Decizia ȘOCANTĂ în cazul fetiței de 4 ani moartă la Spitalul din Huși
- Iulia Marin
- 23 octombrie 2014, 12:07
Echipa de control a Ministerului Sănătăţii a finalizat verificarea respectării procedurilor medicale şi a condiţiilor igienico-sanitare, dar si modul în care a fost gestionat cazul fetiţei de 4 ani care a primit asistenţă medicală la compartimentul de pediatrie a Spitalului Municipal Husi, conform legislaţiei.
Conform documentului, comisia de control a constat că:
1. Atât Serviciul Judeţean Ambulanţă Vaslui cât şi Spitalul Municipal Huşi au încălcat prevederile Ordinului MS nr. 1706/2007 privind conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor, în gestionarea cazului pacientei Bedregeanu Maria Alexandra.
2. Serviciul Judeţean de Ambulanţă Vaslui şi Spitalul Municipal Huşi au instituit o înţelegere tacită privind preluarea cazurilor de urgenţă pediatrică direct în Compartimentul de Pediatrie a spitalului cu excepţia politraumelor sau stopurilor cardiorespiratorii.
3. Medicul pediatru, deşi a considerat cazul ca fiind de maximă urgenţă, nu a solicitat colaborarea în timp util cu nici un alt medic aflat în gardă la momentul respectiv.
4. Nu s-au respectat protocoalele de diagnostic şi tratament, epiglotita nefiind cuprinsă în protocoalele de diagnostic din compartimentul de pediatrie ci în cele de pe C.P.U.
5. Deşi în procedura de administrare intra-venoasă a antibioticului era recomandată testarea sensibilităţii la acesta, asistenta nu a luat în considerare acest aspect invocând faptul că testarea nu i-a fost indicată de către medicul pediatru.
6. Conducerea spitalului a acceptat disfuncţionalitatea din circuitul urgenţelor pediatrice, neimplicându-se în rezolvarea conflictelor dintre medici şi nici în activitatea de implementare a prevederilor Ord 1706/2007.
7. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare al spitalului aprobat de comitetul director nu este actualizat, în structura funcţională a spitalului nefiind inclus şi Compartimentul de Primiri Urgenţe, respectiv atribuţiile medicului şef CPU şi a medicilor specialişti în medicina de urgenţă.
8. Fişele de post nu sunt actualizate în conformitate cu noua structură organizatorică a spitalului care include Compartimentul de Primiri Urgenţe. Astfel personalul medical continuă să aibă prin fişa postului atribuţii în gestionarea cazurilor de urgenţă specifice activităţilor medicale desfăşurate în camerele de gardă. Odată cu înfiinţarea CPU, camerele de gardă care asigurau urgenţele medicale trebuiau desfiinţate potrivit Ordinului 1706/2007 art. 18 “În spitalele unde funcţionează UPU sau CPU nu mai funcţionează sisteme paralele de primiri urgenţe sub forma unor camere de gardă sau sub oricare altă formă decât în cazurile specifice prevăzute în prezentul ordin.”
Ca urmare, au fost încălcate prevederile Ordinului MS nr.1706/2007privind conducerea şi organizarea unităţilor şi compartimentelor de primire a urgenţelor ( art. 18, 20, 49, 64, 76, 95), protocoalele de tratament în urgenţă, protocoalele de administrare a medicamentelor pentru administrarea antibioticelor, precum şi Regulamentul de organizare şi funcţionare intern a spitalului.
Avănd în vedere acestea, au fost aplicate urmatoarele sanctiuni:
1.S-a aplicat amendă contravenţională pentru Serviciul Judeţean de Ambulanţă Vaslui, în cuantum de 20.000 lei, conform art. 23 lit. a din HG 857/2011 „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei pentru persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 10.000 lei la 20.000 lei pentru persoanele juridice următoarele fapte:a) nerespectarea obligaţiilor impuse de reglementările legale în vigoare privind activitatea echipajelor de prim ajutor calificat;...”
2. S-a aplicat amendă contravenţională pentru Spitalul Municipal Huşi, în cuantum de 25.000 lei, conform art. 25 (2) lit.a din HG 857/2011 „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele juridice:a) nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind procedura de preluare şi internare a cazurilor de urgenţă;..”.
3. S-a aplicat amendă contravenţională pentru dr. Bianu Paraschiv Floreta, medic pediatru- şef compartiment Pediatrie, în cuantum de 2.000 lei, conform art. 25 (2) lit.a din HG 857/2011 „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 2.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 10.000 lei la 25.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele juridice:a) nerespectarea dispoziţiilor legale în vigoare privind procedura de preluare şi internare a cazurilor de urgenţă;..”.
4.S-a aplicat amendă contravenţională pentru dr. Ababei Gabriela, medic şef CPU, în cuantum de 1.500 lei, conform art. 22 (2) lit. d din HG 857/2011 „ (2) Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.500 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele fizice, respectiv cu amendă de la 10.000 lei la 15.000 lei în cazul faptelor săvârşite de persoanele juridice:... d) neinformarea în scris a conducerii spitalului de către medicul şef al UPU sau CPU privind imposibilitatea efectuării examinărilor minime obligatorii, conform reglementărilor legale în vigoare;...”.
5. S-au aplicat amenzi contravenţionalepentru responsabil bloc alimentar şi responsabil spălătorie, în cuantum de 500 lei, pentru fiecare responsabil Conform art. 32 din HG 857/2011 „Constituie contravenţii şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice,...... următoarele fapte:..... k) nerespectarea precauţiunilor universale şi a protocoalelor de lucru de către personalul medical şi auxiliar”,
6. S-a aplicat o amendă contravenţională directorului medical Dr. Wassouf Emad, în cuantum de 1000 lei, conform art. 5 din HG 857/2011 „Constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 500 lei la 1.000 lei pentru persoanele fizice, ........ angajarea şi/sau menţinerea în unităţile care desfăşoară activitate de producţie şi de comercializare a produselor alimentare, de alimentaţie publică şi colectivă, servicii şi producţie de apă potabilă, precum şi servicii de întreţinere corporală a personalului fără certificatul de instruire profesională privind însuşirea noţiunilor fundamentale de igienă, conform reglementărilor legale în vigoare.”
Raportul de control a fost prezentat astăzi ministrului Sănătăţii, Nicolae BĂNICIOIU care l-a aprobat.
Din dispoziţia ministrului Sănătăţii, documentul urmează să fie transmis Colegiului Medicilor Vaslui pentru analiza cazului din punct de vedere profesional.
Raportul va fi direcţionat şi către Consiliul Local Huşi, Primăria Municipiului Huși, Spitalul Muncipal Huşi, Comisia de Pediatrie şi Neonatologie din cadrul Ministerului Sănătății, Parchetul de pe lângă Tribunalul Vaslui pentru implementare sau verificări suplimentare, în conformitate cu prevederile legale.