Directoarea CFR Ştefănescu Estrella şi milionarul Ganea Iorgu, prezentaţi la Tribunalul Bucureşti cu propunere de arestare preventivă

Directoarea CFR Ştefănescu Estrella şi milionarul Ganea Iorgu, prezentaţi la Tribunalul Bucureşti cu propunere de arestare preventivă

Ştefănescu Estrella, şef serviciu Urmărire Transporturi în cadrul CNCF CFR SA, şi omul de afaceri Ganea Iorgu, reprezentant al SC Regiotrans, vor fi prezentaţi la Tribunalul Bucureşti cu propunere de arestare preventivă pentru 30 de zile, informează DNA.

Procurorii DNA au dispus reţinerea celor doi: Estrella Ştefănescu - pentru acordarea de subvenţii cu încălcarea legii sau neurmărirea conform legii a respectării destinaţiei subvenţiilor; permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul, luare de mită în formă continuată; Iorgu Ganea - pentru dare de mită, folosirea în mod direct şi indirect de informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru sine sau pentru altul; utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate, potrivit Agerpres.

În dosar se efectuează acte de urmărire penală şi faţă de: SC Regiotrans SRL Braşov, pentru utilizarea subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate; Florin Hădărean, director Regiotrans SRL, şi Gheorghe-Valentin Ciapraz, ambii pentru complicitate la dare de mită; Claudiu-Octavian Dumitrescu, director al Direcţiei Feroviare din cadrul Direcţiei Generale Transport şi Infrastructură - Ministerul Transporturilor, pentru luare de mită şi trafic de influenţă; Nicolau Costache, director general al Regionalei Căi Ferate Braşov, pentru permiterea accesului unor persoane neautorizate la informaţii care nu sunt destinate publicităţii în scopul obţinerii unor foloase pentru altul şi luare de mită.

Cine este Regiotrans

Ne puteți urmări și pe Google News

SC Regiotrans SRL este o societate privată care desfăşoară activităţi sociale de transport călători şi beneficiază de subvenţii de la bugetul statului în baza mai multor acte normative, pentru acoperirea diferenţei dintre tarifele stabilite pentru transportul feroviar de călători şi costurile reale de transport.

"Deşi operatorul naţional SNTFC CFR Călători a renunţat la majoritatea traseelor de pe liniile neinteroperabile sub motivaţia nerentabilităţii, acestea au fost preluate imediat de SC Regiotrans SRL, care a procedat la dublarea sau chiar triplarea curselor efectuate pe o trasă (cu acceptul decizionalilor guvernamentali menţionaţi şi sub pretextul necesităţii creşterii numărului de curse - perechi de trenuri - folosind argumente de ordin 'social', deşi traficul de călători este redus) exclusiv pentru a obţine un cuantum al subvenţiei cât mai ridicat (acordat pe sistemul lei/tren/km), chiar dacă garniturile introduse circulă în 80% din situaţii cu o acoperire a capacităţii de transport de numai 5-10%", se arată în comunicatul DNA.

DNA precizează că Estrella Ştefănescu a acţionat, în mod neîntrerupt, pentru favorizarea intereselor a doi oameni de afaceri, Iorgu Ganea şi o altă persoană, contra unor foloase necuvenite, aspectele de fapt constând în: facilitarea preluării de către aceştia unui număr cât mai mare de trasee de la CFR Călători şi permiterea accesului la informaţii de natură economică din cadrul societăţii de stat, nedestinate publicităţii, privind limitele financiare agreate de administratorii feroviari naţionali; acordarea de consultanţă în procesul de constituire/depunere a documentaţiilor pentru obţinerea de contracte de transport feroviar social în parteneriat cu statul român, cu subvenţie supraevaluată în detrimentul CNCF CFR SA; protejarea intereselor economice ale celor doi oameni de afaceri, în sensul tolerării practicilor acestora de a introduce şi menţine în circulaţie un număr nejustificat de trenuri şi trase în scopul exclusiv de a obţine subvenţii suplimentare.

Acuzațiile DNA

Procurorii susţin că, în schimbul sprijinului acordat Regiotrans şi altei societăţi, Ştefănescu Estrella a fost recompensată material primind diferite foloase necuvenite.

"În 18 august, respectiv în perioada 26 aprilie - 6 mai şi 22 - 25 noiembrie 2011 (imediat după câştigarea secţiilor neinteroperabile de pe raza RCF Timişoara de către una din societăţile private favorizate), la solicitarea lui Ştefănescu, Florin Hădărean s-a ocupat de efectuarea reviziei la autoturismul proprietate personală a funcţionarului, marca Audi. La 31 august, Ştefănescu i-a solicitat lui Hădărean să-i alimenteze cardul de combustibil pus la dispoziţie de Regiotrans pentru a plăti carburantul necesar parcurgerii unei distanţe de 2.000 km pe traseul Braşov-Bicaz-Iaşi-Târgu Mureş-Cluj-Transalpina (...). În aceeaşi perioadă, Ştefănescu a beneficiat împreună cu fiica sa de cazare gratuită la o pensiune deţinută de Ganea în Poiana Braşov şi, de asemenea, a solicitat şi a obţinut decontarea sejurului turistic în staţiunea Gura Humorului, judeţul Suceava, în perioada 31 august - 10 septembrie 2011", se spune în document.

Anchetatorii au constatat că, pentru a o recompensa disimulat pe aceasta, Ganea şi alt om de afaceri au angajat formal două persoane din familia acesteia, pe perioada de vară, în calitate de controlori bilete pe ruta Bucureşti-Constanţa, trasă efectuată de Regiotrans, şi, deşi au fost retraşi după două zile, societatea a efectuat plata pentru întreaga perioadă. La 4 iulie, Estrella Ştefănescu a primit şi un telefon mobil de la aceeaşi firmă.

