Editura Evenimentul si Capital

ȘOC ȘI GROAZĂ! Dă click AICI și te vei înfiora de ce se ascunde în spatele unor cuvinte banale!

14-06/ziar-shutterstock-108299249-465x390
Autor: | | 2 Comentarii | 1746 Vizualizari

Te-ai săturat de titluri pompoase și grețoase? Emoționant! Incredibil! Șocant! Scandalos! Demențial! Genial! Impresionant! Cutremurător! Citește, acum, AICI!

„Spune-i ce să simtă, ce să creadă, cum să gândească” a devenit mantra editorială a presei românești online în ultimii ani. Un experiment analitic, ce-i drept din toamna anului trecut, a demonstrat dincolo de tăgadă că, de departe, cel mai des uzitat cuvânt în titlurile media e „incredibil”, urmat de „șoc/ șocant”, „impresionant” și „emoționant”. Podiumul e completat, la capitolul „mențiuni speciale” de: „tragic”, „senzațional”, „fabulos”.

Cum poți să-l șochezi pe Lev Tolstoi!?

Plecând de la… „uluitoarea realizare”, am luat următorul text dintr-o povestioară cu tâlc pentru copii școlari scrisă de Lev Tolstoi – „Sâmburele” – și l-am adaptat încât să respecte „codul etic de presă„ actual.

Incredibil! Mama a cumpărat prune ca să le dea copiilor după masa de prânz și le-a așezat pe o farfurie. Șocant! Vania, care nu mai mâncase până atunci prune, le tot mirosea de zor. Tare-i mai plăcea cum miros și tare-ar mai fi vrut să le guste! Impresionant! Tot dându-le așa târcoale, băiețelul pândi clipa când nimeni nu mai era prin odaie și, nemaiputându-se stăpâni, emoționant! înhăță o prună și o mâncă pe furiș”.

Același text își schimbă quasi-complet cromatica emoțională printr-o simplă prestidigitație stilistică:

Senzațional, mama a cumpărat prune ca să le dea copiilor după masa de prânz și le-a așezat pe o farfurie. Scandalos, Vania, care nu mai mâncase până atunci prune, le tot mirosea de zor. Tare-i mai plăcea cum miros și, fabulos! tare-ar mai fi vrut să le guste! Halucinant, tot dându-le așa târcoale, băiețelul pândi clipa când nimeni nu mai era prin odaie și, demențial, nemaiputându-se stăpâni, cutremurător, înhăță o prună și, genial, o mâncă pe furiș”.

SEO – Dușmanul presei tipărite!

Nimeni nu spune, gazetarul trebuie să-și vândă pâinea, o pâine din ce în ce mai greu de vândut. Este totuși îngrijorător cum selecția naturală prin SEO – Search Engine Optimisation sau cum să-ți scrii titlurile astfel încât mai mulți oameni să le „găsească”, a iscat un atare nucleu. E în strident contrast cu o descoperire recentă a unei echipei de la Universitatea din Vermont (SUA), anume că majoritatea limbilor de mare circulație au o tendință de-a excela în cuvinte cu conotație pozitivă. S-a a analizat frecvența termenilor pozitivi/negativi pe un eșantion de 100 de mii de cuvinte din 24 de limbi ale planetei folosind o metodă ingenioasă. Anume, au plătit vorbitori nativi să dea o notă, de la 1 la 50, pentru fiecare cuvânt unde 1 e „cel mai/ foarte negativ sau trist” până la „cel mai/ foarte pozitiv sau fericit”. Graficele efectuate pe mai mult de cinci milioane de evaluări au confirmat ceea ce, în anii ’90, s-a numit „ipoteza Pollyanna”, anume că limbajul uman este, inefabil, încărcat de mesaj pozitiv.

Nu există motive să credem că limba română ar fi altfel. Și-atunci prin ce mecanism misterios s-a ajuns la triada diamantină „incredibil, șoc, impresionant”?

O doctrină militară a pus stăpânire pe presa digitală

Pagina 1 din 2



Stirile zilei

Alte articole din categoria: EVZ Special

Alte articole din categorie

capital.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro
Loading...

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE ŞI

Articole salvate