Săptămâna trecută a avut loc în Austria ceremonia de lansare oficială a lucrărilor la viitorul tunel Brenner, care va lega Innsbruck de oraşul italian Fortezza şi va asigura astfel legătura feroviară directă între Munchen şi Verona, potrivit televiziunii austriece ORF, citate de Agerpres.
După 40 de ani de la primul studiu de fezabilitate s-a dat în cele din urmă startul lucrărilor de săpătură a principalului segment al tunelului, prevăzute să se încheie în 2025. La ceremonie au fost prezenţi, între alţii, comisarul european pentru transporturi, Siim Kallas, coordonatorul pentru proiect din partea UE, Pat Cox, ministrul austriac al transporturilor, Doris Bures, şi omologul său italian Altero Matteoli.
Construirea tunelului, cu o lungime de 55,5 kilometri, va îmbunătăţi calitatea vieţii locuitorilor din trecătoarea Brenner, unde cele peste 12 milioane de automobile şi TIR-uri care o traversează în fiecare an depăşesc 'cu mult' limitele UE de zgomot şi poluare a aerului, a explicat un funcţionar al Comisiei Europene.
Costurile totale sunt estimate la 9,7 miliarde de euro, din care Uniunea Europeană va prelua 27%, restul revenind în mod egal Austriei şi Italiei. Costurile ridicate răspund şi la întrebarea de ce un proiect aprobat de toate părţile a avut nevoie de 40 de ani pentru a fi început, a explicat comisarul Kallas.
'Este îngrozitor de scump. Suma este enormă. Este normal ca acest proiect complicat să aibă nevoie de timp. Discuţiile nu trebuie însă să dureze la nesfârşit', a declarat el pentru cotidianul Die Presse.
În întârziere
După cum relatează ORF, contribuţia financiară a Austriei la proiect se va face prin fonduri puse la dispoziţie de guvern companiei naţionale feroviare ÖBB. Cu toate acestea, comentează presa austriacă, fără eforturi importante din partea Italiei şi a Germaniei, tunelul ar putea fi un eşec, el fiind doar o parte a axei feroviare Berlin-Palermo, unul din proiectele majore ale Uniunii Europene.
'Cheia este ca rutele de acces de la Munchen la Innsbruck şi de la Fortezza la Verona să fie gata simultan cu tunelul', a explicat funcţionarul de la Bruxelles. De partea italiană există deja o întârziere în construirea porţiunii de la Fortezza-Verona. Verificăm acum ce consecinţe financiare va avea aceasta', a menţionat el.
Situaţia se prezintă şi mai puţin îmbucurător de partea germană, unde lipsesc planurile concrete. Într-o întâlnire din 5 aprilie, ministrul transporturilor Peter Ramsauer i-a promis omologului său austriac că va impulsiona planurile preliminare pentru porţiunea Munchen-Rosenheim-Kiefersfelden, dar nimic mai mult, mai observă Die Presse.