România, sub amenințarea codului roșu. „Regii nămeților” care fac bani din afacerile cu zăpadă

România, sub amenințarea codului roșu. „Regii nămeților” care fac bani din afacerile cu zăpadă

O parte dintre firmele care fac deszăpezirea în cele opt județe afectate au fost implicate în controverse

Opt județe erau aseară sub cod portocaliu de ninsori, viscol, precipitaţii mixte şi polei. Atenționarea era valabilă până astăzi la ora 20.00. Directorul Administraţiei Naţionale de Meteorologie, Ion Sandu, a declarat ieri că este posibil ca ANM să emită cod roşu, în noaptea de duminică spre luni, pentru județe precum Buzău, Ialomița, Brăila și Vrancea.

Traficul rutier se desfăşura aseară în condiţii de ninsoare pe mai multe drumuri naţionale şi europene din judeţele Arad, Alba, Hunedoara, Timiş, Caraş-Severin, Gorj, Vâlcea şi Mehedinţi, inclusiv pe tronsoane ale autostrăzii A1. Traficul rutier a fost oprit pe DJ 582E, sectorul Prislop- Semenic (Caraș Severin).

Prețuri piperate

Ne puteți urmări și pe Google News

„Evenimentul zilei” a trecut în revistă care sunt firmele care fac deszăpeziri în județele afectate. Asta în condițiile în care costurile unui kilometru de drum deszăpezit în România sunt aproape duble față de costurile din nordul Europei.

Astfel, costul mediu cu deszăpezirea unui kilometru de autostradă sau drum naţional în România a crescut, în ultimii cinci ani, de la 1.180 euro pe kilometru la aproape 3.000 de euro. Cel mai mare preț a fost întregistrat în anul 2011, când un kilometru de drum deszăpezit a costat 5.900 de euro

Buzău

Pentru drumurile naționale și europene, CNADNR a semnat contractul de deszăpezire cu asocierea Mecan Construct – Via Carpatica Consult – Selina SRL. Asocierea este condusă de Mecan Construct, firmă controlată, potrivit presei locale, de fostul consilier județean social-democrat Dumitru Dobrică. Pentru drumurile județene, CJ Buzău a semnat, la jumătatea lunii noiembrie, contractele de deszăpezire și întreținere pentru drumurile pe care le are în administrare, pentru cele cinci sectoare în care este împărțit județul. Cel mai valoros contract, în valoare de 4,384 milioane lei, pentru zona Buzău, a fost atribuit firmei Gecotrans Construcții Civile. Firma îi aparține, potrivit „Opiniei de Buzău”, omului de afaceri Cristinel George Pascu, un apropiat al președintelui CJ, Cristinel Bîgiu, și al primarului Constantin Boșcodeală. Pentru zonele Șețu și Pogoanele, contractele i-au revenit firmei Mecan Construct, care se ocupă și de drumurile naționale din județ, sumele puse la bătaie fiind de 2,97 milioane de lei, respectiv 1,5 milioane de lei. De drumurile județene din zona Râmnicu- Sărat se va ocupa aceeași firmă din 2013, Nikost Impex, pentru o sumă de 2,6 milioane de lei. De zona Vintilă Vodă se va ocupa societatea Conferic, pentru suma de 2,191 milioane de lei.

Dâmbovița

Potrivit paginii oficiale a CNADNR, deszăpezirea drumurilor naționale din Dâmbovița a fost încredințată firmei „Societatea de Construcții Drumuri și Autostrăzi” București. Societatea este responsabilă de deszăpezirea drumurilor naționale din Dambovița: DN61, DN7, DN72 si DN72 A. Firma a fost înființată în 2013 de surorile Salanță (Loredana și Cosmina) cunoscute manechine din lumea modei. Loredana este fosta ,,Miss World Romania” 2009 și caștigătoarea titlului de ,,Top Model of the World”, în 2011, iar contractul de deszăpezire valorează 9,73 milioane de lei. Presa a relatat că firma ar fi controlată, în realitate, de către „Regele Asfaltului” Nelu Iordache.

