Un scandal scumpește autostrada Sebeș - Turda

Un scandal scumpește autostrada Sebeș - Turda

Compania Națională de Autostrăzi e bună de plată, după ce proiectantul și constructorul lotului 3 au distrus drumul localnicilor din Gâmbaș către cimitir și terenurile agricole

Autostrada Sebeş - Turda va avea 70 de kilometri şi, teoretic, va costa peste o jumătate de miliard de euro, proiectul fiind împărţit în patru loturi. Pe lotul 3, însă, constructorul a uitat de localnicii care au terenuri agricole în zonă, dar și de cimitirul satului.

„Totul a început de la constructorul autostrăzii care a împărțit terenul oamenilor și, astfel, 500 de hectare de teren agricol au rămas izolate. Accesul se poate face doar ocolind 5,5 kilometri, pe un drum care are pantă foarte mare. A doua problemă este cimitirul satului, care a fost și el rupt de sat“, explică prefectul județului Alba, Gheorghe Feneșer.

Revoltați, zeci de oameni din Gâmbaș au blocat accesul utilajelor la șantier, până când le-a fost promisă o întâlnire cu constructorul, primarul și prefectul.

Știau că trebuie făcut un pod

„La discuție, constructorul s-a angajat să refacă acest drum ocolitor, ca variantă provizorie. Va trebui să taie din vârful pantei și să toarne balast, ca mașinile oamenilor să nu se împotmolească”, mai spune prefectul.

„Când le-am dat autorizațiile, înainte să înceapă lucrarea, le-am atras atenția constructorului și proiectantului că acolo trebuie să facă lucrarea pe piloni. Au zis c-o fac și n-au făcut-o. Până luni, constructorul are termen să refacă drumul ocolitor. Deocamdată îi lasă pe oameni să treacă prin șantier. În cel mult o lună, trebuie să vină cu o soluție permanentă, pe care o va plăti CNADNR”, a spus primarul Aiudului, Horațiu Josan.

Oamenii, însă, o țin pe-a lor. „Nu e o soluție să ne pui să ocolim pe un drum abrupt, vreo 6-7 kilometri. Ar fi trebuit să ne lase drumul nostru și să fi făcut pod peste el!”, ne-a spus, revoltată, o doamnă din Gâmbaș. Săptămâna viitoare, primarul și prefectul se întâlnesc din nou cu constructorul și proiectantul.

„O soluție permanentă ar fi construirea unui podeț care să subtraverseze autostrada, pentru că unul suprateran ar fi mult prea scump. Acest tunel ar trebui să fie lat de vreo 4-4,5 metri și înalt de vreo 3,8 metri, ca să poată trece prin el combine și tractoare”, a conchis Feneșer. Până când se va rezolva situația, în plin sezon agricol, oamenii n-au decât să ocolească până la câmp și cimitir.

Nevoiți să facăși trecere pentru urși

Probleme au fost și la autostrada Lugoj-Deva, care a atras numeroase critici. Urșii bruni nu mai pot migra între Munții Banatului și Munții Apuseni, susțineau ecologiștii. Așadar, Compania de Autostrăzi a fost nevoită să schimbe proiectul. Va face tunelurile „verzi“ - denumite ecoducte-, acoperite cu verdeață, astfel încât animalele sălbatice să traverseze nestingherite și în siguranță autostrada.