Programele Rabla Clasic și Rabla Plus vor fi lansate, începând de vineri, 24 martie. Persoanele fizice interesate să-și schimbe vechile mașini prin intermediul schemelor guvernamentale pot depune solicitări de încriere. Ministerul Mediului a anunțat că ghidurile pentru Rabla Clasic și Rabla Plus au fost publicate în Monitorul Oficial cu toate modificările propuse.
Bugetul alocat programului Rabla Clasic pentru anul 2023 este de 560 de milioane de lei, iar pentru programul Rabla Plus este de 780 de milioane de lei. Persoanele fizice şi juridice se pot înscrie în cele două scheme propuse de Ministerul Mediului, începând cu ziua de vineri, 24 martie.
Ministerul Mediului a modificat ghidurile de finanțare pentru cele două programe, iar noile reguli au fost publicate în Monitorul Oficial. Între altele, în acest an, conform modificărilor, prima de casare aferentă Rabla Clasic a fost majorată. Pe de altă parte, a fost impus un plafon la prețul de achiziție pentru mașinile electrice prin Rabla Plus.
Modificările aduse programului Rabla Clasic
Ministerul Mediului a modificat regulile programului Rabla Clasic prin Ordinul 784/2023, aplicabil din 22 martie. Conform documentului, cei ce vor aplica trebuie să știe următoarele:
Prima de casare a fost majorată, pentru autovehiculele uzate, de la 6.000, cât era înainte, la 7.000 de lei. În cazul casării a două vehicule, se va plăti 10.000 de lei, în loc de 9.000.
Reducerea nivelului de emisii acceptate pentru acordarea primei de casare - maximum 155 g CO2/km (înainte era 160 g CO2/km);
Stabilirea valabilității notei de înscriere la o perioadă de 120 de zile;
Eliminarea condiției de a casa un autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar doar în cazul instituțiilor publice.
Modificările în cazul programul Rabla Plus
Ordinul Ministerului Mediului nr. 783/2023 modifică regulile programului Rabla Plus, după cum urmează:
Valoarea vehiculului electric ce poate fi achiziționat prin program a fost stabilită la 75.000 de euro (TVA inclus);
Mărirea valorii ecotichetului la 120.000 lei pentru solicitanții instituții publice;
Eliminarea obligației casării unui autovehicul uzat în schimbul achiziționării unui autovehicul nou, dar tot în cazul instituțiilor publice;
Modificarea valabilității notei de înscriere la 120 de zile (înainte era valabilă 300 de zile).
Reguli noi pentru programul Rabla Local
În acest context, trebuie spus că Ministerul Mediului a publicat în dezbatere un ordin care va modifica și regulile pentru programul Rabla Local. Aceasta deși programul nu a fost lansat și nici nu a fost stabilită vreo dată pentru lansare. Astfel, înainte de lansarea programului, vor apărea următoarele schimbări:
Modificarea procentului de finanțare acordat în cadrul programului (pentru a face programul mai atractiv pentru primării și astfel să participe cât mai multe): 80% de la Administrația Fondului pentru Mediu (AFM) și 20% de la primărie (transpus în lei, ținând cont că stimulentul e în valoare de 3.000 de lei - 2.400 lei de la AFM și 600 de lei de la primărie);
Introducerea noțiunii de contribuție proprie a primăriilor, pentru a fi evidențiată suma acordată persoanelor fizice de către acestea;
Detalierea etapelor programului, astfel încât acestea să fie mai clare pentru persoanele fizice;
Angajamentul persoanei fizice conform căruia nu va achiziţiona un autoturism cu norma de poluare Euro 5 şi/sau inferioară în termen de trei ani de la primirea stimulentului pentru casare (regulile de acum vorbesc de mașini cu norma de poluare Euro 4);
Introducerea termenului de decontare a cererilor de plată de 30 de zile;
Posibilitatea depunerii lunar a unei cereri de plată pentru primării;
Modificarea pragurilor de finanțare - în cadrul unei sesiuni de înscriere, o primărie va putea obţine finanţare pentru cel mult:
50 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie sub 5.000 de locuitori;
100 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 5.001 şi 10.000 de locuitori;
500 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 10.001 şi 50.000 de locuitori;
1.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie cuprinsă între 50.001 şi 200.000 de locuitori;
5.000 de autovehicule uzate, pentru localitățile cu o populaţie ≥ 200.001 de locuitori.