EXCLUSIV Căpușa de la CFR Călători. DIRECTORUL Gavriș conducea compania de stat și era patron la societatea privată

EXCLUSIV Căpușa de la CFR Călători. DIRECTORUL Gavriș conducea compania de stat și era patron la societatea privată

Directorul Direcției de Tracțiune din CFR Călători Teodor Gavriș (foto) avea o firmă prin care căpușa compania de stat. Gavriș este arestat la domiciliu, după ce Tribunalul Cluj a decis acest lucru.

Ancheta efectuată de DNA Cluj în cazul mafiei de la CFR Călători a scos la iveală faptul că directorul de la Tracțiune, Teodor Gavriș făcea o căruță de bani de pe urma relației dintre compania de stat unde era angajat în funcție de conducere și societățile care reparau materialul rulant al CFR Călători.

Gavriș coordona și activitatea firmei Tevpag SRL, societate care cumpăra piese de schimb pentru raparația unor locomotive și automotoare, piese pe care ulterior erau vândute societăților care efectuau reparațiile mijloacelor de tracțiune feroviară aparținând CFR Călători. În acte, firma Tevpag SRL era patronată de mama lui Gavriș, Ileana Gavriș.

Directorul CFR a fost arestat la domiciliu în același dosar în care omul de afaceri Călin Mitică, proprietar al Fabricii 16 Februarie din Cluj Napoca și a firmei de transport feroviar de marfă Transferoviar Grup, este acuzat de fapte de corupție. În dosar, procurorii DNA susțin că omul de afaceri Călin Mitică ar fi dispus plata unei sume de aproximativ 500.000 de lei, în contul firmei Tevpag SRL, sub forma unei mite disimulate, pentru ca directorul CFR Călători să își îndeplinească cu rea credință atribuțiile de serviciu.

Ne puteți urmări și pe Google News

Societatea este a mea

EvZ vă prezintă în exclusivitate declarația dată de Teodor Gavriș în fața judecătorului de la Tribunalul Cluj. În această declarație este descris mecanismul prin care Gavriș căpușa CFR Călători. ”Tevpag” SRL este societatea mea, cu sediul la domiciliul meu, colaboarea cu Remarul vizând aprovizionarea cu piese a societății, pentru R8, pentru omologarea acestui serviciu de reparații.  Piesele inițiale au fost comandate, achitate în avans și livrate, sumele achitate adunate reprezentând avansul în tranșele în care se face vorbire în dosar. Piesele au fost livrate integral către Remarul, au fost montate iar la omologare am trimis o echipă de specialiști, care au constatat că nu au fost respectate specificațiile tehnice și drept urmare nu s-a acordat omologarea. În a doua etapă a relației dintre cele două societăți, la solicitarea lui Bărăbăcuț (n.n. directorul 16 Februarie din Cluj Napoca, arestat în dosar) de a relua procedura de omologare al serviciului R8, ne-a cerut piese diferit, de cele livrate anterior, ceea ce am acceptat”, a declarat directorul arestat al CFR Călători.

CJ alte cuvinte, CFR Călători a vrut să repare mai multe automotoare drept pentru care a trimis câte unul, trei în total, la fiecare fabrică de reparații material rulant din România. Ulterior, după ce aceste automotoare erau reparate urma ca societatea în cauză să primească sau nu omologarea. Pentru reparația acestor automotoare era nevoie de piese care erau cumpărate de firma lui Gavriș de la  societatea Siemens din Germania sau de la Deutche Bahn, care vindea piese de la trenurile scoase din uz. Cel care punea semnătura finală pentru omologarea acestor reparații era tot directorul CFR Călători Teodor Gavriș.

În continuarea declarației date la Tribunalul Cluj, Gavriș susține că Remarul 16 Februarie urma să plătească piesele în două tranșe. ”Plata avansului să se facă în două tranșe, a doua fiind de 81.000 de lei, eu comunicându-le faptul că în termen de cinci luni vor primi piesele, în acest context regăsindu-se afirmația din interceptări, de a „verifica dacă au intrat banii”. Nu știu Remarul a obținut omologarea și mi-au transmis că nu mai au nevoie de piese, urmând să aibă loc restituirea sumelor de bani achitate, care existau în cont. Mneționez că nu am acționat niciodată în detrimentul CFR Călători SA”, a mai spus Gavriș.

La R7 directorul Gavriș a făcea prețurile la licitații

Procurorii DNA susțin că Gavriș a primit prim intermediul firmei Tevpag SRL mită, pentru a favoriza firma omului de afaceri Călin Mitică la licitația pentru reparația automotoarelor R7 și R8. Cel care a întocmit caietele de sarcini la licitația catalogată R7 a fost nimeni altul decît directorul Teodor Gavriș. ”În calitate de șef serviciu automotoare am întocmit caietele de sarcini pentru R7 și R8, care au stat la baza procedurii de achiziție. Societățile interesate la participarea la R7, pentru obținerea atestatului societățile trebuiau să depună la solicitarea potențialului beneficiar, fiind necesar avizul CFR Călători. Trei societăți au depus solicitare: Remarul Cluj, Reloc Craiova și Faur Service București, iar la prima vedere doar ultima societate putea efectua aceste reparații, celelalte neavând acces la documentele originale ale constructorului. După depunerea solicitărilor am cerut completări și în calitate de șef de serviciu, am participat la comisia de evaluarea a ofertelor, procedura fiind licitație deschisă. Remarul 16 Februarie a avansat prețul cel mai mic, acesta fiind criteriul de atribuire, a avut loc evaluarea ofertelor tehnice a căror analiză am efectuat-o eu în principal, constantând că documentanțiile tenhnice ale celor trei societăți sunt incomplete ... motiv pentru care am propus anularea, propunere acceptatată, fiind emsă Decizia de anulare a procedurii de achiziție”, mai spune Gavriș în declarația lui.

După anularea licitației fapt consemnat în documentele CFR Călători, Remarul 16 Februarie a contestat la CNSC unde a câștigat iar ulterior, în luna iulie 2014, Curtea de Apel București a decis obligarea companiei de transport să încheie contractul cu firma omului de afaceri Călin Mitică. ”Licitația avea preț de pornire de 220 milioane de lei iar noi am oferit 100 de milione de lei. Unde este neregula. Noi i-am făcut acestui Gavriș plângere penală înregistrată la DNA Cluj, la care nu am primit niciun răspuns”, a declarat omul de afaceri Călin Mitică.