Cadre istorice din trenul regal, care transportă sicriul Regelui Mihai la Curtea de Argeș. Imagini de colecție

Cadre istorice din trenul regal, care transportă sicriul Regelui Mihai la Curtea de Argeș. Imagini de colecție

Flori, lacrimi și mesaje impresionante la funeraliile Regelui Mihai. România și-a plâns, cu adevărat, astăzi Regele. O zi cât o istorie și un drum fără întoarcere al Regelui Mihai, dar care a deschis, după ani și ani, tot ceea ce a însemnat el pentru poporul român. Din Gara Regală Băneasa, acolo unde a ajuns în aceste momente cortegiul funerar, trupul Regelui Mihai va ajunge la Curtea de Argeș, acolo unde Majestatea sa va fi înmormântat. Trenul Regal va fi cel care îl va duce pe Regele Mihai, sâmbăta aceasta, pe ultimul drum spre Curtea de Argeș, unde își va dormi somnul de veci.

Trenul Regal, garnitura comandată de Regele Ferdinand I în 1926, dar nefolosită niciodată de acesta, a fost martorul unei importante părți din istoria României. Într-o eră în care calea ferată era echivalentul autostrăzilor de acum, Trenul Regal era echivalentul Airforce One, pentru că era destinată șefului statului.

 

Povestea Trenului Regal a început în 1926, când Regele Ferdinand a comandat Uzinelor mecanice din Milano un tren cu compartimentare specială, pentru ca Majestățile Sale Regele Ferdinand și Regina Maria să poată realiza vizite de stat în țările vecine, dar și să viziteze comunitățile de români. Însă Regele Ferdinand nu a mai apucat să se bucure de călătoriile cu acest tren, pentru că el a intrat în serviciul Casei Regale la un an după moartea lui Ferdinand.

În primii 10 ani de folosință a Trenului Regal, acesta i-a purtat pe Regina Maria, Regele Mihai, Regina Mamă Elena şi Regele Carol al II-lea. Regele Mihai, alături de Regina Elena, a călătorit mult cu Trenul Regal în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, de exemplu în timpul vizitelor la Hitler.

Trenul este compus din cinci vagoane: sufrageria, în care au avut loc numeroase dineuri, la care au participat șefi de stat, vagonul Regelui și vagonul Reginei, care sunt două dormitoare, vagonul Invitaţilor şi vagonul Casei MS Regelui, adică a personalului. Trenul dispunea de o bucătărie proprie, iar încălzirea fiecărui vagon se făcea cu câte o sobă cu lemne, potrivit rfi.ro

După abdicare, trenul a fost folosit, o vreme, atât de Gheorghe Gheorghiu-Dej, cât și de Nicolae Ceaușescu. A fost lăsat, apoi, în paragină. De abia la sfârșitul anilor 1990 Trenul Regal a fost restaurat, iar o parte din lucrări au fost făcute la Uzina 16 Februarie din Cluj. Trenul Regal este folosit din nou de Familia Regală a României, din anul 2012, după o pauză de 64 de ani.

Trenul Regal a dus Familia Regală a României spre destinații și ocazii fericite, dar și spre altele, mai puțin fericite. De exemplu, trenul a adus-o pe Regina Elena în ţară în anul 1940, când s-a întors din exil. Tot Trenul Regal este cel care i-a dus pe Regele Mihai și pe Regina-mamă Elena pe drumul exilului, în ianuarie 1948.

Ștefan Dumitrache, istoric: „Gara a fost nu un simplu loc de oprire a trenului. Era un loc de sărbătorit. Erau celebrele baluri ale protipendadei, pentru că vedeţi, era o epocă în care România avea elite.”

 

Ne puteți urmări și pe Google News