De ce nu e Bucureştiul la modă

De ce nu e Bucureştiul la modă

Multe oraşe ale lumii îşi revendică titlul de capitale care dau tonul în ceea ce priveşte tendinţele şi luxul. Capitala noastră n-are nicio şansă, cel puţin în viitorul apropiat.

Ştiţi clişeul acela "adevărata Mama Omida, care...". Ei bine, cam aşa se întâmplă cu oraşele care vor, care mai de care, să fie "adevărata capitală a modei". Ceva de genul: "Eu!", "Ba nu, eu!", şi tot aşa. Nebunia concurenţei de acest tip este veche, doar contextul este nou. Londra tocmai a primit titlul de "cel mai influent oraş din lumea modei", în urma unui studiu realizat de Global Language Monitor. Astfel, a detronat New York-ul, care, la rândul lui, când a fost vorba despre studii, a detronat şi el pe cineva. Iar bătălia continuă, căci este vorba despre rularea unor mari sume de bani, în care turismul de shopping are un rol important. Dacă este să ne luăm după argumentele oraşelor "implicate", toate au dreptate şi nimeni nu are de pierdut. De ce Londra? Capitala britanică a avut parte de un boom mediatic creat întâi de tragicul sfârşit al designerului Alexander McQueen, apoi de sosirea ducesei de Cambridge, Kate Middleton, la Palatul Buckingham. Kate a uimit prin îndrăzneala de a se îmbrăca de la magazinele cu produse de serie, ba chiar a apelat curajoasă la oferta deloc de lepădat a propriului dulap. Dacă Lady Di ar fi făcut acest lucru la vremea ei, scandalul generat de faptul că prinţesa calcă în picioare onoarea croitorilor de lux n-ar fi întârziat să apară. Kate a înregistrat un succes zdrobitor, relansând moda simplităţii studiate şi gâdilând orgoliul "middle- class". N-au întârziat să apară părerile cum că în ţară n-are ce să caute la categoria hainelor low-cost, dar Kate nu s-a lăsat. Pentru portretul oficial de logodnă s-a îmbrăcat într-o bluză, şi apoi într-o rochie care aşteptaseră cuminţi în dulapul personal mai bine de doi ani. A învins, pe principiul nu tot ceea ce este scump, costisitor, este şi de efect. Printre pretendentele la titlu "Toate lucrurile importante în domeniul modei au loc au loc în Dubai", spune Chee Mustafa, editor de modă la o revistă de fashion din Emirate. "Motivul principal pentru care designerii decid să deschidă aici magazine este cererea produselor lor. Dubai este un oraş bogat, iar locuitorilor le place să cumpere! Tommy Hilfiger şi Roberto Cavalli şi-au deschis buticuri în cabogatul emirat arab, iar lista rămâne deschisă". Credeaţi că Moscova înseamnă numai haine de blană? Asta a fost demult. Acum, rusoaicele se numără printre femeile cel mai bine şi mai scump îmbrăcate din lume. Oraşul a explodat în ultimii ani, iar o serie de branduri-barometru ale modei şi-au deschis sau urmează să îşi deschidă magazine în Capitala rusă.

Mai vine şi Mumbai-ul (cunoscut în trecut sub numele de Bombay), care concurează de multă vreme la titlu. Mai ales că, în 2009, a fost numit un "oraş Alpha" sau un "oraş al lumii", mai exact "zonă de importanţă majoră în economia mondială". Românii îşi doresc, dar nu pot Designerul Adrian Oianu s-a întors de curând de la Londra, unde şi-a derulat proiectul "Style of Fashion Abroad". "Putem vorbi aşa, utopic, vreo două zile, nu avem nici o şansă ca într-un viitor apropiat Bucureşti să fie noua Capitală a modei...", spune Adrian. "Crearea unui brand, şi cu atât mai mult a unei Capitale a modei durează mult timp (...). Moda nu înseamnă numai designeri, catwalk şi haine pe rafturi. Mai înseamnă şi stil, distincţie, jurnalism de modă şi marketing de modă. La Bucureşti sunt mult mai mulţi oameni care «poartă» modă, mai mulţi oameni care înţeleg şi care se ocupă de acest aspect, dar... Aici este vorba şi despre... starea naţiunii. Bucureştiul este ca o femeie care vrea cu orice preţ să fie o lady, dar totul e degeaba dacă vorbeşte prostii sau este îmbrăcată total inadecvat... Să te îmbraci tot timpul ca la nuntă şi să te mai crezi şi deosebit... Nimeni nu zice să nu fii extravagant (şi Bucureştiul stă bine la acest capitol...), este cool etc., dar are şi extravaganţa rigorile ei. (...) În ultimii ani, lucrurile au început să se îmbunătăţească, tinerii au mai început să înţeleagă că a fi la modă nu e totuna cu a fi bine îmbrăcat.... Suntem încă puţin amatori, diferenţa este, într-adevăr, foarte mare, comparativ cu situaţia din strainătate. Mai ales că în România, moda este văzută de mulţi ca fiind un hobby". Absolvent al Universităţii de Artă "Parsons & Ottis" (Los Angeles, SUA), Oianu a fost designer- asociat la Richard Tyler (linia de pantaloni feminini) şi a lucrat în marele concern american Liz Claiborne ca designer pentru brandurile "DKNY Jeans" şi "Laundry" - toate acestea între 1997 şi 2003. Din 2004 a revenit în România şi se încăpăţânează să îşi desfăşoare activitatea de designer. "Adevăratele capitale ale modei se înmulţesc pe zi ce trece. Hai să împăcăm Bucureştiul şi să-i zicem Capitală de designer!", spune Oianu. Sună îndeajuns de măgulitor ca să liniştească aspiraţiile unui oraş plin de fiţe. Adina Nanu, fostă profesoară de Istoria Artelor, Istoria Stilurilor şi a Costumului la Universitatea de Artă din Bucureşti şi autoarea primei şi singurei istorii a costumului universal cu detalii stilistice din România, subliniază un lucru important: "costumul popular vechi, pe care acum îl renegăm, este până la urmă moda noastră! Materialele fine, forma elegantă, dar şi practică, modul inventiv de a încinge talia, toate astea ne definesc pe noi, ca popor. Aici e începutul modei la noi şi nu trebuie să căutăm în altă parte". "Recitiţi-l cu atenţie pe nenea Iancu şi o să aveţi o nouă viziune asupra modei româneşti." ADRIAN OIANU, designer PERFORMANŢĂ China, o ţară pe podium În timp ce planeta se confrunta cu şomaj şi falimentele, în China piaţa produselor de lux o duce de minune. "Marile bugete pentru modă se îndreaptă spre China, finanţând lansări de colecţii foarte sofisticate", scrie "The Telegraph". "În ceea ce priveşte China, nu se poate vorbi despre existenţa unei capitale a modei, deoarece toată ţara aspiră la podium!". Potrivit Asociaţiei Mondiale a Luxului, China va deveni în 2012 cel mai mare consumator de produse de firmă. Încurajaţi de acest fenomen, mulţi designeri occidentali s-au grăbit să-şi deschidă reprezentanţe şi magazine. Potrivit unui studiu realizat de Merryl Lynch cu ceva timp în urmă, în China trăiesc 345.000 de milionari în dolari. Presa britanică notează că această piaţă are un dublu avantaj: foarte mare şi foarte profitabilă.

Ne puteți urmări și pe Google News