Associated Press: SUA au creat o rețea de socializare pentru a provoca tulburări în Cuba

Associated Press: SUA au creat o rețea de socializare pentru a provoca tulburări în Cuba

Rețeaua ZunZuneo sau "Twitterul cubanez" a fost creată de americani pentru a alimenta nemulțumirile populației cubaneze cu privire la regimul lui Fidel Castro, se arată într-o investigație a agenţiei Associated Press (AP).

Proiectul a durat din 2009 și până în 2012, când au fost epuizate fondurile, și a strâns aproximativ 40.000 de utilizatori, în condițiile în care accesul la Internet în Cuba este limitat. SUA și-au disimulat legăturile cu ZunSuneo, prin intermediul unor firme-paravan și transmiterea mesajelor prin alte țări. Proiectul ar fi fost operat de către Agenţia americană pentru Dezvoltare Internaţională (USAID), o organizaţie federală internaţională pentru dezvoltare care acţionează sub umbrela Departamentului de Stat. Oficialii USAID au precizat, pentru AP, că activitatea sa este "compatibilă cu legislaţia americană" și că s-a limitat la "furnizărea unei asistenţe umanitare de bază, promovării drepturilor omului şi libertăţilor fundamentale şi în ajutarea informaţiei să circule mai liber către poporul cubanez".

Potrivit investigației AP, ZunZuneo, denumirea argotică a unui mesaj postat pe reţeaua colibri cubaneză, ar fi fost conceput să atragă o bază de utilizatori în discuţii, iniţiale, despre subiecte cotidiene ca sportul şi vremea. Oficiali americani au plănuit să introducă ulterior mesaje cu conţinut politic, cu speranţa de a-i stimula pe utilizatorii reţelei, în special pe tineri, să-şi exprime dezacordul faţă de Guvernul lor comunist.

"Nu va exista absolut nicio menţionare a implicării Guvernului Statelor Unite", se arată într-un raport intern din 2010 al Mobile Accord, unul dintre creatorii proiectului, obţinut de către AP. Astfel, au fost înființate firme în Spania şi Insulele Cayman pentru a plăti facturile societăţii şi a direcţiona mesajele departe de servere americane. Un site şi mesaje publicitare false au fost create, de asemenea, pentru a da impresia că este vorba despre o firmă reală, potrivit AP.