Prin lege, Rusia agresor și ocupant militar în Ucraina: ruperea definitivă a punților. Pulsul planetei

Prin lege, Rusia agresor și ocupant militar în Ucraina: ruperea definitivă a punților. Pulsul planetei

Rada Supremă a Ucrainei a adoptat, cu 280 de voturi față de cele 226 necesare, un proiect de lege privind reintegrarea teritoriilor ocupate de Rusia în Donbas, propus de către Președinție, care marchează juridic statutul forțelor ruse din regiunile din Estul Ucrainei drept ocupație și Rusia drept agresor militar împotiva Ucrainei.

Documentul a fost susținut, în principal, de reprezentanții fracțiunilor coaliției, „Blocul Petro Poroșenko“ și „Frontul Popular“, precum și de Partidul Radical (de opoziție). Împotrivă au votat fracțiunile Samopomoci și Blocul de Opoziție.

Deși scopul formal al documentului era marcarea angajamentului și a strategiei de reintegrare teritorială a Estului Ucrainei, respectiv „eliberarea teritoriilor ocupate și restaurarea integrității Ucrainei”, documentul este mult mai important prin modul în care definește relația dintre Rusia și Ucraina, respectiv Rusia este declarată în lege ca „agresor și ocupant“.

Potrivit actului, acțiunile Kievului în regiune sunt definite ca „descurajare și apărare în fața agresiunii militare ruse în regiunile Donețk și Lugansk“, în conformitate cu articolul 51 din Carta ONU, care definește dreptul statelor la auto-apărare. Formularea de „descurajare și apărare” reproduce abordarea NATO la summitul de la Varșovia în legătură cu operațiunile sale din flancul Estic, după etapa de reasigurare pentru statele din flancul Estic convenită la Newport Beach Țara Galilor, în septembrie 2014.

Documentul mai acordă comanda acestei operațiuni Statului Central Operațional al Forțelor Armate din Ucraina. Potrivit legii, șeful statului poate decide, fără aprobarea Radei Supreme, să impună legea marțială pe teritoriul Donbasului. Ivan Vinnik, secretarul Comisiei parlamentare pentru securitate națională și apărare, a declarat ca, de acum încolo, în cazul teritoriilor ocupate ar trebui să fie utilizate nu sintagmele auto-proclamatele „Republica Populara Lugansk“ (LNR) și „Republica Populara Donetk“ (DNR), ci sintagma „reprezentanții administrației de ocupație a Federației Ruse”.

Scopul Legii privind reintegrarea Donbasului este și asigurarea unei poziții de protecție mai eficientă a Ucrainei în litigiile juridice cu Rusia din instanțele internaționale. Fostul premier Arseni Yatseniuk, liderul „Frontului Popular“, a declarat că legea „consolidează evaluarea juridică“ potrivit căreia „Rusia este stat agresor; luptele armate din Donbas – nu reprezinta conflict intern, ci un război de apărare al Ucrainei împotriva Rusiei; Crimeea și Donbasul – sunt declarate regiuni ocupate de ruși“. De asemenea, intenția legislatorului a fost și „aplicarea în cazul Rusiei a obligațiilor legale internaționale care îi revin ocupantului”.

În replică, Moscova pregătește înlocuirea soldaților ruși din Donbas cu formele militare private, printre care Wagner, MAR, E.N.O.T Corp, Slavyansky korpus, Redut și RSB, utilizate deja în agresiunea militară din Crimeea, Donbas și Siria. Pentru aceasta, Duma de Stat, Camera inferioară a Parlamentului rus, pregătește o lege de legalizare a activităților de private defense/private intelligence și a acestor companii, mai ales că activitatea de mercenariat este interzisă în Rusia.

Aici e și dificultatea legislației din Rusia, care interzice meseria de soldat aiurea în lume, dar încurajează formulele de firme private care să acopere responsabilitatea statului, chiar dacă angajații firmelor private sunt, de fapt soldați și foști soldați antrenați și plătiți de serviciile de informații ruse, GRU, până recent într-un format acoperit.

Serghei Lavrov, ministrul rus de Externe, a exprimat părerea „personală” că Rusia are nevoie de o lege care să reglementeze companiile militare private, astfel ca cei care iau parte la războaie prin intermediul acestor companii să fie „într-un cadru legal și, deci, protejați” de către puterea legală a statului. Măsurile de redactare și aprobare a legislației sunt programate pentru luna ianuarie, fapt ce trădează existența deja a legii în forma finală în care trebuie trecută formal prin Dumă. Kremlinul a subliniat că nu e o lege în lista priorităților introduse de către Președinte, mai mult, nu ar fi inițiativa sa. O altă formulă de acoperire a responsabilității pentru aceste trupe implicate deja în conflicte, capturate și a căror existență a fost deja probată pe teren de către Kiev, de exemplu.

Companiile militare private au fost utilizate pe scară extinsă în Ucraina și Siria, dar și în operațiuni în Sudan, Afganistan și Libia. Legalizarea domeniului permite și existența asigurărilor pentru personalul implicat și un statut de veteran pentru cie ce luptă, dar cu precădere drepturi pentru familiile și urmașii celor uciși în lupte ce implică această formă de acoperire. O problemă ce preocupă Rusia încă din martie 2014, când a început agresiunea militară pe scară largă din Estul Ucrainei.