Șantierul Daewoo Mangalia, cu datorii de 800 milioane de dolari. Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, va cere socoteală guvernului sud coreean

Șantierul Daewoo Mangalia, cu datorii de 800 milioane de dolari. Ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, va cere socoteală guvernului sud coreean

Ministerul Economiei își dorește o implicare mai activă a statului român în managementul Șantierului Naval Daewoo Mangalia (DMHI) având în vedere pericolul în care, prin lipsa comenzilor de construcții navale, sunt puși cei aproape 6000 de salariați. Deși conducerea coreeană a DMHI susține că mai sunt contracte până la sfârșitul anului, Sindicatul șantierului dezvăluie că, după Paște, peste 1000 de salariați vor rămâne, deja, fără lucru.

Îngrijorați de faptul că Șantierul Naval Daewoo Mangalia mai are comenzi doar până la sfârșitul anului, și niciuna pe 2018, autoritățile județului Constanța s-au plâns la ministerul Economiei, având în vedere că 49% din acțiuni aparțin statului român. “Sunt 6000 angajați din care 3000 subcontractori.  Nu aș vrea ca sudul județului să se transforme într-un o situatie sociala”, a declarat, astăzi, la Mangalia, președintele CJ Constanța, Horia Țuțuianu. Iar primarul comunei Limanu, Daniel Georgescu, a explicat că 50% din locuitorii săi depind de acest șantier.La fel și Mangalia. 

Discuțiile purtate astăzi de ministrul Economiei, Alexandru Petrescu, cu partea coreeană s-au purtat cu ușile închise. La vizita în șantier a participat doar partea română. Ministrul a dezvăluit apoi că  DMHI înregistrează datorii de peste 800 milioane de dolari.“Voi lua inițiativa sa mă adresez guvernului coreean. Vreau să văd un businessplan în nivelul de sustenabilitate financiară. Ne preocupă, mai ales, păstrarea locurilor de muncă. Le-am sugerat că trebuie să își diversifice portofoliul, să treacă și pe reparații. Trebuie să intre în contact pentru business, de asociere comercială, și cu alte șantiere navale din Europa. Ei trebuie sa își prezerve numărul de locuri de muncă, portofoliul de oameni înalt calificați”, a declarat Alexandru Petrescu.    Ministrul Economiei nu a exclus varianta  majorării aportului de capital a părții române. “Capitalizarea poate fi o opțiune, o vom discuta, la masa dialogulu”, a declarat, pentru EVZ, Alexandru Petrescu. Pentru a se putea stabili cum s-a ajuns la o datorie de peste 800 milioane de dolari, ministrul Economiei a solicitat părții coreene documente justificative, până la jumătatea lunii martie. Urmează apoi o întâlnire la ministerul Economiei cu reprezentanții acționariatului majoritar sud coreeni , ai sindicatului DMHI și ai părții române, pentru depistarea soluției de salvare a DMHI.   Situația din șantierul naval sud coreean de la Mangalia este déjà îngrijorătoare, potrivit liderului sindical Florian Marin. În lipsa comenzilor pentru construcții navale, șantierul ar putea trece la disponibilizări. Iar reparațiile nu sunt sigure,șantierul s-ar putea închide.”Deja în sectorul de Debitare, salariații nu mai au încărcare.Dacă nu apar alte contracte înseamnă că, după Paște, peste 1000 de salariați nu vor mai avea de lucru”. Potrivit lui Florian Marin, presa sud coreeană ar fi scris că Șantierul  Naval Daewoo Mangalia  a fost deja scos la vânzare dar nu sunt cumpărători.

Olandezii de la DAMEN ar fi interesați să cumpere o parte din acțiunile părții coreene dar, deocamdată, nimic concret, spune Florian Marin.Liderul sindical găsește o explicație și pentru pierderile uriașe ale DMHI. El face referire la propunerea din 2011 a fostului președinte, Traian Băsescu, de majorare a capitalului coreean la șantierul din Mangalia. “Dar nu s-a concretizat. Nu s-a vrut pentru că nu se mai puteau sifona din Coreea de Sud anumite lucruri. Dacă cei care dețin 51% doresc, cu adevărat, să salveze șantierul, să ia 100% și să arate ca sunt în stare sa construiască nave”, a încheiat liderul sindical Florian Marin.