Goana după chilipiruri: Vânzări online de peste 150 de milioane de euro la Black Friday
- Dana Lascu
- 20 noiembrie 2017, 00:00
Milioanele de produse scoase la vânzare la preț redus au atras românii care au cheltuit cu nemiluita. Dacă în anii precedenți cumpărătorii se înghesuiau în magazine, anul acesta majoritatea comenzilor au fost făcute online, multe direct de pe telefoanele mobile
Teoretic, Vinerea Nea gră (Black Friday) a început vineri dimineață, la ora 7.00, și s-a încheiat la miezul nopții, în aceeași zi. Practic, însă, multe magazine și-au prelungit sesiunea de reduceri și în weekend, ba unii vând și astăzi, dat fiind succesul evenimentului. Anul acesta va fi unul al recordurilor, după cum arată cifrele parțiale date publicității. Până acum știm că doar în online au fost făcute cumpărături de circa 150 de milioane de euro, la care se vor adăuga, probabil, încă o sută din vânzările din magazine, spun experții.
Și mașini cumpărate
Spre exemplu, în sistemul PayU România (de plată online), în 24 de ore, s-au înregistrat peste 165.000 de tranzacții, în valoare de peste 115 milioane lei, cam 695 de lei de persoană. Din totalul tranzacțiilor, 35% au fost plătite cu cardul, în rate. Pe locul 1 din Top 3 cele mai scumpe tranzacții prin PayU este de un român care și-a cumpărat o mașină, achitând cu cardul 37.400 de lei. Locurile 2 și 3 sunt ocupate de români care au achiziționat bijuterii în valoare de 36.372 de lei, respectiv 35.391 de lei. Însă, din totalul cumpărăturilor, cele mai multe au fost pentru produse IT&C (90%), urmate de cele de Fashion (7% haine, încălțăminte și accesorii) și eTail (3%, home&deco, cosmetice, produse alimentare, vinuri, jucării, etc.).
Record de vânzări
Cele mai multe vânzări leau avut retailerii cu gamă largă de produse. Dintre ei, caimacul îl ia eMAG, care a pus la bătaie peste 2 milioane de produse, și care are un Black Friday de record. Doar în primele zece ore, vineri, vânduse peste 843.000 de produse, care însumau 270 de milioane de lei, aproape cât a vândut anul trecut în total la Vinerea Neagră (301 milioane de lei). Practic, în medie, au fost comandate 24 de produse pe secundă (150 în „secunda de aur”), în primele 10 ore. „Peste 67% din traficul zilei de Black Friday a venit de pe mobil și asta arată că «mobile shoppingul» este cel mai simplu mod de a comanda un produs sau un serviciu,” a declarat Tudor Manea, director general al eMag.
Cea mai mare comandă facută vreodată online la eMAG a fost un Range Rover Sport 3.0 de 85.999 euro. Valoarea medie achitată de un cumpărător a fost de 970 de lei.
Brandurile de lux, la mare căutare
La capitolul haine, încălțăminte și accesorii, românii par să prefere brandurile celebre. Spre exemplu, pe Fashion Days, care pregătise un milion de produse de îmbrăcăminte, încălțăminte, cosmetică și accesorii, clienții au cumpărat produse în valoare de 20,5 milioane de lei (peste 4,3 milioane euro) doar în primele nouă ore din Vinerea Neagră, cu 47% mai mult decât în 2016.
Din cele 200.000 de produse comandate în acest interval, 70% din achiziții au fost făcute de pe mobil. Cea mai mare comandă a valorat 14.500 de lei, și a fost vorba de un client din Oradea care a cumpărat 30 de produse. Cele mai cumpărate branduri de lux au fost Valentino, Prada și Dolce & Gabbana. Comanda cu cel mai mare număr de produse a venit din București: 55 de articole. Cele mai scumpe produse au fost două genți de la Prada, una de 7.590 de lei, cealaltă de 6.690 de lei. Cel mai ieftin produs a fost un fard de pleoape de 5 lei.
Cele mai vândute produse în 10 ore la eMag
● Pentru casă și îngrijirea casei: 120.000 de bucăți; ● Electrocasnice mici (mixere, blendere, aparate de gătit și altele): 64.000; ● Televizoare: peste 33.000; ● Telefoane: peste 30.000; ● Fashion: peste 30.000; ● Anvelope: peste 28.000; ● Jucării: peste 33.000.
Psihiatru: „O strategie de marketing, peste care se pot adăuga manifestări patologice!”
Conf. univ. dr. Anamaria Ciubara (foto), medic primar psihiatru, spune că totul e o strategie de vânzări atent gândită, care profită de slăbiciunile umane și de perioada de dinaintea sărbătorilor. „Aceste reduceri reprezintă în principal o strategie de marketing. În economia de tip capitalist, primordială este obținerea de profituri. (...) La ora actuală, societatea la nivel mondial este educată și orientată spre consum. Cumpărătorul este tentat prin tot felul de metode să cumpere, indiferent dacă are sau nu nevoie imediată de un anumit produs. Este vorba de niște mecanisme macroeconomice care susțin până la urmă economia mondială. Firește, peste aceste mecanisme se pot adăuga și niște manifestări patologice, manifestări care există oricum și în afara perioadelor de reduceri. Peste toate acestea se poate adăugă și starea euforică din preajma sărbătorilor care să contribuie la investiția în cumpărături (justificată sau nu) sau uneori exacerbarea simptomatologiei shopping-ului compulsiv”, arată psihiatrul.
Top articole vândute la Fashion Days
● Pulovere de femei, peste 18.000 de bucăți; ● Geci, peste 12.000; ● Pantofi sport de bărbați, peste 8.000; ● Cizme și ghete de femei, peste 8.000; ● Ceasuri, peste 7.000; ● Rochii, peste 6.000; ● Genți, peste 3.500.