Măsură controversată! Fiscul vrea evidenţă electronică la crâşma din sat
- Raluca Florescu
- 6 februarie 2014, 23:25
În câteva luni, magazinele vor trebui să fie dotate cu case de marcat performante pe care până mai ieri nici nu aveau cum să le cumpere.
În lupta anti-evaziune, Guvernul vrea să impună tuturor comercianţilor să se doteze cu case de marcat cu jurnal electronic, nu cu jurnal de hârtie, potrivit unui proiect de act normativ prezentat de oficialii Ministerului de Finanţe. Sistemul informatic al caselor ar urma să fie legat de cel al Administraţiei fiscale, aşa încât fiscul va şti exact cât s-a vândut. Iniţiativa, foarte lăudabilă la prima vedere, ridică o serie de probleme în special pentru micii comercianţi. Măsura ar trebui aplicată până la jumătatea anului de toţi comercianţii. Dar, până zilele trecute, în România nu exista nici măcar baza legală pentru a vinde aceste case de marcat. Mai exact, nu se ştia cine putea acredita vânzătorii. De abia în şedinţa de Guvern de miercuri s-a aprobat ca ministrul Finanţelor să fie cel care stabileşte componenţa comisiei de avizare.
- Casele de marcat cu jurnal electronic, obligatorii
Ajutor redus de la sat Potrivit proiectului Finanţelor cheltuiala cu noile case de marcat poate fi dedusă din impozitul pe profit. Ce se întâmplă însă cu cei care nu au profit? Cum vor acoperi costurile? Pe de altă parte, este nevoie şi de o investiţie importantă pentru a realiza conexiunea la internet aşa încât casele de marcat să poată fi legate de serverul fiscului. Parlamentarul Varujan Pambuccian, specialist în IT&C, spune că realizarea conexiunii se poate face acum uşor chiar şi în cel mai îndepărtat colţ de ţară. Dar există problema costurilor. "Este o problemă destul de serioasă, pentru că o asemenea investiţie poate scădea substanţial veniturile unui magazin mic. Dacă nu se oferă facilităţi reale pentru investiţie, nu o văd decât ca pe o invitaţie la evaziune", a spus pentru EVZ proprietarul unui mic magazin. Şi supermarketurilor şi hipermarketurilor propunerea Finanţelor le ridică probleme. Sistemul informatic al acestora ar trebui să fie adaptat, aşa încât să poată fi logat la cel al fiscului. Din nou, costuri mari. Iar dacă nu au profit, nici nu îşi vor putea deduce costurile cu echipamentele, estimate de Finanţe la 40 – 60 de euro de echipament.