Editura Evenimentul si Capital

Cea mai sănătoasă formulă este cea în care cititorul plăteşte şi numai interesul lui face politica editorială

Mălin Bot
Autor: | | 37 Comentarii | 4529 Vizualizari

EVZ Premium, ediția de internet cu conținut plătit a „Evenimentului zilei”, s-a născut din nevoia de a încerca să oferim un produs diferit pentru cititorii din mediul electronic care constant, de ani de zile, ne-au cerut în mesajele lor un site mai curat, cu subiecte mai bune şi texte de calitate.

Proiectul acesta este însă mai mult decât un simplu produs care oferă nişte texte „în plus”, pe lângă tot conţinutul gratuit  pe care l-am oferit până acum într-o formulă ce atrage un număr mare de cititori, dar nemulţumeşte pe cei cu pretenţii. Este şi o întoarcere simbolică la cea mai sănătoasă reţetă pentru democraţie şi jurnalism, cea în care publicul are un cuvânt decisiv de spus, pentru că este cel care plăteşte abonamentul.

Reţeta după care funcţionează cele mai mari site-uri de ştiri este una fundamental gresită.

Din start lucrurile au pornit gresit, în momentul în care managerii „luminaţi” ai marilor redacţii au decis abordarea pentru ediţiile online, atunci când Internetul s-a dezvoltat și în România. În goana după cifre cât mai mari şi nimic altceva, au decis să ofere gratuit, la miezul nopţii, tot conţinutul pentru care dimineaţa cereau bani la tarabă, pe hârtie.

Atunci s-a format cercul vicios care produce modul de funcţionare al marilor site-uri de ştiri şi formula ce nemulţumeşte unii cititori, dar în acelaşi timp produce, lună după lună, audienţe tot mai mari.

Cititorii de pe hârtie au renunţat încet să mai plătească, la chioşc, dimineaţa, preferând să citească gratis seara același conținut, pe calculator.

Aşa s-a ajuns ca principala sursă de finanţare să rămână publicitatea plătită „la afişare”. În fiecare zi marile site-uri se dau peste cap să producă cât mai multe „afişări” pentru a livra cifrele cerute în campaniile de publicitate şi asta generează de multe ori aberaţii regretabile.

Este o competiţie aproape identică cu cea pe care o dau televiziunile generaliste în goana după audienţă. O competiţie în care divertismentul joacă rolul principal şi informaţia trece în plan secund pentru un motiv banal de simplu: divertismentul produce mai multă audienţă.

Culmea este că, în ciuda tuturor analizelor comentatorilor pretenţioşi care desconsideră divertismentul, formula aceasta creşte audienţele mai mult ca orice altceva. Nevoia de divertisment pare, din cifrele care reflentă audienţa titlurilor în timp real, mult mai mare decât nevoia de informare.

Coordonatorii marilor site-uri au la dispoziţie instrumente care indică interesul publicului pentru un titlu sau altul, la milimetru, în timp real. Noi știm totul despre piață și despre metodele cu care se fac audiențele zilei.

Din momentul în care un articol a fost publicat, vezi în fiecare secundă câţi oameni îl citesc. În nouă cazuri din 10, divertismentul este cel care primează. Culmea este că el determină audienţele, chiar şi pentru site-uri aparent foarte serioase.

Dacă v-aş spune numele unui site cu foarte mari pretenţii, în care cele mai citite titluri sunt „bancul zilei”, aţi rămâne mască. Nu o fac, pentru că acest editorial este despre cititorii EVZ şi produsul nostru Premium, dar şi despre contextul în care suntem nevoiţi să funcţionăm. Nu este o răfuială cu nimeni, încearcă doar să explice onest un fenomen

EVZ tratează corect fenomenul față de cititorii săi și nu ascunde subiectele de divertisment.

Le-am plasat în secţiunea specială „Panorama” şi le oferim publicului nostru alături de subiectele care au mai multă legătură cu jurnalismul şi nu ţin deloc de divertisment. Titlurile cele mai citite sunt afișate în rubrica ”Top articole” care reflectă interesul de moment al publicului pentru un anumit tip de conținut.

Pentru articolele de divertisment am decis să plasăm un marcaj suplimentar, după ce unii colegi de la bloguri de media le-au confundat cu conţinutul informativ, chiar dacă sunt secţiuni total separate din evz.ro si le-au prezentat ca fiind ”știri”, deși e evident că sunt cu totul altceva. E greu de înțeles cum ar putea cineva care se pretinde specialist în media să confunde o scenă din ”Garsoniera lui Măruță” cu o bucată din ”România, te iubesc!”, dar cu asta ne-am confruntat.

Fac această comparație pentru că explică elocvent ce înseamnă, de fapt un site generalist. Are și Măruță și reportaje serioase, fiecare conținut cu publicul lui.

Eu vă asigur că niciunui redactor din echipa EVZ online nu-i face nicio plăcere specială să alimenteze cu titluri rubrica de divertisment şi mai ales să ducă goana după afişări în zone discutabile.

Însă trebuie să o facă zilnic, cu misiunea de a obţine audienţele de care EVZ are nevoie pentru a încasa publicitatea care să permită şi plata salariilor colegilor ce vă oferă conţinut de calitate. E un rău necesar de care nu putem scăpa acum pentru că pur și simplu așa funcționează acum piața.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: Opinii EVZ

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate