Compania de telefonie mobila Vodafone este favorita in cursa pentru drepturile de comercializare in Europa a telefonului revolutionar iPhone, cu player muzical, camera foto si navigator internet, produs de Apple.

Aceasta este inca una dintre luptele cele mai aprige sustinute de Vodafone cu competitorii, dupa batalia contestata pentru obtinerea licentei pentru serviciul 3G. Cum deja de ieri americanii isi pot cumpara telefonul-minune, negocierile intre Apple si compania britanica de telefonie sunt in acest moment in toi. 

Surse din cadrul Vodafone, citate de presa internationala, sustin ca operatorul de telefonie va incerca sa tina secreta intelegerea la care va ajunge cu Apple si dau ca sigur un contract de exclusivitate intre cele doua companii. „Motivele sunt simple: puterea Vodafone si marimea grupului”, spun sursele citate.

In plus, este cunoscut faptul ca directorul executiv al Vodafone, Arun Sarin, si seful Apple, Steve Jobs, au o relatie de prietenie, iar apropiatii celor doi sustin ca acestia s-au inteles deja in legatura cu drepturile de comercializare a iPhone in cadrul unor discutii neoficiale.

In acest moment singurii posibili competitori ai Vodafone pe piata din Europa ar putea fi Orange sau grupul german T-Mobile. „Celelalte companii nu vor ajunge la masa negocierilor decat dupa izbucniri de furie si contestatii”, apreciaza analistii britanici.

Daca pentru Apple iPhone este cu siguranta o carte castigatoare, pentru operatorul britanic de telefonie obtinerea exclusivitatii de comercializare este o arma imensa impotriva competitorilor si o masura sigura de a-si atrage si mai multi clienti.

Dupa ultimele zvonuri privind semnarea unui contract cu Apple, cotatia actiunilor operatorului de telefonie mobila Vodafone a atins ieri un nou record al acestui an.

„Distribuitor unic” si in Romania

Romanii isi pot cumpara iPhone abia la iarna, cand analistii estimeaza ca va ajunge in toata Europa. Daca reprezentantii Vodafone Romania evita sa dea detalii despre un contract de exclusivitate, Zsolt Kadar, reprezentant al Integrated Romanian Information Systems, este aproape sigur ca terminalul va fi oferit printr-un singur operator de telefonie mobila de pe piata autohtona.

Lansare in State

Pana in prezent, Apple a incheiat un acord exclusiv, cu durata de cel putin doi ani, doar cu operatorul american de telefonie mobila AT&T. De ieri, americanii isi pot deja cumpara iPhone din cele 162 de magazine ale Apple si din alte peste 2.000 de magazine ale operatorului de telefonie AT&T.

Zeci de mii de locuitori de pe Coasta de Est pana pe Coasta de Vest au stat la cozi rar intalnite in SUA pentru a fi printre primii care intra in posesia unui iPhone. Unii dintre ei s-au autointi-tulat „iWait” („eu astept”), parafrazand stilul Apple de a-si boteza produsele (iPod, iTunes, iChat etc.). AT&T va putea comercializa iPhone in SUA la pretul de 500-600 de dolari, pentru clientii dispusi sa semneze un contract cu durata de doi ani.

„Telefonul total” este prevazut cu memorie flash de 4 sau 8 gigabiti, pentru stocarea de fotografii, imagini video si muzica, iar comenzile pot fi date prin simpla atingere a ecranului. iPhone mai dispune si de camera foto incorporata, precum si de senzori pentru lumina si orientare. Apple a anuntat ca spera sa vanda 10 milioane de astfel de telefoane pana la sfarsitul lui 2008 si astfel sa obtina o cota de piata de 1%.

Costuri suplimentare

Accesoriile scumpesc „telefonul-minune”

Piata de accesorii a telefonului Apple a luat startul cu o intarziere din cauza secretului mentinut de corporatia americana in jurul iPhone. Cei care isi doresc un asemenea aparat trebuie sa ia in calcul ca, pe langa costul telefonului propriu-zis (500-600 de $), vor cheltui sume semnificative si pentru accesorii.

Desi cea mai mare parte dintre acestea vor costa intre 10 si 20 de dolari, unele gadgeturi auxiliare, dar esentiale, precum incarcatoarele auto sau obisnuite, vor umfla si mai mult nota de plata a posesorilor de iPhone. Utilizatorii de iPod cheltuiesc anual 1 miliard de dolari pe accesorii si de 30 de ori mai mult pe accesorii pentru telefoanele lor mobile.

Chiar si Apple produce accesorii pentru iPhone, de la incarcatoare la extensii precum radiouri FM, si va incasa sume substantiale din taxele de licenta percepute altor producatori. „Estimam ca piata pentru accesorii iPhone va fi de ordinul sutelor de milioane de dolari”, a apreciat Shane Igo, manager al Belkin, unul dintre cei mai mari fabricanti de accesorii.  (Constantin Vlad)