TVA: Ce faci dacă fiscul ți-a invalidat codul de TVA. Mai trebuie sau nu să plătești taxa?

TVA:  Ce faci dacă fiscul ți-a invalidat codul de TVA. Mai trebuie sau nu să plătești taxa?

În Monitorul Oficial nr. 0178 din 16 martie 2015 au fost publicate modificările care apar în declarația privind taxa pe valoarea adăugată, aprobate printr-un ordin al ANAF, scriu consultanții de la Benta Consult. Actul normativ analizat se adresează plătitorilor de TVA al căror cod de TVA a fost anulat de către autoritățile fiscale. Iată ce are de făcut cel care se află în această situație:

- În ciuda faptului că acest cod de TVA a fost anulat, aceste persoane au obligația să colecteze și să plătească TVA pentru tranzacțiile aflate în sfera TVA, efectuate după anularea înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 11 alin. (1^1) – (1^3) din Codul fiscal, fără a avea dreptul să deducă TVA de la achizițiile în legătură cu aceste tranzacții.

- Formularul pentru declararea și plata TVA aplicabil în această situație este declarația 311 „Declaraţie privind taxa pe valoarea adăugată colectată, datorată de către persoanele impozabile al căror cod de înregistrare în scopuri de taxă pe valoarea adăugată a fost anulat conform art. 153 alin. (9) lit. a)-e), lit. g) sau lit. h) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal“. 

- Același formular se utilizează și de către plătitorii de TVA ce aplică sistemul de TVA la încasare, pentru care a fost anulată înregistrarea în scopuri de TVA, iar exigibilitatea TVA colectată intervine după anularea înregistrării în scopuri de TVA.

Ne puteți urmări și pe Google News

- Depunerea declarației se face până pe data de 25 a lunii următoare celei în care a intervenit exigibilitatea TVA. Acesta este și termenul de plată a TVA către buget.

-  Declarația se depune la organul fiscal la care este arondată persoana impozabilă, sub următoarele forme: - la registratura autorității fiscale, direct sau prin împuternicit; - prin poștă cu scrisoare recomandată.

Aceasta nu se poate transmite electronic. Potrivit normelor de completare, declarația se întocmește utilizând majuscule, citeț și corect. În caz de erori, se va depune declarație rectificativă, numai pentru perioadele când nu s-a efectuat o inspecție fiscală asupra contribuabilului, având ca obiect TVA, mai scriu cei de la Benta Consult.

Principalele cauze ce conduc la anularea înregistrării în scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (9) din Codul fiscal, sunt: - nedepunerea deconturilor de TVA pentru o perioadă de 6 luni consecutive, pentru persoana impozabilă ce are perioada fiscală luna sau nedepunerea deconturilor de TVA pentru două trimestre consecutive, pentru persoanele ce au ca perioadă fiscală trimestrul;

- depunerea pentru o perioadă de 6 luni a deconturilor de TVA fără ca societatea să înregistreze tranzacții economice (achiziții/vânzări) în sfera TVA;

- înregistrarea în cazierul fiscal al asociaților/administratorilor sau a persoanei impozabile, a unor fapte de natură penală generate de încălcarea reglementărilor cu caracter economic;

- în cazul în care societatea solicită suspendarea activității la Registrul Comerțului;

- în cazul în care societatea este declarată inactivă, conform reglementărilor din Codul de procedură fiscală. În acest context, anularea codului de înregistrare în scopuri de TVA nu conduce la realizarea unei persoane neplătitoare de TVA, ci dimpotrivă, această persoană va plăti TVA fără a avea dreptul de deducere de la achiziții.