angajați. Potrivit informațiilor publice disponibile pe site-ul Agerpres, Agenția de presă mai are, pe lângă directorul general (Alexandru Giboi), doi directori generali adjuncți (Cristian Durleci și Silviu Chiriță), trei directori și 10 redactori șefi, 9 redactori șefi adjuncți și 9 șefi serviciu.