Dintr-un total de 7.412 de magazine, Zara, deținută de compania Inditex va avea 6.700 – 6.900 la nivel global după reorganizare, care prevede și deschiderea a 450 de noi puncte de vânzare, scrie La Stampa.

Compania Inditex, printre cei mai mari producători de îmbrăcăminte din lume, a fost afectată puternic de pandemie, cu vânzări în scădere cu 44%, până la 3,3 miliarde de euro, între 1 februarie și 30 aprilie, primul trimestru al anului financiar. Societatea a înregistrat o pierdere netă de 409 milioane de euro în primul trimestru. În luna mai, cifra de afaceri totală a scăzut cu 51%, o cifră nici chiar atât de negativă, având în vedere perioada de lockdown pentru pandemie, care a obligat compania să închidă 90% din magazinele sale din întreaga lume. Aproape un sfert din magazine au rămas închise până pe 8 iunie, dar creșterea canalului online a compensat parțial scăderea vânzărilor. Comerțul online a crescut cu 50% față de anul precedent în decursul trimestrului și cu 95% față de aprilie 2019.

Dar, încă din 2019, gigantul spaniol de îmbrăcăminte a închis mai multe magazine decât a deschis. Cifra, inițial negativă pentru o companie care, de la înființare, a mizat totul pe magazinele din centrele comerciale și de pe străzile cele mai aglomerate, se pretează acum la o a doua restructurare: comerțul online devenise deja strategic pentru viitorul Inditex, care astăzi anunță investiții de un miliard de euro în e-commerce, cu scopul de a obține 25% din cifra de afaceri a companiei din vânzările online până în 2022: aici, concurența este în special cu companii precum H&M și Uniqlo.

Alte 1,7 miliarde de euro vor fi investite în magazine, care vor deveni în principal centre de distribuție și vor fi folosite pentru eliminarea stocurilor din depozite și pentru retragerea achizițiilor online. În acest fel, Inditex ar trebui să poată face față mai bine fluxului redus de public în magazine după redeschidere, inevitabil datorită utilizării obligatorii a măștilor, limitării capacității în magazine și obligației păstrării distanței de siguranță dintre clienți.

Lanțurile retailerilor foarte cunoscuți din întreaga lume au fost forțate să-și regândească modelele de afaceri în timpul pandemiei. În Marea Britanie, de exemplu, brandurile de modă Monsoon Accessorize și Quiz își vor închide magazinele, iar sute de locuri de muncă vor fi pierdute. În Italia, primul concurent al magazinelor Zara, marca suedeză H&M, a anunțat închiderea a opt magazine, de la Milano la Bari.

Și sectorul restaurantelor, cafenelelor și barurilor a fost puternic afectat: ultimul anunț vine de la Starbucks, care tocmai a anunțat o schimbare de strategie care vizează un nou concept de magazin. Acesta va extinde accesul la livrările pentru acasă, drive-thru și walk-up, în special în zonele mai puțin aglomerate și la periferii. Dacă multe localuri ale companiei din Seattle se vor schimba, altele se vor închide: aproximativ 400 în următoarele 18 luni, distribuite între Statele Unite și Canada.

Și, în general, în SUA experții din industrie estimează că coronavirusul va grăbi sfârșitul mall-urilor, marile centre comerciale: 500 dintre cele 1.000 active în prezent vor fi închise sau transformate complet peste doi ani. Înainte de pandemie, erau estimate 300 de închideri până în 2030.