Galați

Pentru drumurile naționale, CNADNR semnase un acord cadru cu Florconstruct Suceava, firmă al cărei patron, Vasile Florea, este prezentată în presa locală ca apropiată primarului urbei, Ion Lungu. Ninsorile căzute iarna trecută i-au copleșit pe cei de la Florconstruct - drumurile au fost impracticabile zile întregi, spre nemulțumirea atât a cetățenilor, cât și a autorităților. Florea este cercetat de DNA pentru evaziune fiscală și folosire sau prezentare de documente ori declarații false ori incomplete, ce au avut ca rezultat obținerea, pe nedrept, de fonduri europene. Ca urmare, CNADNR este pregătită să intervină cu mijloace proprii și a pregătit trei baze de deszăpezire (Tecuci, Traian și Foltești) și un punct de sprijin (Galați), iar aceasta va interveni pentru deszăpezire cu utilajele proprii sau închiriate. Drumurile județene vor fi deszăpezite în iarna 2014-2015 de către asocierea dintre Vega ‚ 93 și Lemacons SRL. Vega ‚ 93 se află în insolvență, dar susține că își va putea onora contractul, iar cea mai mare parte a utilajelor se află deja în cele patru baze permanente de deszăpezire.

Vrancea

Deszăpezirea drumurilor naționale din Vrancea va fi realizată cu utilaje închiriate de la Florconstruct Suceava, dar și cu utilajele proprii ale Secției de Drumuri Naționale (SDN) Focșani. Peste o sută de utilaje ar trebui să poată interveni pe drumurile naționale și județene. 57 utilaje sunt repartizate pentru lucrările de deszăpezire pe cei 508 kilometri de drumuri naționale din Vrancea, iar pe drumurile județene vor interveni 47 de utilaje. La acestea se vor adăuga și utilajele de la Botoșani. Drumurile județene vor fi deszăpezite în iarna 2014-2015 de către asocierea dintre Vega ‚93 și Lemacons SRL. Vega ‚ 93 se află în insolvență, dar susține că își va putea onora contractul, iar cea mai mare parte a utilajelor se află deja în cele patru baze permanente de deszăpezire. Șeful Secției Drumuri Naționale Botoșani, Viorel Zacrețchi, l-a informat, ieri, pe prefectul județului că a primit o solicitare din partea CNADNR să trimită utilaje de deszăpezire cu lamă și răspânditor de materiale antiderapante în județele Galați și Vrancea.

Prahova

Deszăpezirea drumurilor naționale și europene din județul Prahova a fost încredințată Rebelis Construcții SRL din Câmpina, aceeași firmă primind, de la Consiliul Județean, contractele pentru deszăpezirea a 11 dintre cele 12 sectoare de drumuri județene. Excepție face sectorul 6, din zona comunei Călugăreni, unde deszăpezește societatea Strabenbau Logistics SRL Ploiești.

Firma Rebelis a pus monopol în ultimii ani pe contractele din județ, scrie Observatorulph. ro, și este controlată de omul de afaceri Marius Bucur, fratele fostului secretar general al Inspectoratului de stat în Construcții în guvernarea PDL, Marian Bucur. Aceeași publicație menționează că, în timp ce multe dintre drumurile județene nu au fost curățate de zăpadă corespunzător, profitul firmei care a pus monopol pe deszăpezire în Prahova crește de la un an la altul.

Ialomița

Pentru deszăpezirea drumurilor naționale din Ialomița, CNADNR a semnat un contract cu Oyl Company Holding, firmă patronată de Corneliu și Cleopatra Dragomir, oameni de afaceri cu mai multe investiții în Slobozia. Despre Corneliu Dragomir, presa regională a relatat că ar fi finul fostului prim-procuror al Parchetului de pe lângă Tribunalul Slobozia, arestat și trimis în judecată pentru corupție. Aceleași surse spun că procurorul Cristescu l-ar fi șantajat inclusiv pe „finul” Corneliu Dragomir, pentru a obține materiale de construcție pentru propria-i vilă. La nivelul drumurilor județene, deszăpezirea urmează să fie asigurată prin SC Drumuri și Poduri, firma din subordinea CJ.

