Zeci de nave încărcate cu gaz lichefiat blocate în largul coastelor europene. Comercianții pariază pe creșterea prețurilor

GNL / Sursa foto: energy.gov

Numeroase vase încărcate cu gaz natural lichefiat sunt ținute de proprietari în largul coastelor europene în așteptarea creșterii prețurilor. Valoarea încărcăturii este de 2 miliarde de dolari, dar comercianții nu se grăbesc să le descarce având în vedere cotațiile în scădere. Majoritatea statelor europene și-au umplut depozitele aproape la limită, iar vremea caldă a făcut ca cererea de gaze să fie mai mică. Iar acești factori au influențat și prețurile la gazele naturale din ultimele săptămâni.

Comercianţii care dețin încărcăturile de gaz natural lichefiat (GNL) de pe navele aflate în largul porturilor europene speră la o majorare a prețurilor în următoarea perioadă. Aceștia mizează pe o scădere a temperaturilor și, implicit, o creștere a consumului de gaz, fapt ce va implica și prețuri mai mari. Ei intenționează să-și plaseze încărcăturile pe piață atunci când stocurile europene se vor mai reduce.

„Navele ce transportă gaze naturale lichefiate au stat la coadă în fața terminalelor europene de recepție, urmărind ceea ce se așteptau să fie piața premium a gazelor”, a declarat Felix Booth de la Vortexa.

Booth a spus că va mai dura încă o lună până când navele-cisternă vor găsi un terminal unde să descarce deoarece accesul a fost restricționat pe măsură ce depozitele și-au atins limitele maxime.

De altfel, alte 30 de nave încărcate cu GNL sunt pe drum și așteaptă să se alăture celor ajunse deja în Europa, arată datele dintr-un raport citat de publicația Insider.

Statele Europene apelează la GNL

În prezent, țările europene și-au completat stocurile din rezervoare până la nivelul limită, înainte de iarnă. Achizițiile de GNL au devenit o opțiune în condițiile în care compania de stat Gazprom a oprit aprovizionarea cu gaze naturale ca reacție la sancțiunile occidentale în contextul războiului din Ucraina.

Pe de altă parte, temperaturile ridicate, peste normalul acestei perioade a anului, au dus la reducerea cererii de energie pentru încălzire. Iar acest lucru a făcut ca depozitele să rămână pline, iar cererea de pe piața gazelor să scadă. La sfârşitul lunii octombrie, instalaţiile de stocare europene erau pline în proporție de 94%. Belgia a atins deja capacitatea maximă, iar Franţa a ajuns la 99% în vreme ce Germania era un pic în urmă cu 98%, potrivit Gas Infrastructure Europe.

Comercianții care își țin petrolierele în larg pariază că prețurile vor crește în lunile următoare, pe măsură ce vremea rece se instalează și crește cererea de încălzire și pe măsură ce gazele sunt eliberate din depozite.

Situație similară celei din pandemie

Situația este similară cu cea din perioada pandemiei de coronavirus, când cererea de carburanți s-a redus și a apărut o supraofertă de țiței. Și atunci comercianţi au folosit tancurile petroliere pe post de depozite pentru a stoca surplusul de petrol, aşteptând ca preţurile să crească din nou.

Acţiuni similare au mai fost observate pe piaţa GNL, a declarat un trader. Acest lucru s-a întâmplat inclusiv în luna septembrie a anului trecut, când preţul gazelor naturale europene a început să crească rapid.

Contractele olandeze de gaze naturale TTF, prețul de referință la nivel european, au scăzut cu 3, 42%, la 121,145 euro pe megawatt/oră, la ultima verificare de vineri pe bursa ICE. Acest lucru marchează o scădere de 60% de la vârful lor din vară.

Costurile de transport au explodat

Pe de altă parte, reținerea încărcăturilor pe navele de transport a dus la o penurie de vase disponibile. Astfel, au crescut prețurile de transport, fapt ce a făcut ca GNL să devină din ce în ce mai inaccesibil pentru cumpărătorii de pe piața asiatică. Aceștia au concurat cu Europa pe tot parcursul anului.

Costul unui transport de pe coasta Golfului SUA către nord-estul Asiei a fost estimat la 478.000 de dolari pe zi. Aceasta în vreme ce costurile pentru nord-vestul Europei sunt de 468.000 de dolari pe zi la 31 octombrie, potrivit furnizorului de date Argus Media. Chiar și așa, vorbim despre costuri de transport record, aproape duble comparativ cu anul trecut.