Șpaga: anvelope și bicicleta

La 5 noiembrie 2011, arată DNA, ea a solicitat printr-un interpus al oamenilor de afaceri furnizarea cu titlu gratuit a unui set de anvelope de vară, în valoare de cca. 1.600 de lei, pentru autoturismul său. La aceeaşi dată, aceasta a solicitat şi o bicicletă pentru uz personal, sugerând ca aceasta să fie considerată un "cadou" de Crăciun, indicând explicit modelul.

"La începutul lunii mai 2010, Ştefănescu a primit de la unul din oamenii de afaceri o sumă de bani pentru a participa la o nuntă în familie. În perioada 8-13 iunie 2010, ea a solicitat şi primit de la cei doi oameni de afaceri un laptop performant şi un telefon mobil cu abonament înregistrat pe firmele celor doi. Obiectele au fost achiziţionate de Hădărean conform parametrilor tehnici indicaţi explicit de Ştefănescu. (...) Ştefănescu le-a permis celor doi oameni de afaceri să scoată din circulaţie câte trenuri doresc. Simultan, aceasta a acţionat pentru eliminarea de pe trei trasee din nordul Moldovei a unui alt operator privat, competitor al celor doi oameni de afaceri favorizaţi", mai menţionează DNA.

Referitor la Nicolau Costache, procurorii susţin că, în perioada august 2010 - februarie 2011, a primit în trei rânduri de la reprezentanţii unor firme o sumă de bani cu scopul favorizării societăţilor la procedura de achiziţii publice a unor lucrări la calea ferată, pe raza RCF Braşov.

 

Date confidențiale

 

În acelaşi sens, DNA precizează că acesta i-a promis unui om de afaceri să-şi exercite influenţa pe lângă alţi colegi, respectiv clienţi ai RCF Braşov şi ulterior a şi intervenit, cu scopul de a-i facilita încheierea de noi contracte, inclusiv prin subcontractare.

"În contextul organizării de către CFR şi Ministerului Transporturilor, începând cu 10 martie 2011, a procedurilor de licitare a lucrărilor destinate transformării / reabilitării unor gări feroviare, Nicolau Costache s-a implicat nemijlocit în acţiuni care au ca obiect favorizarea anumitor firme pentru ca acestea să obţină contracte de lucrări direct şi prin subcontractare ulterioară. La 5 iulie 2010, Costache i-a comunicat informaţii privilegiate unui om de afaceri pentru ca acesta să obţină contractul de 'achiziţii echipamente de lucru', pe care CNCFR l-a scos la licitaţie; în acelaşi sens, a intervenit la Direcţia Comercială a CFR pentru a prelungi termenul limită referitor la licitaţie, astfel încât societatea privată să facă rost de obiectele în cauză", menţionează DNA.

Anchetatorii au mai reţinut că, din funcţia deţinută, Costache a iniţiat demersuri pentru ca să fie înfiinţată disimulat (posibil pe numele unui terţ) o societate având ca obiect de activitate 'lucrări de construcţii, montaj, reparaţii infrastructură feroviară', spre care să dirijeze ulterior, în mod ilegal, contractele ce urmau a fi licitate de RCF Braşov şi/sau de CFR.

  • "În acest sens, Costache intenţiona să valorifice în interes personal datele şi informaţiile pe care le deţine din interiorul companiei. În acelaşi context, Costache a promis acestora că, în perioada următoare, CFR va scoate la licitaţie un contract de achiziţie pentru bariere automate de cale ferată, pe care îl poate dirija preferenţial către o asociere nou înfiinţată", mai spun procurorii.

În cazul lui Claudiu Dumitrescu, DNA a reţinut că, în 2 ianuarie 2013, a primit 20.000 euro de la Iorgu Ganea, în schimbul căreia a promis sprijin atât în legătură cu exercitarea propriilor atribuţii de serviciu din cadrul Direcţiei feroviare - DGTI, cât şi că va interveni pe lângă alţi funcţionari atât din subordinea sa, cât şi ierarhic superiori pentru promovarea intereselor financiare ale firmelor deţinute de omul de afaceri, cu predilecţie a Regiotrans.

În acest sens, Dumitrescu a promis că va depune toate diligenţele pentru ca (pe fondul restricţiilor bugetare): să nu fie redus prea mult cuantumul subvenţiei alocate de Ministerul Transporturilor pentru pachetul social de transport feroviar de călători aferent anului 2013; să se păstreze criteriul actual de acordare a subvenţiilor în cauză (indicator tren/km), care este unul păgubos pentru bugetul de stat, şi să blocheze intenţia ministrului de Finanţe de a introduce ca şi criteriu obligatoriu "numărul minim de călători transportaţi; să le furnizeze informaţii privilegiate din cadrul DGTI privind ceilalţi concurenţi; să efectueze intervenţii pe lângă diferiţi funcţionari pentru urgentarea circuitului documentelor de resort şi obţinerea avizelor de legalitate aferente obiectului de activitate al Regiotrans.

"Pe de altă parte, Dumitrescu urma să furnizeze pe e-mail lui Ganea şi unui alt om de afaceri variantele de contract aflate în dezbatere la Ministerul Transporturilor, pentru ca informaţiile astfel obţinute să fie utilizate de către aceştia în cadrul discuţiilor purtate la nivelul ministerului de resort, dar şi pentru a crea avantaje în concurenţa cu ceilalţi operatori feroviari", menţionează sursa citată.