Bacău

Drumurile naționale din Bacău vor fi deszăpezite tot de „sucevenii” cu probleme la DNA, Florconstruct SRL, lider în asocierea cu Rad Trans SRL Bacău. În Bacău sunt 208,67 de kilometri de drumuri naționale de nivel I de intervenție și 177,10 km drumuri de nivel II. Șeful Secției Drumuri Naționale Bacău, Iulian Vasiliu, a explicat că sunt prevăzute pentru a fi folosite 63 de utilaje, dintre care 10 închiriate.Pentru întreținerea drumurilor județene, există un contract cadru, încheiat în 2012, între asocierea de firme Servrut Construct Răcăciuni - RKS Drumuri Bacău - Sotirex Bacău și Serviciul Public Județean de Drumuri (SPJD), potrivit „Deșteptarea”.

Vaslui

Drumurile naționale au fost contractate și în 2014 către Transmir SRL, o firmă abonată la contracte cu statul. Patronul, Emil Savin, și firma sa au fost trimiși în judecată, în 2012, pentru acuzațiile de dare de mită către șeful de la Protecția Mediului Vaslui. Atât Savin cât și Transmir SRL au fost achitați însă pentru acuzațiile aduse. Firma care va interveni pe drumurile județene este societatea de drumuri din cadrul Consiliului Județean – SC Lucrări Drumuri și Poduri (LDP). Aceasta și-a pus la punct utilajele și va mai primi încã trei autofreze prin programul operational regional, au declarat șefii CJ Vaslui, citați de „Vremea Nouă”.

Argeș

În Argeș, drumurile județene vor fi deszăpezite de către Regia Autonomă Județeană de Drumuri. Necesarul de utilaje de deszăpezire a fost estimat la 111 bucăți din care Regia are 15, restul fiind închiriate. Autostrada București – Pitești, care tranzitează Dâmbovița, Argeș, Ilfov și Giurgiu, va fi deszăpezită de firma Euro Strada (Brașov), care a semnat un acord cadru, pentru 2013- 2015, de 17,52 milioane de lei (aproximativ 3,89 milioane de euro). Firma, deținută de Florin Țibre și Angela Țibre, se mai ocupă cu deszăpezirea la Brașov și la Sibiu. Cei doi acționari sunt fiul, respectiv soția lui Vasile Țibre, fostul șef al Direcției Finanțelor Publice Brașov.

Brăila

Contractele pentru deszăpezirea drumurilor județene nu au fost semnate, după ce președintele CJ Brăila, Gheorghe Bunea –Stancu, și vicepreședintele Florin Mija au fost reținuți pentru corupție. Ulterior, nicio firmă nu s-a înscris la licitația organizată pe 3 decembrie de CJ Brăila pentru încredințarea serviciului de deszăpezire a drumurilor județene. În aceste condiții, autoritățile județene au propus colaborarea cu primăriile locale. De deszăpezirile din județ s-a ocupat, în ultimii ani, societățile Concivia și Tancrad, trimise în judecată de DNA pentru fapte de corupție. De altfel, Cristian Cătălin Stăncic, acționar și administrator la Tancrad, este trimis în judecată de procurorii DNA, în dosarul lui Bunea –Stancu. CNADNR a anunțat ieri că are asigurate autoutilaje și echipamente de deszăpezire pentru toată rețeaua de drumuri naționale din Brăila, un contract de prestări servicii de întreținere pe timp de iarnă fiind semnat în luna septembrie cu firma Tancrad. În plus, CNADNR dispune de trei autofreze, două Unimoguri și două buldoexcavatoare cu care acționează în situațiile de urgență.

Cine se ocupă de autostrăzi

Autostrada București – Constanța va fi deszapezită pe tronsonul din județul Călărași, de compania Selina Oradea, împreună cu Astalrom. Firma este controlată de Beneamin Rus, „Regele asfaltului” din vestul țării, acuzat anul trecut de către fostul ministru Dan Șova că ar fi încercat să-i dea mită în timpul unei delegații din China. Rus nu a fost cercetat penal pentru darea de mită, dar este cercetat de DNA Oradea într-un alt dosar, pentru spălare de bani. Pe tronsonul București- Lehliu, deszăpezirea a fost încredințată firmei italiene Chirulli Andrea Impresa Individuale. Deszăpezirea autostrăzii A3 a fost încredințată SC Rebelis Construcții SRL. Aceasta a pierdut, în ianuarie 2014, bătălia cu zăpada, când autostrada A3 a fost acoperită de munți de zăpadă și închisă, cu toate că Rebelis a pus „la bătaie” 110 autoutilitare.