Vreme de coșmar pentru șoferi, gheața neagră poate face ravagii. Sfaturi de la un campion al condusului în condiții extreme

Sursa: arhiva EVZ

Poleiul format în multe dintre regiunile țării poate să creeze mari probleme șoferilor. Iară câteva sfaturi de urmat, venite de la fostul campion de raliuri Titi Aur.

Vreme de coșmar pentru șoferi, începând de astăzi, 27 decembrie. Poleiul format pe drumuri este cea mai mare problemă de care pot să aibă parte conducătorii auto. Și pentru pietoni este greu de circulat, pentru că menținerea echilibrului devine o adevărată provocare. Titi Aur a vorbit despre modalitatea în care se pot descurca șoferii în condițiile meteo extreme de zăpadă și de polei.

Poleiul sau „gheața neagră” este cel mai mare coșmar al șoferilor

„Poleiul este cel mai periculos lucru ce ni se poate întâmpla în această perioadă. Atunci când este zăpadă sau este stratul de gheață gros transformat din zăpadă bătătorită, când pleci de acasă, te urci în mașină, vezi că totul este alb, te aștepți să ai aderență mică.

În schimb poleiul, care înseamnă stratul acela de gheață foarte fină și care din cauza stratului de apă îi dă o culoare negricioasă, închisă asfaltului, dar care nu este deosebită de cea a asfaltului ud. Astfel, fără să îți dai seama, treci de pe un asfalt ud pe un asfalt lucios, adică polei și, de cele mai multe ori, te surprinde, mai ales dacă nu înțelegi fenomenul”, a afirmat fostul pilot de raliuri.

„În localitate, temperatura este, de cele mai multe ori, cu două, trei, chiar patru grade mai mare decât în afara localității. Astfel, că la ieșirea din localitate din cauza scăderii temperaturii este posibil ca asfaltul să se transforme din ud în înghețat.

Când intru într-un viraj la munte, iar la mijlocul virajului, brusc am intrat pe gheața neagră. Acest fenomen se întâmplă pentru că pe o parte de intrare în viraj a bătut soarele, între timp am ajuns în zona cu umbră, iar asfaltul a fost mai rece. Atunci eu trebuie să anticipez de fiecare dată că în jurul unor astfel de perioade când avem temperaturi de 0 grade Celsius mă pot aștepta că se transformă din umezeală în polei”, a explicat Titi Aur.

Cum se conduce în astfel de situații

”Cel care ne avertizează că putem da de polei, apoi, din când în când, testăm frâna, apăsând pedala mai tare, atunci când nu avem pe nimeni în față sau în spate. Dacă pedala tremură, înseamnă că a intrat sistemul ABS, iar una sau mai multe roți au fost la limită”.

- ”Și mai am încă o informație la bord, atunci când ajung să derapez, fie și insesizabil, sau să accelerez și una din roți să patineze, intră indicatorul ESP (controlul tracțiunii) și un semnal sonor prin care mașina practic mă anunță că am fost la limita aderenței”.

”Dacă știu de unde să-mi iau informațiile și sunt atent la cum arată drumul, atunci pot să anticipez. Și, neputând să fac asta din metru în metru, merg cu viteză mai mică iar atunci când mă apropii de un viraj și când mă apropii de o zonă în care trebuie să frânez, testând puțin înainte. Adică nu-mi dau seama că sunt pe polei când am ajuns la trecerea de pietoni și aceasta este plină de copii”, a mai explicat Titi Aur.

Cum frânăm pe timp de iarnă

”În prezent nu mai avem mașini fără sistem ABS. Modul de a frâna este total diferit la una cu astfel de sistem și una fără. La mașina fără sistem ABS trebuie să dozezi apăsarea pe pedala de frână și să fii atent să nu blochezi roțile. La mașina cu sistem ABS, când fac frânarea de încetinire este o situație, ridic piciorul de pe accelerație, apăs ușor pedala de frână și calc din timp, iar când fac frânare de urgență apăs maximum, cât pot de tare, pe pedala de frână.

Sistemul ABS știe să îmi facă dozarea pe fiecare roată să fie cât mai eficient și, mai mult, pot să trag de volan să evit un accident, pentru că acest sistem nu blochează roțile, ceea ce înseamnă că voi avea și direcție”, a explicat Titi Aur pentru ziare.com.