Lider pe piața auto: Cine sunt românii care „închiriază” mașini și de ce este mai scump la noi decât în Vest

Lider pe piața auto: Cine sunt românii care „închiriază” mașini și de ce este mai scump la noi decât în Vest

Infrastructura proastă, care conduce la creșterea prețurilor pentru contractele de leasing operațional, dar și „obiceiurile de consum” ale firmelor din România, fac ca piața de leasing operațional să fie destul de slab dezvoltată în România, comparativ cu țările dezvoltate din Europa, a declarat pentru EVZ Hezi Shayb CEO New Kopel Group, unul dintre cei mai importanți jucători din piața de leasing operațional, închiriere și vânzare de mașini.

Potrivit acestuia, închirierea de mașini prin contract de leasing operațional „a  înghețat” pe timp de criză, dar ulterior și-a reluat creșterea, cu câte câte două procente anual.

În plus, românii au un simț dezvoltat al proprietății. „Întotdeauna ne confruntăm cu bariera credinței românilor că este mai bine să deții un lucru decât să îl închiriezi, să îl cumperi ca pe un bun valoric și nu doar ca pe un instrument. De exemplu, în România, piața de leasing operațional este la un nivel scăzut față de țările din Europa de Vest”, a completat acesta.

„În perioadele de criză, managerii își doresc să aibă controlul total, mai ales asupra costurilor. Astfel se explică de ce, după perioada crizei, am asistat la o oarecare înghețare a dezvoltării pieței de leasing operațional. Din fericire, în ultimii ani, s-a înregistat o creștere cu două procente a activității pe acestă piață, deoarece managerii încep să se concentreze pe activitatea de bază și externalizează activitățile conexe”, a explicat acesta.

Ne puteți urmări și pe Google News

Prețul ușor mai ridicat decât pe alte piețe ar putea fi de asemenea o barieră pentru accesarea acestui tip de contracte. Un contract de leasing operațional acoperă și partea de servisare a mașinilor. Or, starea proastă a infrastructurii determină companiile să practice un preț mai ridicat într-o țară ca România, unde infrastructura este slab dezvoltată, comparativ cu un stat care dispune de o rețea rutieră bine pusă la punct.

Suntem mult în urma altor state

„Întotdeauna ne confruntăm cu bariera credinței românilor că este mai bine să deții un lucru decât să îl închiriezi, să îl cumperi ca pe un bun valoric și nu doar ca pe un instrument. De exemplu, în România, piața de leasing operațional este la un nivel scăzut față de țările din Europa de Vest. Asta înseamna 19% din numărul total de mașini nou - înregistrate într-un an, în comparație cu procentul între 30 – 75% înregistrat în țările din vest. În ultimii 3 ani, în România industria de leasing operațional a crescut în fiecare an cu cate 2 procente iar noi vedem din ce în ce mai multe companii care evaluează mașină în funcție de utilitatea sa și nu ca o valoare”, a mai declarat Hezi Shayb.

Tendința – concentrarea pe IMM-uri

„Conform informațiilor comunicate anul acesta de ASLO, piața de leasing operațional avea, la momentul decembrie 2015, peste 55.500 de unități în administrare, cu 13% mai mult decât în  2014. În 2016, piața de leasing operațional va creste cu 10%, pana la 60.000 unități aflate în administrare”, a mai declarat CEO New Kopel Group.

Potrivit acestuia, o bună parte din creeșterea pieței de leasing operațional o reprezintă IMM-urile. „Strategia noastră este să cream pentru aceste IMM-uri soluții adaptate nevoilor acestora. O flotă de 100 de mașini reprezintă o flotă mare. Companiile care detin o astfel de flotă sunt companii mari care stiu cum să își eficientizeze costurile. De obicei, când optează pentru o soluție de tipul leasingului operational, publică o oferta si stiu exact ce vor. Cred că misiunea noastră este aceea de a conferi companiilor care au o flotă de 20-30 de autoturisme, puterea companiilor cu mai mult de 100 de autoturisme”, a mai declarat pentru EVZ Hezi Shayb.

Asigurarea, la o companie externă

Piața de asigurare locală este marcată de probleme, atât ale companiilor de asigurări, cât și de probleme pe care acestea le au cu service-urile. Poate este și unul din motivele pentru care Sixt New Kopel a ales să își asigure mașinile la o companie externă.

„Folosim o companie externă de asigurari pentru flotă, atât RCA cât și CASCO”, ne-a mai declarat CEO New Kopel Group.

Se închiriază mașina, nu și șoferul

Serviciile unui șofer sunt de nișă și puține sunt companiile care sunt dispuse să externalizeze și soferul, fenomen valabil nu numai în România, ci și în restul Europei, susține Hezi Shayb.

New Kopel înregistra în 2014, pe zona de leasing operațional, peste 450 de contracte și o creștere de 23% în 2015. Printre clienții New Kopel Group, pe segmental  operațional, sunt companii domeniile farma, FMCG, constructii, dezvoltare, auto sau IT.