Editura Evenimentul si Capital

20 de ani de la cea mai mare catastrofă aviatică din România. Cum a relatat „Evenimentul zilei” prăbușirea avionului de la Balotești

Prima pagină a ziarului, din data de 1 aprilie 1995, a doua zi după tragedie, cu o multitudine de informații
Autor: | | 3 Comentarii | 1493 Vizualizari

Tragicul accident de zilele trecute din Franța, unde o aeronavă Germanwings cu 150 de persoane la bord s-a prăbușit în Alpi, le-a amintit românilor și de cel mai mare incident aviatic de la noi: catastrofa de la Balotești, care s-a întâmplat acum 20 de ani, pe 31 martie 1995. 60 de suflete au pierit atunci, majoritatea belgieni, iar printre victime s-au aflat și zece români.

Pe 31 martie 1995, într-o zi foarte mohorâtă, la ora 9.11, la doar două minute după decolare, zborul TAROM 371 București-Bruxelles s-a prăbușit pe câmp, lângă o cale ferată din apropierea comunei Balotești. Aeronava se afla la o înălțime de 1.200 de metri și se pregătea să execute un viraj către Ploiești. La scurt timp după intrarea în viraj, avionul a dispărut de pe radarul Aeroportului Otopeni. Aeronava a intrat în picaj, cu un unghi de înclinare de 80 de grade, și s-a lovit de pământ. Informația a ajuns imediat și în redacțiile de la vremea respectivă.

Tragicul accident de la Balotești a fost relatat, în toate detaliile, în cinci pagini ale ziarului „Evenimentul zilei”, ziariștii având la dispoziție doar câteva ore pentru a trimite la tipar zeci de articole de la fața locului, printre care și foarte multe relatări exclusive despre evenimentul cutremurător! O scurtă trecere în revistă a paginilor „Evenimentuluizilei” din data de 1 aprilie 1995 poate oferi o adevărată lecție de jurnalism pentru tinerii care practică acum această meserie.

Ei bine, dacă în zilele noastre reporterii și fotoreporterii sunt dotați cu cele mai moderne aparate și se pot conecta la internet pentru a trimite într-un timp foarte scurt informațiile și imaginile către redacție, la vremea aceea, reporterii erau obligați să ajungă la birouri cu toate informațiile „stocate” pe carnețele. Apoi, urma munca infernală și sub cronometru a șefilor editoriali și a secretarilor de redacție, de a coordona și de a așeza în pagini sutele de informații adunate de la fața locului! Reporterii noștri au fost și zilele trecute în locul unde s-a întâmplat tragedia. După 20 de ani, rămășițele avionului sunt peste tot, pe câmp !


FOTO: EVZ a publicat și o grafică impecabilă a accidentului



„Bucăți de carne erau aruncate pe tot câmpul”

„Vestea prăbușirii avionului ne-a făcut să ne repezim în mașini. Drumul spre Balotești l-am făcut într-o goană nebună, în spatele unei mașini de poliție. Ceea ce am văzut acolo ne-a făcut pielea de găină: pe o rază de 200 de metri erau împrăștiate rămășițele din avion și din cei care se aflaseră la bordul « Airbusului » (…) În apropiere de calea ferată zăcea aruncată o labă de picior de om, smulsă din gleznă, alături de o bucată de antebraț”, scria atunci jurnalistul Dan Andronic, în prezent director general al ziarului „Evenimentul zilei”.

„O bubuitură de o violență extraordinară a zguduit clădirea Aeroportului Otopeni”

Reporterii EVZ de la acea vreme s-au împărțit în diferite locuri-cheie, în afară de zona sinistră de la Balotești. Potrivit relatărilor jurnaliștilor Silvana Pătrășcanu și Sorin Ovidiu Bălan, „o bubuitură de o violență extraordinară a zguduit clădirea Aeroportului Otopeni”. Au urmat momentele de panică și de întrebări fără răspuns, iar un detaliu șocant a fost scos în evidență în EVZ. Crainica aeroportului a anunțat sec faptul că aeronava Tarom s-a prăbușit!

FOTO: Lista cu victimele, obținută în timp record de jurnaliști

 


 


„Povești tragice” – Soțul uneia dintre stewardese a pierit și el într-un accident aviatic

 

Printre sutele de informații obținute de la fața locului, jurnaliștii au reușit să obțină și povești absolut cutremurătoare, cum este cazul stewardesei Doina Jurcovan, decedată în accidentul de la Balotești, al cărei soț, Valter Jurcovan, a pierit tot într-o catastrofă aviatică. „Bărbatul ei fusese pilotul avionului AN 24 pe ruta București-Belgrad, decolat de pe Aeroportul Otopeni la 28 decembrie 1989. Prima cursă decolată după decembrie 1989 s-a prăbușit. În urma celor doi martiri a rămas un copil orfan”, relata „Evenimentul zilei” din 1 aprilie 1995.

Jurnaliștii au scris și despre dramele rudelor celor decedați. De exemplu, mama stewardesei Carmen C. Munteanu, venită în jurul orei 12.00 la aeroport, plângea în hohote și spunea o singură frază: „Nu se poate, fetița mea, nu se poate!”. Soțul altei stewardese, care în final s-a dovedit a fi fost într-o altă cursă, București-Paris, a venit disperat la aeroport crezând că nevasta lui a decedat. Soția comandantului Ilie Bătănoiu nu a crezut informațiile difuzate la radio și TV, până în momentul în care a intrat în posesia comunicatului referitor la prăbușirea avionului.

Pagina 1 din 2



Alte articole din categoria: EVZ Special

evz.ro
libertatea.ro
rtv.net
wowbiz.ro
b1.ro
cancan.ro
infoactual.ro
unica.ro
fanatik.ro
dcnews.ro

LASA UN COMENTARIU

Caractere ramase: 1000

CITEŞTE Şi
FACEBOOK
evz.ro

Articole salvate