BLACK FRIDAY. «Febra cumpărăturilor» tinde să devină un fenomen global

BLACK FRIDAY. «Febra cumpărăturilor» tinde să devină un fenomen global

SĂRBĂTOARE Black Friday sau Vinerea Neagră este un festival al reducerilor care a pornit din Statele Unite şi care se extinde treptat în întreaga lume.

Americanii sărbătoresc Black Friday de la mijlocul anilor ’90, iar de la sfârșitul anilor 2000 ideea a început să fie preluată şi în alte ţări, inclusiv în ţara noastră. La americani, Black Friday marchează startul sezonului de cumpărături de Crăciun. Dacă în ţara noastră Black Friday este un eveniment dominat de jucătorii din online, peste Ocean americanii preferă să sară peste cina de joi (Ziua Recunoştinţei) pentru a sta la coadă în faţa unor magazine precum Walmart, Target, Macy’s, Staples, Toys R Us sau Sears. Aceste magazine publică la începutul lunii catalogul cu reducerile care vor avea loc de Black Friday, iar media acestora este de 50%. Prima ţara care a adoptat sărbătoarea de Black Friday de la americani a fost Canada. Deoarece canadienii vroiau să profite de preţurile mici din magazinele americane, în fiecare an treceau graniţa în număr mare. Începând din anul 2008, datorită parităţii dolarului canadian cu cel american, mai mulţi retaileri din „Ţara Arţarului“ au decis să organizeze Black Friday, încercând astfel să îi descurajeze pe canadieni să îşi facă cumpărăturile la vecini. Ediţia Black Friday din 2013 a fost cea mai mare şi mai profitabilă pentru retailerii canadieni. Înainte de Black Friday, cea mai importantă sărbătoare a reducerilor în Canada era cea denumită „Boxing Day“. Black Friday mai este sărbătorit în Marea Britanie, un rol important în organizarea evenimentului avându-l cei de la Amazon, ASDA şi Apple. În Australia, tot Apple a introdus conceptul de Black Friday, iar în Brazilia, după doi ani cu rezultate modeste, retailarii locali s-au alăturat competitorilor străini şi au obţinut dublarea veniturilor în „Vinerea neagră“. În ţările vorbitoare de limbă germană (Austria, Elveţia, Germania) Black Friday este o iniţiativă a sutelor de magazine online printre care se numără Zalando, Disney Store, Galeria Kaufhof şi Sony. Mexicanii sărbătoresc Black Friday, însă acesta se numeşte Buen Fin, care se traduce în „Weekendul bun“, iar costaricanii, ca şi românii, au tradus termenul englezesc, sărbătoarea reducerilor purtând numele de „Viernes Negro“. Black Friday se mai organizează în ţările din Orientul Mijlociu şi în Rusia, Bulgaria sau Ungaria, în aceste ultime două ţări la iniţiativa eMAG, cel mai mare magazin online din regiune.

Cyber Monday şi Ziua Celibatarilor

O sărbătoare a reducerilor mult mai cunoscută în Europa este Cyber Monday. Originară tot din Statele Unite, aceasta are loc în lunea de după „Ziua Recunoştinței“ şi pentru a beneficia de oferte, trebuie doar să stai acasă şi să navighezi pe internet. De Cyber Monday magazinele online fac discount-uri serioase la produsele IT, electronice, electrocasnice şi nu numai. Vânzările online din SUA au crescut cu 20% de Cyber Monday anul trecut faţă de aceeaşi perioadă a anului 2012, la aproape două miliarde de dolari, marcând un nivel record pentru al patrulea an consecutiv, traficul prin dispozitivele mobile reprezentând 32% din totalul vizitelor pe site-urile de Internet. Cea mai mare zi a comerţului online din punct de vedere al vânzărilor este „Ziua Celibatarilor“ care se organizează în China. Vânzările companiei de comerţ online Alibaba în „Ziua Celibatarilor“ au depăşit nouă miliarde de dolari în 24 de ore, fiind peste cele care au avut loc în SUA în Black Friday (2,9 miliarde dolari în 2013). Volumul vânzărilor procesate prin intermediul aplicaţiei de plăţi Alipay în ziua de 11 noiembrie a trecut de două miliarde de dolari în doar o oră. Sărbătoarea a fost inventată de Alibaba în 2009, pornind de la celebrarea în ultimele două decenii a Sărbătorii Burlacilor. De atunci, vânzările Alibaba în „Ziua Celibatarilor“ au crescut în ritm alert, înregistrând un salt de 5.740% din 2009-2013. „Ziua Celibatarilor“ a atras în acest an cumpărători din peste 220 de ţări şi furnizori din peste 20 de state, iar sărbătoarea ar putea deveni una globală în următorii cinci ani, speră fondatorul Alibaba.